Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize en La Lorraine Bakery Group lanceren duurzamer broodassortiment
Terug

Delhaize en La Lorraine Bakery Group lanceren duurzamer broodassortiment

Dankzij tarwe uit regeneratieve landbouw eten we brood met een tot 40% lagere CO2-voetafdruk.

Kobbegem, 22 augustus 2024. Door een nieuwe stap in het partnership tussen Delhaize en La Lorraine Bakery Group koopt de Belgische consument voortaan duurzamer brood. Aan de basis ligt Belgische tarwe die aan de hand van regeneratieve landbouwtechnieken verbouwd wordt. De eerste 3.000 ton werden inmiddels geoogst en leidt tot een CO2-voetafdruk die meer dan halveert ten opzichte van conventionele tarwe.

Traditioneel brood met lagere CO2-voetafdruk

De eerste volumes Belgische regeneratieve1 tarwe werden geoogst in 2023 en werden verwerkt tot bloem, bestemd voor het "Rustik" broodassortiment * (8-tal broden). Het “Rustik” assortiment staat sinds zijn lancering al voor traditionele broden vol smaak door het gebruik van Belgische bloem, desem en een lange rusttijd. Het deeg wordt met de hand gevouwen en de broden worden op steen gebakken.

Door het gebruik van regeneratieve tarwe hebben deze broden voortaan ook een CO2-voetafdruk die tot 40% lager ligt.2 De berekening van de CO2-voetafdruk van deze Belgische regeneratieve tarwe is gebaseerd op primaire data van de landbouwers, gebeurt via een gecertificeerd platform en is vervolgens geauditeerd.

Regeneratieve landbouw

Regeneratieve landbouw is de sleutel tot CO2-vermindering en een gezondere bodem. Landbouwexpert Arvesta begeleidt landbouwers bij de keuze van de meest geschikte duurzame landbouwpraktijken – zoals meer gebruik van natuurlijke meststoffen en bodembedekkers, minimale grondbewerking en meer gewasrotatie – die het evenwicht in onze ecosystemen herstellen in plaats van onze natuurlijke hulpbronnen uit te putten. Het resultaat is een gezondere en meer vruchtbare bodem die in staat is meer koolstof uit de atmosfeer op te slaan, en een verhoogde biodiversiteit.

Bij de omschakeling naar regeneratieve landbouwpraktijken implementeren landbouwers nieuwe technieken en technologieën, wat initieel kan leiden tot hogere kosten of lagere opbrengsten. Om landbouwers te stimuleren over te schakelen op regeneratieve landbouw, voorziet dit partnership in een additioneel vergoedingsmodel voor de deelnemende landbouwers. De afgelopen weken zijn deze Belgische landbouwers overigens druk bezig geweest met de tweede oogst van deze regeneratieve tarwe.

Belgisch partnership

Door deze unieke Belgische ketensamenwerking tussen Delhaize, La Lorraine Bakery Group, Paniflower en Arvesta kan de consument voortaan makkelijk zijn steentje bijdragen tot een betere planeet door het kopen van duurzamer brood op basis van Belgische regeneratieve tarwe. Die tarwe wordt lokaal geteeld door boeren die aan regeneratieve landbouw doen, vervolgens gemalen door Paniflower, een bloemmolen in Antwerpen, waarna La Lorraine Bakery Group de regeneratieve bloem gebruikt voor de productie van de “Rustik” broden in haar versbakkerij, exclusief voor Delhaize. Hierdoor kan Delhaize consumenten een lokaal & duurzamer broodassortiment aanbieden met een significant lagere ecologische voetafdruk.

"Bij Delhaize worden we gedreven door een vastberaden ambitie om elke dag onze activiteiten duurzamer te maken. De voedingssector speelt een sleutelrol in het aanpakken van de klimaatuitdagingen en we erkennen dat het transformeren van de landbouw van vitaal belang is voor het opbouwen van duurzamere voedselsystemen. ​ Door samen te werken met onze partners in de hele waardeketen kiezen we ervoor om consumenten duurzamere keuzes te bieden. Ons impactvol partnership met La Lorraine Bakery Group en de landbouwers is opnieuw een mooie stap in de verwezenlijking van de klimaatdoelstellingen van Delhaize," zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

Guido Vanherpe, Group CEO La Lorraine Bakery Group & Paniflower: "De kwaliteit van onze bakkerijproducten hangt af van de kwaliteit van de tarwe, en die kwaliteit kan alleen een gezonde planeet ons bieden. Tarwebloem is onze belangrijkste grondstof, en daarom is het overschakelen op regeneratieve landbouwpraktijken voor tarwe een must om onze ecologische voetafdruk te verkleinen, de lokale landbouw een duurzame toekomst te verzekeren én de kwaliteit van onze bakkerijproducten verder te verbeteren.

Deze samenwerking met Delhaize is een inspirerend voorbeeld van hoe we onze krachten kunnen bundelen: we bouwen verder op de expertise van landbouwer, maalderij, bakkerij en retailpartner. Zo evolueren we samen naar een robuuster en meer duurzaam voedselsysteem en ondersteunen we de landbouwers in de transitie naar regeneratieve technieken.

Brood is bovendien een fantastisch product in de evolutie naar een evenwichtig voedingspatroon in Europa: het is een basisproduct in onze eetcultuur, het is voedzaam, heeft reeds in de basis een lage ecologische voetafdruk en is betaalbaar. We zijn dan ook enorm fier dat het traditionele “Rustik” gamma dat we enkele jaren geleden samen met Delhaize ontwikkelden nu ook pioniert in duurzaamheid."

Kris Moerman, BU Director Agri & Horti Arvesta: "Wij willen voedselproducenten en retailers de nodige tools geven om hun ambities voor CO2-reductie te behalen en samen te werken met landbouwers die regeneratieve landbouwpraktijken integreren. Dit doen we door de combinatie van advies over de nieuwste landbouwtechnieken, een geauditeerd certificeringsmodel en een eerlijke compensatie van de landbouwers.”

1 De landbouwers die tarwe aanleveren voor deze partnership hebben de transitie naar regeneratieve landbouw ingezet. Zij passen al regeneratieve landbouwpraktijken toe en zullen deze transitie verderzetten in de komende jaren.

2 Deze CO2-reductie werd berekend door de gemiddelde CO2-voetafdruk van Belgische tarwe, secundaire data afkomstig van de CarbonCloud database, te vergelijken met de CO2-voetafdruk van de tarwe in dit proefproject, primaire data zoals vermeld in het geauditeerd certificaat. Het is deze CO2-voetafdruk van de tarwe die vervolgens gebruikt werd om de CO2-voetafdruk van de “Rustik” broden te berekenen, rekening houdende met de andere ingrediënten van de broden.

 


Over Delhaize

In juli 2024 telt Delhaize De Leeuw niet minder dan 32.000 medewerkers en 811 winkels in België en Luxemburg. Het winkelnetwerk bestaat uit volgende formules: supermarkten Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize klanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 22,46% (source: Nielsen).  ​

Over La Lorraine Bakery Group

La Lorraine Bakery Group (LLBG) is een 100% Belgisch familiebedrijf met 85 jaar ervaring in de maalderij- en bakkerijsector. Elke dag produceren en verkopen meer dan 5.000 enthousiaste medewerkers hoogwaardige verse en diepgevroren bakkerijproducten aan consumenten, retailers en de foodservice-branche wereldwijd. LLBG verkoopt haar producten in meer dan 35 landen en produceert haar bakkerijproducten in 10 verschillende landen.

LLBG heeft een passie voor groei en heeft de ambitie om de bakkerijmarkt te transformeren met haar jarenlange expertise, nieuwe technologieën en getalenteerde medewerkers. Het bedrijf is actief in vier business units: Frozen Bakery, Fresh Bakery, Store Concepts en Milling. De belangrijkste financiële doelstellingen zijn waardecreatie op lange termijn en kwalitatieve groei door innovatie en ondernemerschap. De Groep rapporteert een omzet van 1,36 miljard EUR in 2023.

LLBG wil duurzaam en ondernemend blijven en goed doen voor al zijn stakeholders - om niet alleen een groter, maar vooral een beter bedrijf te worden.

Over Arvesta

Arvesta bouwt op een duurzame manier aan de landbouw van morgen dankzij haar unieke expertise en innovatieve smart farming oplossingen. Arvesta is actief in diervoeding, landbouw, tuinbouw en retail. Op deze manier helpt Arvesta boeren te groeien en hun opbrengst te verhogen. Met meer dan 2.300 experts en 40 sterke merken is Arvesta een kenniscentrum voor zowel boeren als consumenten. Als full serviceprovider voor boeren en tuinders is Arvesta een toonaangevende speler in België en ook internationaal actief met vestigingen in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Arvesta realiseerde in 2023 een jaaromzet van 1,9 miljard euro.

 


Sarah De Meester
Sarah De Meester External Communications Manager