Delhaize en River Cleanup gaan samen de strijd aan tegen de plastieksoep in onze rivieren
Betere toekomst

Oproep naar klanten en personeel om op zondag 5 juni mee afval uit het water te halen tijdens de Belgische River Cleanup

Delhaize gaat samen met River Cleanup de strijd aan om afval uit onze rivieren te halen. Op zondag 5 juni verzamelen daarvoor honderden vrijwilligers op negen verschillende plaatsen in België. Vandaag lanceert Delhaize met een filmpje op sociale media een oproep naar al zijn klanten en personeel om die dag mee de handen uit de mouwen te steken en ervoor te zorgen dat al dat afval onze oceanen niet bereikt, want dan is het te laat. Deze samenwerking past helemaal in het duurzaamheidsactieplan ‘The Lion’s Footprint’ van Delhaize.

De cijfers zijn hallucinant. Ieder jaar belandt wereldwijd maar liefst 11 miljard kilo plastic in onze oceanen en dat heeft een desastreuze invloed op onze ecosystemen. Zo kan het niet verder, vindt River Cleanup, een Belgische organisatie die wereldwijd actief is om onze rivieren terug proper te maken. Als echte River Warriors trekken ze ten strijde tijdens een River Cleanup die dit jaar plaatsvindt op zondag 5 juni.

Het doel is om in België minimaal 1,5 ton afval uit het water te vissen, waarvan 500 kilo plastic, want alle beetjes helpen om ervoor te zorgen dat het afval de oceanen niet bereikt. Eens het daar terechtkomt, is het buiten het bereik van inzameling en recycling. River Cleanup werkt daarvoor met eigen vrijwilligers, maar krijgt ook hulp van Delhaize. Zo roept Delhaize haar klanten en personeel op om mee te komen helpen. Op die manier wil de supermarktketen minstens 600 extra vrijwilligers werven voor het event op 5 juni.

Bij Delhaize staat duurzaamheid heel hoog op de agenda. Daarom engageren we ons om onze schouders te zetten onder het opzet van River Cleanup." Charlotte De Vroey, Sustainibility Manager bij Delhaize.

“Bij Delhaize staat duurzaamheid heel hoog op de agenda”, zegt Charlotte De Vroey, Sustainibility Manager bij Delhaize. “De actie past in het structurele partnerschip dat we in 2019 aangingen met River Cleanup. In het verleden riepen we klanten en medewerkers al vaker op om deel te nemen aan opruimacties. We hebben ook de river skimmer mee gefinancierd die plastic uit het water haalt en we ondersteunen ook een opruimproject in Indonesië. In maart lanceerden we in onze winkels een campagne tegen zwerfvuil en we nemen deel aan de Green Deal Anders verpakt. Zelf doen doen we ook al heel wat inspanningen om via ons duurzaam actieplan The Lion’s Footprint minder met plastic te werken. Zo vermijden we zoveel mogelijk plastic in de verpakkingen van onze producten. We maken zoveel mogelijk gebruik van gerecycleerde materialen en maken ze ook recycleerbaar. Op die manier hebben we al 3.000 ton plastic bespaard. Maar helaas belandt toch nog een deel in de natuur. Daarom engageren we ons om onze schouders te zetten onder het opzet van River Cleanup.”

Wij willen een mentaliteitswijziging teweegbrengen. Daarom werken we graag samen met bedrijven die onze waarden delen, zoals Delhaize." Thomas de Groote, oprichter River Cleanup.

Op 5 juni trekken de vrijwilligers naar Antwerpen, Gent, Leuven, Oudenaarde, Brussel, Roeselare, Willebroek, Verviers en Luik om er tussen 14 uur en 18 uur afval uit en langs de riveren te halen. Het opzet gaat trouwens veel verder dan enkel die dag opruimen. “Ik weet dat wij op ons eentje het plastic niet uit de oceaan gaan halen”, zegt Thomas de Groote, de oprichter van River Cleanup. “Met onze acties willen we in de eerste plaats mensen wakker schudden. We willen een mentaliteitswijziging teweegbrengen. Daarom werken we graag samen met bedrijven die onze waarden delen, zoals Delhaize. We hopen dat de nieuwe vrijwilligers die zullen meehelpen op 5 juni eventueel ook later zin hebben om ons verder te hepen, want elke eerste zondag van de maand organiseren wij River Sunday. Wereldwijd doen er op die dag honderden vrijwilligers mee om de rivieren terug proper te maken."

Afspraak op 5 juni. Want ook hier maken vele handen licht werk. Vrijwilligers kunnen inschrijven via https://www.river-cleanup.org/nl/delhaize