Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize en Vestaculture vieren 8 jaar Urban Farm-project    
Terug

Delhaize en Vestaculture vieren 8 jaar Urban Farm-project    

54 groenten- en fruitproducten  goed voor 2000 kilo groenten, kleinfruit en kruiden per jaar, geteeld op het dak van Delhaize Boondael   

Elsene, 5 mei 2026 – Delhaize viert, in samenwerking met Vestaculture, het 8-jarig bestaan van hun innovatieve Urban Farm-project: een stedelijke moestuin gelegen op het dak van Delhaize Boondael in Elsene. Dankzij het project kunnen 54 variëteiten lokaal worden geteeld, waaronder 35 groenten-, 4 bessen- en 15 kruidensoorten. Alles samen werd er in 2024 meer dan 2.000 kilo geoogst en rechtstreeks verkocht in de fruit- en groenteafdeling van Delhaize Boondael in Elsene.   

Een ultrakorte keten: van dak naar rayon   

De Urban Farm, opgestart in 2017, is het resultaat van een samenwerking tussen Delhaize en Vestaculture, specialist in het ontwerpen van eetbare tuinen. Deze duurzame moestuin van 360 m², waarvan 250 m² kweekbaar, maximaliseert biodiversiteit en duurzaamheid door gebruik te maken van milieuvriendelijke technieken:   

- continue teelt zonder bakken, wat de natuurlijke vruchtbaarheid van de bodem bevordert;   

- gecontroleerd watergebruik via een druppelirrigatiesysteem met opgevangen regenwater;   

- minimale verwarming van de serre voor een optimale zaailinggroei aan het begin van het seizoen;   

- geen chemische producten, dankzij het gebruik van natuurlijke bestrijders en oppervlaktecompostering.   

Deze methodes zorgen het hele jaar door voor rijke oogsten en respecteren daarbij de principes van duurzaamheid en milieubehoud.   

Een gevarieerd en uniek aanbod   

De stedelijke moestuin produceert een breed scala aan producten, van klassiekers tot minder bekende soorten zoals ananas-salie, Vietnamese koriander en daubentonkool. Sinds de lancering in 2017, met toen slechts 3 referenties, is het assortiment aanzienlijk uitgebreid. Vandaag kunnen klanten elk jaar genieten van een ruime selectie lokaal geteelde producten met biologische, herbruikbare zaden, die zelfs thuis kunnen worden geplant.   

Ook de geproduceerde volumes tonen het succes van dit project: de jaarlijkse teelt groeide van 1,3 ton in 2020 naar 2 ton in 2025, dankzij de stijgende vraag naar verse, lokale producten. Bij de favorieten van de klanten horen:   

- doperwten,   

- aardbeien,   

- wortelen,   

- tomaten,   

- groene en paarse boontjes.   

Een plek voor gemeenschap en educatie   

De Urban Farm is meer dan alleen een moestuin: elke woensdag zijn er gratis rondleidingen op inschrijving. Dit project is uitgegroeid tot een echte educatieve hub waar vooral kinderen en scholen kunnen leren over duurzame landbouw en het belang van gezonde voeding.   

Daarbij is het ook een plaats van ontmoeting en bewustwording voor buurtbewoners, collectieve organisaties en klanten van het Boondael-filiaal. Met elk jaar honderden bezoekers, waaronder geïnteresseerden uit andere delen van België én het buitenland, bewijst de Urban Farm dat stadstuinen van daken voedzame ruimtes kunnen maken, waarmee ze bijdragen aan meer stedelijke veerkracht.   

Een inspirerend, uniek initiatief   

De samenwerking tussen Delhaize en Vestaculture blijft een voorbeeld van innovatie, waarin herconnectie met de natuur, agro-ecologie en consumentenbetrokkenheid worden gecombineerd. Door een dak om te toveren tot een oase van biodiversiteit laat dit project zien dat stedelijke landbouw perfect kan worden geïntegreerd in onze steden. Het verrijkt niet alleen het dagelijks leven van de gemeenschap, maar promoot ook een duurzamere levenswijze.   

Delhaize blinkt uit in duurzaamheid 

Delhaize werd eerder dit jaar uitgeroepen tot winnaar van de Sciensano BIA-studie op het gebied van duurzaamheid. De retailer scoort hoog op verschillende duurzaamheidsindicatoren, wat de succesvolle inzet van jarenlange inspanningen benadrukt. Delhaize heeft ambitieuze doelstellingen voor de toekomst, waaronder deelname aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi). De retailer streeft ernaar de CO₂-uitstoot in de gehele keten tegen 2030 met 45% te verminderen ten opzichte van 2018. 


Karima Ghozzi
Karima Ghozzi Porte-parole, Delhaize
Sarah De Meester
Sarah De Meester External Communications Manager

 

Vestaculture : Laurence de Vestel & Antoine Arnould, fondateurs - info@vestaculture.com