75% van de Belgen houdt de eindejaarsfeesten eenvoudig met een goedkoper menu

75% van de Belgen houdt de eindejaarsfeesten eenvoudig met een goedkoper menu

Delhaize komt met groot assortiment aan budgetvriendelijke eindejaarsproducten

58% meer online bestellingen

Asse - Uit de resultaten van de eindejaarsenquête van Delhaize blijkt dat de huidige inflatie een grote impact heeft op de manier waarop Belgen de eindejaarsfeesten zullen vieren. 75% is van plan de feestdagen eenvoudiger te vieren met een goedkoper feestmenu dan andere jaren en daar speelt de retailer op in. Delhaize zal een ruim assortiment traditionele eindejaarsproducten aanbieden maar heeft tegelijk ook oog voor de kleinere budgetten. Met een voorbeeldmenu met Kleine Leeuw-producten helpt het haar klanten eenvoudiger en goedkoper, maar met lekkere en kwaliteitsvolle producten te vieren. Welk budget ook voor handen is, de ingeslagen volumes zijn groot genoeg om klanten zowel online als in de winkel te bieden wat ze nodig hebben om er een heerlijk eindejaar van te maken. Online winkelen voor de feestdagen zit meer dan ooit in de lift en Delhaize verwacht een stijging van 58% voor bestellingen op delhaize.be in vergelijking met vorig jaar.

Menu's en recepten voor alle budgetten

Delhaize is zich bewust van de sterk verminderde koopdracht waarmee haar klanten te maken hebben, als gevolg van de hoge inflatie en stijgende energiekosten. Uit de resultaten van de eindejaarsenquête van de retailer blijkt dat de huidige inflatie een impact zal hebben op de manier waarop een groot deel van de respondenten de feestdagen viert: 75% van de Belgen is van plan de feestdagen eenvoudiger te vieren en met een goedkopere feestmaaltijd dan de voorgaande jaren. Omdat Delhaize er wil zijn voor iedereen - ongeacht het beschikbare budget - voorziet de retailer zowel een groot assortiment aan traditionele eindejaarsproducten zoals kreeft, oesters en champagne, alsook een breed gamma aan budgetvriendelijke (maar minstens even feestelijke) alternatieven. Heel concreet stelt Delhaize in haar eindejaarsmagazine een inspirerend en laaggeprijsd Kleine Leeuw-menu voor, samen met vele andere inspirerende recepten en menu-ideeën.

58% meer online bestellingen

Het succes van online bestellen tijdens de feestdagen is bekend. Om aan de grote vraag te kunnen voldoen moet Delhaize haar capaciteit maximaliseren en worden er een pak meer orderpickers, chauffeurs en camionettes ingeschakeld. De retailer doet dus een forse investering om alle klanten te kunnen bedienen die op deze thuisbezorgings- en afhaalservice in de winkel rekenen. Het aantal geschatte online bestellingen is in de week vlak voor kerstavond met 58% gestegen ten opzichte van dezelfde week vorig jaar.

Voldoende voorraden

Ieder jaar is het inschatten van de volumes aan eindejaarsproducten die besteld moeten worden een van de grootste uitdagingen voor onze aankopers en winkelteams. Enerzijds moet elke klant vinden wat hij nodig heeft voor een heerlijk feestmenu en anderzijds moet de kans op voedselverspilling (door het bestellen van te grote hoeveelheden) zo klein mogelijk zijn. Met die beide elementen in het achterhoofd worden volgende volumes voorzien:

800 000 flessen cava

650 000 schaaltjes grijze garnalen

450 000 flessen prosecco

750 000 pakjes gerookte zalm

600 000 flessen champagne

20 000 kalkoenen

200 000 flessen alcoholvrije dranken

36 000 kg fonduevlees

15 miljoen flesjes bier

130 000 grill- en fondueschotels

80 000 pakketten apero-mix

60 000 bereikde maaltijden Traiteur Louise

1,3 miljoen potjes tapenade en andere aperitieven

230 000 ijsstronken

2 miljoen oesters

400 000 kerststronken in de patisserierayon

37,5 ton kreeften

Alcoholvrij en kleine formaten zijn populair

Naast de traditionele feestelijke eindejaarsdranken zoals cava (800 000 flessen), prosecco (450 000 flessen) en champagne (600 000 flessen) neemt de vraag naar niet-alcoholische varianten ieder jaar exponentieel toe. Delhaize voorspelt dit jaar 200 000 flessen alcoholvrije wijn en schuimwijn te verkopen voor de feestdagen, wat een verdubbeling is ten opzichte van vorig jaar en tegelijk de vaste trend van de afgelopen jaren bevestigt. Delhaize heeft ongeveer 30% van het marktaandeel in deze productcategorieën en biedt een groot assortiment van meer dan 170 verschillende producten. De kleine flessen van 25 cl en 37,5 cl worden steeds populairder, met een stijging van de volumes met 10%.

Delhaize houdt rekening met de huidige, financieel erg uitdagende, situatie en biedt 200 artikelen aan in promotie (-25%, -40% en 2+1). Daarnaast is er elke week ook een andere 1+1 promotie voorzien.

Ondanks dezelfde moeilijke context zijn de winkelbestellingen voor sterke dranken dit jaar met 16% gestegen. Gin en rum zijn de sterren van de feesttafel, gevolgd door wodka en tequila.

Tijdens de feestdagen ziet Delhaize een piek in de bierverkoop. De volumes stegen tot 15 miljoen flessen, 50% meer dan in de maanden januari en februari van dit jaar. De zeer traditionele trappistenbieren en het segment sterke pilsbieren hebben het meeste succes.

Aperitief blijft onmisbaar

Klassiekers zoals ovenhapjes hebben nog steeds een belangrijke plaats op de feesttafels. In december zullen 80 000 eenheden verkocht worden, wat 8 keer meer is dan tijdens de andere maanden van het jaar.

Ook de tapenades blijven immens populair. We voorzien 1,3 miljoen potjes met een 2+1 promotie die twee weken zal lopen (in plaats van 1 week zoals de voorbije jaren, van 15 tot 28 december). Olijven met feta, hummus natuur en jonge kaasblokjes zijn verreweg de populairste referentieproducten maar ook aperitiefworstjes en romige dips worden vaak gekozen.

Dilemma voor het hoofdgerecht

Om haar klanten de kans te geven zichzelf, hun familie en vrienden te verwennen met een lekker stukje vlees of kreeft, voorziet Delhaize enkele mooie promoties zoals fijne Normandische oesters en garnalen in 1+1 of kreeft met 20% korting. Ondanks de promoties heeft Delhaize de hoeveelheden in haar assortiment herzien met het oog op de inflatie. De hoeveelheden oesters en kreeft zijn iets kleiner dan vorig jaar, terwijl de hoeveelheden garnalen en zalm groter zullen zijn. Delhaize zal 2 miljoen oesters, 37,5 ton kreeft, 650 000 schaaltjes garnalen en 750 000 pakjes gerookte zalm aanbieden. Voor de beenhouwerij worden 20 000 kalkoenen geleverd, alsook 36 000 kilo fonduevlees en 130 000 fondueschotels.

Kerstbuche blijft dessertopper

Zelf aan het bakken slaan was enorm populair tijdens de coronacrisis en is een trend die zich duidelijk verderzet in de huidige inflatiecontext. Dit blijkt uit de volumes bloem (300 ton voorzien), suiker, gelatine en vanillestokjes, waarvan er in december drie keer zoveel voorzien zijn als tijdens de rest van het jaar.

Zelf bakken zit in de lift, maar de absolute desserttoppers blijven dit eindejaar opnieuw de kerststronken, in gebak- of ijstaartvorm. Er werden dit jaar niet minder dan 230 000 ijstaarten en 400 000 kerststronken besteld, en in die laatste categorie maakt voor het eerst ook een vegan variant deel uit van het assortiment. Kers op de … taart: alle desserts bij Delhaize zijn 100% Belgisch.

Altijd een open Delhaize

Delhaize is mee met het leven, en is er dus ook voor iedereen die op het laatste nippertje nog iets nodig heeft om zijn feestmenu af te werken. Klanten hoeven zich echter geen zorgen te maken, want de supermarkten van Delhaize zullen op vrijdag 23 en 30 december een uur langer open zijn, tot 21 uur, en op zaterdag 24 en 31 december van 8 tot 17 uur. De meeste winkels van AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go zullen dan weer open zijn op zondag 25 december en 1 januari.