Delhaize kondigt overname van 15 eerste supermarkten in eigen beheer aan

Delhaize kondigt overname van 15 eerste supermarkten in eigen beheer aan

Asse/Zellik, 7 augustus 2023. Vandaag kondigt Delhaize de overname van de eerste 15 supermarkten in eigen beheer door zelfstandige ondernemers aan. De komende weken worden deze supermarkten omgevormd tot zelfstandige Delhaize supermarkten. De heropening van deze supermarkten als zelfstandige Delhaize supermarkten is voorzien in de loop van de maanden oktober en november.  “Dit is een belangrijke stap voor onze medewerkers van onze supermarkten, onze nieuwe zelfstandige ondernemers, onze klanten en onze leveranciers. Samen bouwen we verder aan een duurzame toekomst voor het Delhaize merk”, klinkt het bij Delhaize.

Behoud van alle loon- en arbeidsvoorwaarden voor medewerkers van de supermarkten

Bij de overgang van supermarkten in eigen beheer naar supermarkten uitgebaat door zelfstandige ondernemers behouden alle medewerkers van de betrokken supermarkten hun tewerkstelling en hun huidige loon- en arbeidsvoorwaarden conform de CAO 32bis. Dit zullen we schriftelijk bevestigen aan elke individuele medewerker via een bevestigingsbrief, ondertekend door Delhaize en door de zelfstandige overnemer. Delhaize bevestigt ook alle andere eerder besproken begeleidende maatregelen:

• Om onze winkelmedewerkers te erkennen voor hun continue inzet om een kwaliteitsvolle dienstverlening aan onze klanten te verzorgen, zal Delhaize een transitiepremie toekennen. Deze premie bedraagt 1.500 euro en wordt verhoogd met 100 euro per jaar anciënniteit.
  • Winkelmedewerkers in tijdskrediet behouden hun huidige premies: Delhaize zal in de toekomst het verschil bijpassen, zowel voor de sectorpremie als de bedrijfspremie;
  • Resterende overuren gaan standaard mee over. Op verzoek van de medewerker kunnen deze worden uitbetaald op het moment van de transitie.
  • Garanties worden gegeven met betrekking tot progressieve werkhervatting en medische restricties. Het gezondheidsbeoordelingsformulier met de medische beperkingen van medewerkers of de individuele bijlage aan de arbeidsovereenkomst in het kader van de geleidelijke werkhervatting blijft van toepassing. Langdurig zieke medewerkers gaan vanzelfsprekend mee over.
  • Bevestiging dat voor alle 128 supermarkten een overnemer zal gevonden worden (en dat de supermarkt in eigen beheer blijft totdat een overnemer gevonden is)​. Delhaize verbindt zich er bijgevolg toe om in het kader van het Toekomstplan niet over te gaan tot sluiting van een van deze 128 supermarkten​. Deze garantie geldt tot tenminste eind 2028.

Grondige selectie van zelfstandige ondernemers

De nieuwe aangesloten partners zijn stuk voor stuk echte ondernemers met passie voor Delhaize, de medewerkers en de klanten. Ze werden gekozen na een grondige selectie en met het oog op het garanderen van een duurzame toekomst voor elke supermarkt.  5 van deze overnemers baten op dit moment ook al andere Delhaize supermarkten uit, 5 ondernemers treden voor het eerst toe tot de Delhaize familie en 5 overnemers zijn medewerkers van Delhaize. De nieuwe overnemers zullen in de loop van de komende weken kennismaken met hun team van ervaren en getalenteerde supermarktmedewerkers en kijken ernaar uit om samen met hen aan de slag te gaan.

De eerste 15 supermarkten worden in de komende weken omgevormd van supermarkten in eigen beheer tot zelfstandige Delhaize supermarkten. Om alles in goede banen te leiden en een vlotte samenwerking te verzekeren, worden de overnemer en de winkelmedewerkers tijdens deze fase begeleid en opgeleid door een ervaren team van Delhaize-experten. De heropening van deze supermarkten als zelfstandige Delhaize supermarkten is voorzien in de loop van de maanden oktober en november 2023.

400 enthousiaste kandidaat-overnemers

Op dit moment is er voor alle supermarkten in eigen beheer tenminste 1 kandidaat- en voor 90% zijn er tenminste 2 kandidaat-overnemers. De komende maanden komen er op geregelde tijdstippen nieuwe aankondigingen over bijkomende supermarkten die de overgang naar zelfstandige Delhaize supermarkten zullen maken.

Succesvolle toekomst dankzij 100% partnershipmodel

Op 7 maart 2023 kondigde Delhaize de intentie aan om al haar 128 Belgische supermarkten in eigen beheer om te vormen tot zelfstandige aangesloten Delhaize supermarkten. Met het aangesloten partnershipmodel zal Delhaize in de toekomst nog beter in staat zijn om in te spelen op markttendenzen, het evoluerende consumentengedrag en de lokale omgeving. Het model is daarenboven de enige optie om weer aan te knopen met groei voor deze 128 supermarkten in eigen beheer. De toekomst van Delhaize zal gebouwd worden op drie pijlers: het sterke Delhaize-merk (geliefd merk sinds 155 jaar, leider in verse en gezonde voeding, voortrekker in duurzaamheid), de sterktes van onze supermarkten in eigen beheer (de beste locaties, uitgebreid en vast cliënteel, ervaren en goed opgeleid personeel…) en de troeven van het aangesloten model (lokale verankering, commerciële flexibiliteit en ondernemerschap).

Lijst van de eerste 15 Delhaize supermarkten in eigen beheer die overgenomen worden door zelfstandige ondernemers:

Naam supermarkt

Naam overnemer