Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize, marktleider in biologische wijn met een aandeel van 43%, lanceert haar tweede Wijnfestival van 2024. 
Terug
Beter eten

Delhaize, marktleider in biologische wijn met een aandeel van 43%, lanceert haar tweede Wijnfestival van 2024. 

Kobbegem, 30 augustus - Van 19 september tot 9 oktober zijn er opnieuw 3 weken lang acties en promoties op wijnen, schuimwijnen, allerhande biersoorten en alcoholvrije wijnen en bieren gepland om de tweede editie van Wijnfestival 2024 te vieren. Deze herfst viert Delhaize haar 10-jarige samenwerking met het cavamerk ¡Hola! en zet voor die gelegenheid een nieuwe cuvée in haar rekken. Daarnaast is het ook hét moment om haar innovatieve assortiment biologische wijnen in de kijker te zetten; een assortiment waardoor Delhaize marktleider is in deze categorie en een marktaandeel heeft van maar liefst 43%. Op het programma staan innovaties en “1+1”- en “2+1”-promoties op een selectie wijnen.  

Explosieve groei van biologische producten 

Sinds 2020 zijn biologische wijnen steeds populairder geworden. Zo zagen we een verkoopstijging van 15% in deze categorie, voornamelijk voor wijnen uit Frankrijk en Spanje. Delhaize wil altijd initiatieven implementeren om haar ecologische impact te verminderen en is marktleider in dit gamma met een aandeel van 43%. Deze stijging kan vooral worden verklaard door de lancering van verschillende nieuwe biologische referenties en door de natuurlijke overstap van leveranciers naar biologische certificeringen. 

In deze categorie blijft het merk “Best of Our Planet”, dat al bijna 15 jaar deel uitmaakt van het Delhaize-assortiment, de populairste referentie. Het gamma BOOP-wijnen dat bij Delhaize verkrijgbaar is, bestaat uit 3 kleine flessen, 3 bag-in-box-variëteiten en 7 flessen van 75cl uit verschillende regio's van de wereld.  

Langdurige samenwerkingen met producenten 

De verkoop van schuimwijn blijft stabiel ondanks de inflatie die ook de cavamarkt heeft getroffen. Dit jaar viert Delhaize niet alleen de 10de verjaardag van het merk ¡Hola!, maar ook haar 10-jarige samenwerking met het merk. Omwille van de kwaliteit van de producten en het verhaal van Christopher Heirwegh en Christel Weemaes was de samenwerking onmiddellijk beklonken. HetBelgisch koppel verhuisdenaar Barcelona met de droom om een eigen biologische cava te produceren. Tien jaar later zijn er samen veel innovaties gecreëerd en op de markt gebracht, en worden er ook elk jaar meer dan 250.000 flessen verkocht.  

Markttrends 

Sinds december 2023 wint Delhaize elke maand marktaandeel in wijn en schuimwijnen. Voor witte wijn is het marktaandeel van wijnen uit Chili, de Bordeaux- en Loirestreek gestegen. Voor rode wijn gebeurt hetzelfde voor referenties uit Australië en Bordeaux, en voor roséwijnen is dit het geval voor verschillende regio’s uit Portugal en de Loirestreek.  

Maar trends volgen ook nieuwe gewoonten van consumenten, en zij zijn de afgelopen jaren overgestapt op alcoholvrije alternatieven. Zo verkocht Delhaize dit jaar voor 6 miljoen aan alcoholvrije bieren. Dit is een trend die Delhaize op de voet volgt door ook een breed gamma alcoholvrije wijnen en bieren aan te bieden, met natuurlijk ook aantrekkelijke promoties op dit assortiment.  

Een nieuwe kans om te innoveren  

Het Wijnfestival is altijd een goede gelegenheid om klanten innovatieve producten voor te stellen die aan hun verwachtingen voldoen, en op de hoogte te blijven van nieuwe en groeiende trends in de markt.  

Dit najaar biedt Delhaize 9 nieuwe producten aan:  

  •  ¡Hola! Cava 10Y 

Om de 10-jarige samenwerking tussen ¡Hola! en Delhaize te vieren, ligt er exclusief voor dit wijnfestival een nieuwe cava (natuur en brut) in de rekken. 

  • Trouble Gérard Bertrand 

Deze biologische, ongefilterde wijn doet door zijn troebele uiterlijk zijn naam alle eer aan. Hier wordt een techniek gebruikt waarbij de wijn na de gisting niet wordt gefilterd, waardoor de natuurlijke aroma's en specifieke kenmerken van de wijn behouden blijven. Resultaat? Een echte explosie van aroma's die een fluweelzachte smaak achterlaten in de mond. 

  • Cuvée Château Moueix 2020 

Een brdeauxblend die speciaal gecreëerd is voor Delhaize en een fruitige, kruidige en sterke smaak heeft. 

  • Masso Antico Ice  

Een perfecte innovatie bij zomerse maaltijden. Masso Antico Ice is een atypische rode wijn die het best koel gedronken wordt. Deze Primitivo Del Salento met een lager alcoholgehalte wordt verkocht in een al even atypische fles die – jawel!- van kleur verandert wanneer de wijn de ideale drinktemperatuur van 8° bereikt. 

  • Chevalier Petit Chablis 2023 & Michel Gayot Coteaux Bourguignons 2023 

Twee nieuwe referenties in de categorie klassieke Franse appellaties. 

  • Wijncocktails  

Twee innovaties bij het merk Charles César, namelijk Le Cocktail Blanc, een witte wijn met limoen en rum, en Le Cocktail Rosé, met pompelmoes en gin. Een verfrissende mix die perfect is als zomers aperitiefje.  

  • French Kiss Club 

Delhaize is altijd op zoek naar nieuwe trends en biedt nu wijn in blik aan. Deze recycleerbare aluminium blikjes van 250 ml bevatten witte of roséwijn en zijn goed voor twee glaasjes wijn. Een musthave voor picknicks of geïmproviseerde aperomomentjes! 

 

Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid

Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager