Delhaize kiest voor nieuwe, klantgerichtere aanpak bij bedeling promofolders
Beter leven

Delhaize kiest voor nieuwe, klantgerichtere aanpak bij bedeling promofolders

Zelfde bereik, maar helft ontvangers krijgt promo’s vanaf nu digitaal

Goed voor een besparing van 1.672 ton papier en 1.170 ton minder CO2 uitstoot

Asse, 12 januari 2023. Vandaag ontvangt bijna 70% van de Belgische huishoudens de promo’s van Delhaize wekelijks via een papieren folder. Vanaf volgend voorjaar blijven evenveel gezinnen de promo’s ontvangen, maar de helft zal ze op een andere, digitale manier toegestuurd krijgen. Daarmee houdt de retailer rekening met de communicatievoorkeur van haar klanten, want na onderzoek blijkt dat een deel kiest voor een digitale communicatie in plaats van de promo’s op papier te ontvangen. In totaal zal de helft minder papieren exemplaren bedeeld worden, en wordt zo jaarlijks 1.672 ton papier uitgespaard en 1.170 ton minder CO2 uitgestoten. Naast de duurzame effecten van deze beslissing, die volledig in lijn zijn met het duurzaamheidsprogramma van Delhaize ‘The Lions Footprint’, wijst de testfase van dit project ook een positieve impact op de verkoopcijfers uit.

Al sinds 1957 valt de bekende promofolder van Delhaize bij miljoenen Belgen in de bus. Vandaag de dag ontvangt 68% van de huishoudens in België elke donderdag de folder, goed voor 3 miljoen exemplaren die wekelijks bedeeld worden. Maar daar komt binnenkort verandering in. Uit grondige analyse van waardevolle klantgegevens waarover Delhaize dankzij haar Superplus getrouwheidsprogramma beschikt, blijkt dat een belangrijk deel van de Delhaize-klanten de folder liever op een digitale manier aangereikt krijgt. Op basis van deze gegevens en na een uitgebreide testfase van één jaar waarbij verschillende regio’s en Delhaizewinkels betrokken waren, blijkt dat een gedeeltelijke overstap naar een digitale aanpak werkt.

Mee met het leven

Delhaize wil mee zijn met het leven van ál haar klanten, ook van diegenen die (nog) niet vertrouwd zijn met digitale communicatie. “We geloven sterk in de mix van kanalen die we zullen inschakelen om een even groot aantal Belgische gezinnen maximaal te bereiken met onze promoties”, vertelt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. “Door zowel digitale als papieren versies aan te bieden komen we tegemoet aan de voorkeur van de ontvangers: digitaal voor diegenen die hier meer mee gebaat zijn en er bijvoorbeeld vanuit duurzaamheidsoverwegingen bewust voor kiezen om geen reclamedrukwerk te ontvangen, papier voor wie nog niet helemaal vertrouwd is met de nieuwere vormen van communicatie. Op die manier zullen mensen meer dan ooit geïnformeerd worden over onze promo’s - heel belangrijk tijden van koopkrachtcrisis - en ontvangen ze die op de manier die het beste bij hen past.”.

1.672 ton minder papier

In plaats van wekelijks 3 miljoen papieren promofolders te bedelen over heel België, zal Delhaize er binnenkort dus nog maar 1.6 miljoen per week bezorgen. Hiermee spaart de retailer jaarlijks 1.672 ton papier uit, wat overeenkomt met 5.517 bomen ofwel een gemiddeld bos. Tegelijk wordt ook 1.170 ton minder CO2 uitgestoten, gelijk aan zo’n 557 vluchten vanuit Brussel naar New York en terug. “De digitalisering van onze wekelijkse promofolders is dus een belangrijke stap vooruit op vlak van duurzaamheid. De beslissing is er een met een grote impact, niet in het minst voor ons klimaat”, vertelt Xavier Piesvaux.

Geen afscheid

De mensen die de wekelijkse promofolder binnenkort niet meer in hun brievenbus krijgen maar die het beste van twee werelden willen en af en toe eens door de papieren folder willen bladeren, kunnen daarvoor steeds in de winkel terecht. In elke winkel blijven een aantal promofolders – in hun gekende uitvoering – beschikbaar. Door de mix van ingeschakelde communicatiemiddelen zal iedereen maximaal toegang blijven hebben tot de promo’s van Delhaize.