Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize kondigt de intentie aan om al haar 128 Belgische supermarkten in eigen beheer om te vormen tot zelfstandige aangesloten Delhaize-winkels
Terug

Delhaize kondigt de intentie aan om al haar 128 Belgische supermarkten in eigen beheer om te vormen tot zelfstandige aangesloten Delhaize-winkels

Alle medewerkers in deze supermarkten behouden hun tewerkstelling en maken mee de overstap

Zellik – Delhaize heeft de intentie om al haar 128 supermarkten in eigen beheer in België te verzelfstandigen met de ambitie om haar positie in de competitieve Belgische markt te verstevigen. Vandaag ​ zijn er al 636 zelfstandige aangesloten Delhaize-winkels onder de merken AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop & Go. Doelstelling van deze verandering is om alle Delhaize-winkels in één model onder te brengen en zo de groei van deze 128 supermarkten te stimuleren. Dit is de enige optie om te kunnen blijven investeren in een duurzame toekomst voor Delhaize. In de betrokken supermarkten is er geen impact op de tewerkstelling omdat alle personeelsleden mee de overstap naar de nieuwe zelfstandige uitbaters zullen maken. De gefaseerde overgang van supermarkten in eigen beheer naar zelfstandige winkels zal een geleidelijke vermindering van het aantal posities in het hoofdkantoor met zich meebrengen. Delhaize start zo snel mogelijk het overleg met de werknemersvertegenwoordiging op.

Consumentengedrag evolueert snel en de Belgische retailmarkt staat voor grote uitdagingen

Het gedrag van de consument evolueert snel als gevolg van een combinatie van factoren: macro-economische uitdagingen, technologische vooruitgang en geopolitieke onrust. Consumenten hechten in toenemende mate belang aan koopkracht, flexibele openingsuren, nabijheid, digitalisering en duurzaamheid.

De retailsector in België staat voor grote uitdagingen. De concurrentie is zeer hevig zowel inzake prijs als het aantal voedingsretailers op de Belgische markt. Dit vertaalt zich in hogere ​ investeringen en in ​ een toenemende druk op de winstgevendheid van de voedingsretail.

Delhaize bouwt voort op een sterke en unieke positie op de Belgische retailmarkt

Sinds meer dan 155 jaar is Delhaize één van de favoriete Belgische retailmerken: 4 Belgische consumenten op 5 winkelen bij Delhaize. Delhaize is leider in verse, gezonde en kwaliteitsvolle voeding met een focus op duurzaamheid. Het bedrijf heeft een uitgebreid netwerk van 764 winkels in België en is pionier op het vlak van digitalisering, in het bijzonder met haar digitale klantenkaart SuperPlus. Delhaize heeft een sterke en unieke positie op de Belgische retailmarkt en wenst hierop verder te bouwen.

Twee winkelmodellen met uiteenlopende resultaten

Delhaize werkt in België vandaag met twee types winkelmodellen: een aangesloten model met winkels uitgebaat door zelfstandige ondernemers (636 AD, Proxy, Shop & Go-winkels) en een model met supermarkten in eigen beheer (128 supermarkten).

De aangesloten winkels zagen hun marktaandeel de voorbije jaren gestaag stijgen. Dankzij hun sterke lokale verankering en hun flexibiliteit in hun operaties kunnen zij zich steeds snel en met succes aanpassen aan veranderende behoeftes van de consument en de markt in het algemeen. Daarentegen zagen de supermarkten in eigen beheer, ondanks de vele initiatieven en investeringen, in dezelfde periode hun winstgevendheid en marktaandeel dalen. Zelfs met de grote inspanningen en inzet van haar medewerkers werden de beoogde resultaten niet bereikt voor de supermarkten in eigen beheer.

Intentie om te gaan naar een 100% aangesloten partnershipmodel

Delhaize wil nog beter inspelen op de markttendenzen, het evoluerende consumentengedrag en de lokale omgeving. Daarom heeft Delhaize de intentie om de toekomst van het bedrijf te bouwen op haar succesvol aangesloten partnershipmodel met de nadruk op lokale verankering en ondernemerschap.

Dit model is de enige optie om weer aan te knopen met groei voor deze 128 supermarkten in eigen beheer. Door te kiezen voor één winkelmodel kan Delhaize zich flexibel aanpassen aan een snel evoluerende markt, de interne werking vereenvoudigen, de kracht van het ondernemerschap in het bedrijf versterken en blijven investeren in een duurzame toekomst.

De aanpassing van haar winkelmodel is ook een unieke kans voor lokale ondernemers om Delhaize te vervoegen en de toekomst mee uit te bouwen, samen met de ervaren en bekwame winkelmedewerkers.

Delhaize zal verder blijven investeren in haar eigen logistiek om zo een optimale dienstverlening te verzekeren aan haar volledige winkelnetwerk.

Deze aankondiging is niet van toepassing op de winkels in het Groothertogdom Luxemburg.

Behoud van tewerkstelling voor de winkelmedewerkers

Delhaize heeft de intentie om alle 128 supermarkten in eigen beheer in België om te vormen tot aangesloten winkels uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Alle medewerkers van de betrokken supermarkten behouden hun tewerkstelling en maken mee de overstap. Ze behouden daarbij ook hun huidige loon- en arbeidsvoorwaarden.

Op het hoofdkantoor zal de geleidelijke transitie van eigen supermarkten naar aangesloten winkels resulteren in de geleidelijke vermindering van het aantal posities. Het aantal vertrekken zal tot een minimum beperkt worden.

Delhaize start zo snel mogelijk het overleg met de werknemersvertegenwoordiging op.


​Delhaize erkent en begrijpt de emotionele impact van deze aankondiging voor haar medewerkers en zal alles in het werk stellen om hen tijdens deze overgang te ondersteunen.

Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize : "We blijven geloven in onze strategie. Delhaize heeft al meer dan 155 jaar een sterke positie op de Belgische retailmarkt. Wij hebben de ambitie om deze positie verder te versterken. Delhaize is een sterk merk en onze klanten erkennen onze troeven inzake gezonde voeding, kwaliteit en versheid. Om verder te kunnen investeren in de toekomst van Delhaize, moeten we ons model aanpassen. Daarbij kunnen we rekenen op ervaren medewerkers die mee de overstap zullen maken naar de verzelfstandigde winkels met behoud van hun tewerkstelling. Ik begrijp ten volle dat deze aankondiging voor de nodige emoties kan zorgen, maar ik ben ervan overtuigd dat dit groeiplan de enige optie is om een duurzame toekomst te garanderen voor ons bedrijf, onze winkels, onze partners en onze medewerkers.”

Perscontact

Er zal vandaag een persbriefing georganiseeerd worden om 10.30 u voor de audiovisuele pers en om 11.30 u voor de geschreven pers in het Van der Valk Hotel, Culliganlaan 4 te 1831 Machelen

Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management