Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize en Montea bouwen samen een nieuw e-commerce  deliverycenter in Vorst 
Terug
Organisationele veranderingen

Delhaize en Montea bouwen samen een nieuw e-commerce deliverycenter in Vorst 

Delhaize schakelt versnelling hoger in het verder uitbouwen van positie als Belgische marktleider in food delivery en verdubbelt bestaande capaciteit 

Vorst/Drogenbos, 29 augustus 2023. Vandaag stelden Delhaize en Montea hun plannen voor de bouw van een nieuw delivery center in Vorst voor. Dankzij deze gevoelige uitbreiding – het gaat om een verdubbeling van de capaciteit – maakt Delhaize zich klaar voor verdere groei, verstevigt het haar leiderspositie op vlak van food delivery en zullen de Delivery klanten van Delhaize van een nog betere dienstverlening en grotere beschikbaarheid van producten kunnen genieten. Het nieuwe gebouw wordt ontwikkeld door vastgoedinvesteerder Montea. Het is de ambitie van de partners dat het nieuwe e-commerce center tegen het vroege najaar van 2024 operationeel is.  

Sinds de coronacrisis kende de online verkoop van producten bij Delhaize een ongeziene stijging. En door hier destijds accuraat op in te spelen verstevigde de retailer haar leiderschapspositie in het Belgische food delivery landschap. Om die leiderspositie te behouden en nog verder te versterken, om aan de stijgende vraag van klanten te kunnen blijven voldoen én om hen een nog betere dienstverlening te bezorgen, opent Delhaize binnenkort een gloednieuw delivery center in Vorst. Je kan het vergelijken met een hele grote Delhaize waar online bestellingen samengesteld worden en vervolgens per voertuig tot bij de klant thuisgebracht worden. Het nieuwe delivery center in Vorst komt er bovenop het bestaande distributiecentrum in Puurs en de verschillende regionale distributiecentra in Gent, Drogenbos en Luik. 

Optimale klantbeleving, online én offline  

De site in Vorst, een centrale plek aan de rand van Brussel waar Delhaize een groot ​ Delivery-klantenbestand heeft, is de perfecte uitvalsbasis voor een delivery center. Op deze locatie bevindt Delhaize zich nog dichter bij haar klanten in het Brusselse waardoor zij op hun beurt kunnen genieten van een nog betere service en nog versere producten, door de kortere afstand die afgelegd moet worden en producten die daardoor minder lang onderweg zijn. 

Andere belangrijke voordelen voor klanten dankzij de uitbreiding van de e-commerce capaciteit van Delhaize zijn een betere online beschikbaarheid van producten en meer tijdslots die gereserveerd kunnen worden voor levering aan huis. Het online assortiment – dat bestaat uit 15.000 productreferenties – wordt niet groter, maar door een vlotte bereikbaarheid vanuit de distributiecentra via de Brusselse Ring en het gebruik van state-of-the-art processen en systemen vergroot Delhaize wel de beschikbaarheid van producten.  

Duurzaam en efficiënt 

Het is de absolute ambitie van Delhaize om haar e-commerce activiteiten op een zo duurzaam mogelijke manier verder uit te bouwen. Door de centrale locatie en de hoge dichtheid van klanten die in Brussel wonen, is het mogelijk om boodschappen snel en op een erg duurzame manier tot aan de voordeur van klanten te krijgen. Door de routes zo optimaal mogelijk in te plannen met een minimum aan afgelegde kilometers, maar ook door te onderzoeken welk type (elektrische) voertuigen in een bepaalde regio het beste geschikt zijn om boodschappen thuis te leveren moet de zogenaamde ‘last mile’ zo groen mogelijk worden.  

Ook het gebouw zelf zal duurzaamheid en circulariteit ademen. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte door de parking op het dak te voorzien, waardoor een groot deel van de bestaande site onthard wordt en er ruimte gemaakt wordt voor een duurzame en biodiverse groenaanleg. Dankzij een minutieuze ontmanteling van het oude gebouw zullen de gevelplaten hergebruikt worden. Verder worden ook bestaande betonplaten verbrijzeld en opnieuw gebruikt voor de aanleg van de wegen rond en voor de opbouw van het nieuwe gebouw.   

Binnenin het gebouw gebeurt alle koeling en verwarming zonder aardgas, door middel van warmtepompen. Het regenwater wordt opgevangen voor de toiletten en buitenkraantjes. Daarnaast komen er slimme lichtkoepels op het dak die zorgen voor optimale natuurlijke lichtinval. Tot slot zal de restwarmte van de koelinstallaties worden gebruikt voor de verwarming van het gebouw. Buiten het gebouw worden er 24 parkeer- en oplaadplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen en zijn alle andere parkeerplaatsen op de begane grond waterdoorlatend. Het dak bestaat uit een combinatie van een “groendak” en een zonnecentrale. Het project ambieert een BREEAM excellent-label. 

Tot 500 extra jobs 

Een andere belangrijke troef van het e-commerce project in Vorst is de creatie van wel 500 extra jobs. Chauffeurs, order pickers, administratieve krachten, enz. zullen er allemaal samen voor zorgen dat de online bestelde boodschappen zo snel en zo efficiënt mogelijk bij de Delhaizeklant geraken. De rekrutering van de nodige werkkrachten zal zoveel mogelijk lokaal gebeuren en geeft dit project ook een belangrijke sociaal-economische waarde.  

Delhaize: n°1 in food delivery 

Delhaize levert al sinds 1900 boodschappen aan huis en kan zichzelf daarmee de absolute pionier noemen op vlak van thuisleveringen in België. In het prille begin gebeurde dat met paard en kar en dankzij een vooruitstrevende visie en bijhorende innovatieve aanpak en capaciteitsuitbreidingen, kan vandaag de dag 97% van alle Belgen beroep doen op de delivery service van Delhaize. Hiermee is de retailer de absolute nummer 1 op vlak van food delivery. “De bouw van het nieuwe delivery center in Vorst is zeker geen eindpunt, maar wel een belangrijke volgende stap naar nog verdere groei”, vertelt Chloë Thoelen, Senior Vice President Strategy, Business Development, e-commerce and DataTech bij Delhaize. “We blijven hard werken en investeren om het leven van onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. We streven ernaar om hun boodschappen op een steeds efficiëntere en duurzamere manier thuis te bezorgen".