Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize heeft als doel om tegen 2025 150.000 flessen Belgische wijn te verkopen
Terug
Beter eten

Delhaize heeft als doel om tegen 2025 150.000 flessen Belgische wijn te verkopen

De volumes aan Belgische wijnen bij Delhaize zijn tussen 2018 en 2023 vermenigvuldigd met een factor 17

Kobbegem, 21 september 2023 – Belgische wijnen kennen de laatste jaren een duidelijke opmars, zowel qua kwaliteit als volume. Als marktleider in het aantal beschikbare Belgische wijnen in hun vaste en lokale assortimenten, wil Delhaize profiteren van hun wijnfestival dat op donderdag 21 september begint om het lokale vakmanschap van Belgische wijnmakers in de schijnwerpers te zetten. De supermarktketen biedt daarom enkele mooie referenties aan in hun promotiebrochure. Delhaize heeft ook de ambitie om tegen 2025 meer dan 150.000 flessen Belgische wijn te verkopen.

Lokale expertise - 150.000 flessen Belgische wijn tegen 2025

Delhaize startte al in 2015 met haar samenwerking met Belgische wijnproducenten. In 2016 lanceerde de retailer zo zijn eerste cépagewijn, Ry d'Argent. In 2019 ging een nieuwe samenwerking van start tussen het wijndomein Hoenshof en de wijnkelders van Delhaize voor de lancering van een cuvée Pinot 2018. Tussen 2018 en 2023 heeft Delhaize zijn volumes Belgische wijnen zien stijgen met een factor 17, wat niet alleen de onbetwistbare interesse van klanten in lokale producten aantoont, maar ook de evolutie van de productie in België.

Met niet minder dan 9 samenwerkingen met Belgische producenten – waaronder het domein Hoenshof, Château Bon Baron en het domein van Meerdael, ​ en 15 referenties van Belgische productie in haar vaste assortiment en enkele bijkomende lokale referenties, is Delhaize vandaag de Belgische retailer die het grootste assortiment Belgische wijnen van het land aanbiedt. Het doel van Delhaize is om 150.000 flessen Belgische wijn te verkopen tegen 2025. Dit maakt deel uit van de promotie en ondersteuning van Belgische producenten en hun expertise.

De aankopers van Delhaize hechten veel belang aan het ontwikkelen en onderhouden van duurzame relaties met producenten, in het bijzonder Belgische producenten. "Als Belgische retailer is het onze plicht om onze klanten zoveel mogelijk in contact te brengen met Belgische producten en producenten. Naast geweldige Belgische bieren mogen we ook trots zijn op het assortiment Belgische (schuim)wijnen dat we aanbieden en toegankelijker maken voor onze klanten. Daarom hebben we 4 jaar geleden het bulk-project ontwikkeld in samenwerking met Jeroen Houben en zijn team waarbij wijn in citernen wordt aangeleverd aan de wijnbottelarij in Zellik om daar op fles gezet te worden. Als aankoper geeft het voldoening om bij dit soort projecten transparant samen te werken met onze leveranciers", legt Christophe Bollyn, aankoopverantwoordelijke Belgische wijnen bij Delhaize, uit.

De uitdagingen van klimaatverandering

Hoewel de temperatuurstijging als gevolg van de klimaatverandering een positieve ontwikkeling is voor de wijnproductie in België, zijn de verschillende spelers op de markt zich perfect bewust van het belang om als een goede huisvader te handelen en ervoor te zorgen dat de productie en distributie zo duurzaam mogelijk zijn.

Jeroen Houben, directeur en manager van het wijndomein Hoenshof voor Leo Vinum, is ook overtuigd van de rol die zijn bedrijf op dit vlak moet spelen: "We zijn een lokaal wijnbedrijf met een jong team en we willen de waarden van onze generatie promoten. Hoogwaardige wijnen, toegankelijk voor kenners. En vooral met een lage ecologische voetafdruk, is de nauwe samenwerking met Delhaize Winery hier perfect voor."

De Delhaize wijnbottelarij, die Delhaize in 2022 heeft gebouwd, is ontworpen om het bedrijf in staat te stellen zijn wijn op een duurzame manier te bottelen. Daarom investeerde Delhaize in water- en warmteterugwinningssystemen om het gebouw te reinigen en te verwarmen. De hoeveelheid afvalwater is minimaal. De wijnen worden ook opgeslagen in kelders, waardoor er zowel in de winter als in de zomer een vrijwel constante temperatuur heerst zonder dat er airconditioning of verwarming nodig is. Door wijn van over de hele wereld in bulk te importeren in plaats van in flessen, worden niet alleen de transportkosten gehalveerd, maar wordt ook de ecologische voetafdruk van de wijn verkleind.

"In deze context van klimaatverandering kunnen de Belgische wijnproducenten het voortouw nemen. Onze best practices zijn een inspiratie voor de hoogste niveaus. De Belgische wijnproductie is bezig zich als sector te vestigen en een stem te krijgen in het debat", zegt Vicky Corbeels, onderzoekster naar klimaatbestendigheid in de wijnsector en Wine Lady of the Year 2015.


Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager