Delhaize moedigt klanten aan om massaal flexitariër te worden

Delhaize moedigt klanten aan om massaal flexitariër te worden

De retailer maakt plant-based eten toegankelijk en gemakkelijk voor iedereen

Brussel, 30 september 2022. Naar aanleiding van Wereld Veggiedag op 1 oktober roept Delhaize al zijn klanten op om flexitariër te worden en moedigt het hen aan minstens één keer per week vegetarisch of vegan te eten. Zo wil de retailer een revolutie ontketenen die goed is voor mens én milieu. Om ervoor te zorgen dat consumenten producten die vooral uit plantaardige ingrediënten bestaan echt gaan omarmen, moet de stap er naartoe nog laagdrempeliger zijn. Met de nieuwe, herkenbare “Plant-Based!” verpakking voor alle vegetarische en veganistische ​ huismerkproducten en door klanten te inspireren met lekkere recepten, speelt Delhaize hierop in. ​

Delhaize doet enorme inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen zoveel mogelijk te beperken. Door te werken met zonnepanelen en ‘groene’ frigo’s bijvoorbeeld, maar vanaf nu ook door klanten aan te moedigen om minstens één keer per week bewust vegetarisch te eten en dus ‘flexitariër’ te worden. De uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door de productie van producten die vooral uit plantaardige ingrediënten bestaan ligt namelijk vele keren lager dan die veroorzaakt door de productie van dierlijke voeding. ​

Nieuwe verpakking

Om mensen te overtuigen maaltijden te eten die voornamelijk uit plantaardige ingrediënten bestaan, wil Delhaize haar – ondertussen al heel uitgebreide plant-based gamma – laagdrempelig én aantrekkelijk maken. Daarom stelt Delhaize op dit moment maar liefst 80 huismerkproducten voor met een gloednieuwe aantrekkelijke verpakking en een nieuwe benaming: “Plant-Based!”. De retailer is ervan overtuigd dat door een switch te maken naar deze nieuwe verpakking meer mensen worden aangezet tot een flexitarische levensstijl. Met de benaming “Plant-Based!” legt Delhaize de focus op de plantaardige oorsprong van het belangrijkste ingrediënt van deze producten: planten. ​ ​

Plant-Based! by Delhaize

Wanneer een product een “Plant-Based!” verpakking heeft dan is het vegetarisch. Dit wil zeggen dat dit product voornamelijk uit plantaardige ingrediënten bestaat, maar soms elementen van dierlijke oorsprong kan bevatten zoals melk of eieren. Wanneer een product vegan is, en dus helemaal geen dierlijke ingrediënten bevat, wordt dat extra in de verf gezet door gebruik van het bijkomende ‘vegan’-logo onderaan de “Plant-Based!” verpakking.

Signaleren en inspireren

Naast het nieuwe “Plant-Based!” label voor de 80 producten van het Delhaize-huismerk zullen vanaf nu ook vegetarische en vegan producten van andere merken (zoals Pa’Lais en Alpro) beter zichtbaar zijn in de winkels. Door te werken met permanente en zichtbare communicatiematerialen in de winkel zullen ook deze producten sneller in het oog springen en wordt de zoektocht naar een alternatief voornamelijk op basis van planten weer een beetje gemakkelijker. Naast de herkenbaarheid verhogen wil Delhaize zijn klanten ook inspireren om de beste chef in zichzelf boven te toveren en aan de slag te gaan met deze producten. Veel mensen zijn waarschijnlijk wel bereid om “Plant-Based!” producten te kopen maar vragen zich misschien af wat ze ermee kunnen klaarmaken. Wel, daar speelt Delhaize handig op in door ons met hun 100% fleximagazine tot de flexitariër in ons te wenden. Dit magazine dient als inspirerende kookgids boordevol heerlijke recepten met uitgesproken voorrang voor ingrediënten van voornamelijk plantaardige oorsprong waarmee gezinnen zelf aan de slag kunnen. Ook zo maken ze het hen weer een beetje gemakkelijker om “Plant-Based!” Delhaize ​ producten toe te voegen aan hun wekelijkse winkelkar.