Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
De winterprik beïnvloedt het koopgedrag van de Delhaizeklanten  
Terug

De winterprik beïnvloedt het koopgedrag van de Delhaizeklanten  

Tot 20% meer verkoop van soepen, wintergroenen en strooizout  Stijging van homedelivery bestellingen met 10 % door winterweer 

Kobbegem, 9 januari 2024 - Met de komst van een erg koude periode koudegolf in België en temperaturen die ook overdag onder het vriespunt zakken, verwacht Delhaize een aanzienlijke verkoopstijging van producten die typisch bij koud weer worden gekocht én een toename van bestellingen en thuisleveringen via de website www.delhaize.be. 

Traditiegetrouw gaat een stevige winterprik gepaard met deze 3 belangrijke bevindingen: 

  • Stijgende verkoop van citrusvruchten en typische wintergroenten (kool, spruitjes, prei, wortelen en uien) 
  • Stijgende verkoop van puree, warme soepen, lasagne en quiches 
  • Stijgende verkoop van strooizout 

 

Stijgende verkoop van verse winterproducten 

Tijdens vorstperiodes zien we over het algemeen een sterke verkoopstijging van traditionele wintergroenten, zoals kolen, spruitjes, prei, wortelen en uien omdat mensen meer veel meer dan anders teruggrijpen naar verwarmende maaltijden. Perioden van extreme koude doet mensen ook op zoek gaan naar extra vitaminen om er ‘stevig op te staan’. Dat zien we aan de verkoop van fruitsappen, die een boost krijgt door de komst van de eerste vrieskou. Ook citrusvruchten doen het erg goed: (hart)verwarmende theetjes zijn de hele dag door erg in trek wanneer de temperaturen stevig onder nul gaan. Algemeen verwachten we voor dit soort producten de komende dagen een volumegroei van 10 tot 20%. 

 

Groeiende vraag naar comfortfood  

Hoe lager de temperaturen zakken, hoe meer de typische bereide wintergerechten in trek zijn. Er worden in het algemeen dan ook aanzienlijk meer puree, warme soepen, lasagnes en quiches verkocht. Hetzelfde geldt voor producten zoals verse kroketten en gratin dauphinois. Over het algemeen stijgt de verkoop van dit soort gerechten altijd in de winter maar tijdens een stevige winterprik nog meer. 

 

Stijgende verkoop van winterproducten 

Strooizout is het eerste product dat heel populair wordt zodra het kwik daalt. Delhaize speelt in op deze vraag door essentiële winterproducten zoals aanmaakhout, ruitensproeiervloeistof en antivries beschikbaar te stellen. 

 

Het leven gemakkelijker maken in de winter met e-commerce 

Voor de Belgen die de barre winterse omstandigheden liever vermijden en moeilijk buiten kunnen, biedt Delhaize thuislevering aan via haar website www.delhaize.be. Dit winterseizoen zal de leveringsdienst naar verwachting 10% meer bestellingen noteren dan in een normale periode van het jaar. Veel Belgen, en vooral ouderen, blijven liever voorzichtig en mijden de wegen in moeilijke weersomstandigheden. 


Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management