Delhaize is eerste onderneming in België in het bezit van 40 gigabit glasvezelverbinding
Betere toekomst

De samenwerking met Eurofiber opent deuren voor ‘realtime retail’ en nog betere winkelbeleving

Asse, 30 januari 2023 - Eurofiber, leverancier van connectiviteit over glasvezel voor de zakelijke markt, kondigt vandaag een unieke samenwerking aan met Delhaize. Eurofiber zal retailer Delhaize voorzien van een 40 Gigabit snelle en dedicated internet access glasvezelverbinding voor haar winkels, distributiecentra en campussen.

Hiermee maakt Delhaize zich niet alleen klaar voor verdere digitalisering en verdere transitie naar de cloud, waarbij het op middellange termijn de bedoeling is om zelf geen datacenters meer te hosten, maar gebruik te maken een datacenter in de cloud. ​ Het maakt het voor de retailer tevens mogelijk om de eerste stappen te zetten op vlak van realtime retail en de winkelbeleving voor haar klanten aanzienlijk verbeteren. Tegelijk laat dergelijke supersnelle glasvezelverbinding Delhaize ook toe om stappen te maken op vlak van duurzaamheid en zich als futureproof en innovatieve werkgever te positioneren op een krappe arbeidsmarkt. ​ ​ ​

Met meer dan 61.700 kilometer aangelegde glasvezel in de Benelux, Frankrijk en Duitsland en via partnerships zoals met het Waalse SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) en recent ook met Unifiber, levert Eurofiber vandaag reeds in veel straten en bedrijvenparken stabiele, veilige en betrouwbare glasvezelconnectiviteit aan tal van Belgische bedrijven. Eind vorig jaar kondigde het nog aan om in 2023 meer dan 140 bijkomende Belgische bedrijvenparken of een potentieel van meer dan 9000 bedrijven aan te sluiten op dedicated glasvezel. ​

Eerste 40 Gigabit dedicated internet access glasvezelverbinding in België

“We zijn heel trots dat Delhaize weldra de allereerste Belgische retailer zal zijn die over een 40 Gigabit dedicated internet access dataverbinding over ons glasvezelnetwerk zal beschikken. Dat is de snelste internet access glasvezelverbinding tot nu toe aangelegd in België. Het toont het potentieel aan van glasvezeltechnologie en de hoge bandbreedtes die het probleemloos kan leveren. Tegelijk is het vandaag ook een realiteit - zeker voor grote bedrijven zoals Delhaize - dat een betrouwbare, veilige en stabiele dedicated glasvezelverbinding dé basis vormt voor duurzame groei en innovatie”, zegt Hans Witdouck, CEO Eurofiber België. Bij een dedicated fiber aansluiting beschikt een bedrijf over een eigen, private weg naar de cloud en zijn snelheid en bandbreedte gegarandeerd en aanpasbaar aan de concrete behoeften in het kader van digitalisering en transitie naar de cloud. “Als aanbieder van dedicated glasvezel, willen we bedrijven helpen te voorzien in een futureproof netwerk. Dankzij deze unieke 40 Gigabit dedicated glasvezelverbinding kan Delhaize haar reeds ingezette digitalisering en transitie naar de cloud versnellen, met tal van voordelen voor zowel de klanten als de medewerkers.”

Efficiënter, aangenamer én voordeliger winkelen bij Delhaize

De stap naar een glasvezelverbinding van 40 Gigabit opent deuren om aan realtime retail te doen en heeft op termijn een rechtstreekse impact op de winkelbeleving van de Delhaize-klanten. Zo zullen zij kunnen genieten van hoogtechnologische snufjes die het winkelen efficiënter, aangenamer én voordeliger maken: ‘slimme’ winkelrekken die kunnen doorgeven dat producten niet meer voorradig zijn en aangevuld moeten worden, gegarandeerd gsm bereik in de winkels en gepersonaliseerde promo’s via de Superpluskaart. ​

Duurzame voordelen voor iedereen

Naast winkelbeleving kunnen, dankzij een snelle dataverbinding, ook op vlak van duurzaamheid grote stappen in de goede richting gezet worden. Door het realtime monitoren van de frigo’s bijvoorbeeld, kan Delhaize haar energieverbruik beter beheren en zal er minder verspilling zijn. Hetzelfde geldt voor de monitoring van de broodovens, zonnepanelen en de laadpalen voor elektrische wagens van klanten. Minder energieverspilling betekent kosten die meer onder controle gehouden kunnen worden en dat kan op termijn prijsvoordeel opleveren voor de klant.

Innovatieve werkgever

De samenwerking met Eurofiber stelt Delhaize tot slot ook in staat zich te profileren als futureproof en innovatief, wat de retailer een streepje voor geeft in de ‘war for talent’. Zoals vele bedrijven is ook Delhaize op zoek naar getalenteerde IT’ers, die niet dik gezaaid zijn.

Een samenwerking zoals deze bewijst nog maar eens dat er bij Delhaize heel interessante projecten lopen waarin elke IT’er zijn ei kwijt kan”, vertelt Illya Van Den Borre, Senior Vice President HR & Corporate Affairs bij Delhaize. “Ook en misschien wel vooral in economisch uitdagende tijden zoals die van vandaag, grijpen we bij Delhaize elke kans aan om ons als bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Door de samenwerking met Eurofiber zijn we binnenkort de allereerste Belgische retailer die over een glasvezelverbinding van 40 Gigabit beschikt en vergroten we zo onze technologische slagkracht. Data staan meer dan ooit centraal en deze maximaal, snel én veilig kunnen uitwisselen tussen al onze winkels, distributiecentra en campussen is van groot belang. De samenwerking met Eurofiber toont onze innovatiekracht aan en maakt dat we als retailer strategisch sterk staan en klaar zijn om verder te bouwen aan het ‘Delhaize van morgen’.”

Minister voor Telecommunicatie Petra De Sutter voegt toe: ‘De aanleg van glasvezel komt stilaan in een stroomversnelling in ons land. Dat is nodig: amper 2 op 10 gebouwen in ons land heeft een glasvezelverbinding. In Europa is dat gemiddeld 5 op 10 gebouwen. Er is een website en sinds kort een breedband expertisecentrum waar iedereen terecht kan met vragen over glasvezel of 5G. De plekken waar er nu alleen traag internet is, worden weggewerkt door bij voorkeur glasvezel te leggen.  De meeste Belgen surfen nu al snel op het internet door de glasvezel, tegen 2030 kan iedereen een supersnelle internetverbinding hebben.’