De eerste theeplantage in België, exclusief voor Delhaize
Beter eten

De eerste theeplantage in België, exclusief voor Delhaize

Lokale theeproductie vermindert de CO2-uitstoot met 96%

Delhaize heeft altijd al ingezet op de Belgische herkomst van haar assortiment. En de klant zelf is meer en meer op zoek naar producten van Belgische origine. Daarom pakt Delhaize vandaag uit met LocalTea, een thee die in België geteeld en geplukt wordt. Een lokale theeproductie heeft ook andere voordelen, zoals een vermindering van de CO2-uitstoot met maar liefst 96%. Initiatieven rond vermindering van o.a. CO2 passen in het Lion's Footprint-programma van Delhaize, waarmee Delhaize de strijd aangaat tegen overtollig plastic, CO2-uitstoot en voedselverspilling.

Een echte impact op het milieu

LocalTea is de Belgische partner waarmee Delhaize voortaan in zee gaat om haar winkels met Belgische thee te bevoorraden. De klanten hebben door de aankoop van LocalTea een echte impact op het milieu. Dit komt omdat de thee in ons land wordt geproduceerd, maar ook door de natuurlijke teeltmethode. Vergeleken met thee van de andere kant van de wereld, wordt er tot 99% minder water en energie gebruikt en stoot Delhaize daardoor 96% minder CO2 uit.

Ouderwetse knowhow

Deze Belgische theeplantage dankt haar bestaan aan Dionne Oomen en Johan Jansen, die allebei van kindsbeen af met thee opgegroeid zijn. Tijdens een reis naar China had Johan een openbaring en begon hij alles over thee te leren. "Ik was al een plantenkweker en theeliefhebber, maar ik wist er nog niet veel van. Ik heb daar thee leren zetten en heb met mijn eigen ogen gezien hoe thee er wordt verbouwd. Zodra ik weer thuis was, wou ik mijn ervaringen delen met de mensen hier. Met respect voor het milieu.” Want in China wordt het product gedronken met respect voor de producent én voor de natuur.

Over het algemeen heeft de thee die in onze winkels wordt verkocht een lange weg afgelegd en heeft zijn ecologische voetafdruk een impact op de planeet. "Daarom begon ik na te denken over een meer respectvolle manier om thee te produceren. Dit is niet gemakkelijk geweest. Het heeft me acht jaar gekost om een plant te kweken die in ons klimaat gedijt," zegt Johan. Maar het loonde de moeite, want LocalTea wordt op natuurlijke wijze verbouwd, wat betekent dat er 99% minder water en energie voor nodig is en dat er 96% minder CO2 vrijkomt dan bij geïmporteerde thee.

Dionne is verantwoordelijk voor de bereiding van de thee; een kunst die zij leerde van een theesommelier die haar de traditionele productiemethode bijbracht. Het is een flexibel proces waarmee men ontelbare smaken uit dezelfde plant kan halen.

Belgische thee bij Delhaize

Het LocalTea assortiment is vanaf nu beschikbaar in alle Delhaizewinkels aan 3,99 euro per product. De klant heeft de keuze tussen 6 smaken :

• Groene thee met gember
  • Groene thee
  • Zwarte thee met rode vruchten
  • Zwarte thee relax
  • Zwarte thee chaï