Delhaize ondersteunt koopkracht en vermindert voedselverspilling met verbeterd kortingssyteem voor bijna vervallen producten
Beter eten

Betere zichtbaarheid in de winkel en nieuw label benadrukken win-win voor klanten

Asse, 19 oktober 2022. Na een testperiode die startte in mei 2022, optimaliseerde Delhaize haar kortingssysteem rond producten die de houdbaarheidsdatum naderen in al haar winkels. Het bedrijf wil klanten aanmoedigen om producten te kopen die bijna vervallen door ze extra zichtbaar te maken in de winkels. Ze worden verzameld op één locatie en de etiketten krijgen een visuele update. Deze producten zijn gemiddeld 30% goedkoper dan de initiële prijs. Delhaize wil hiermee niet enkel voedselverspilling tot een minimum beperken, het speelt tegelijk ook in op het probleem van de ​ dalende koopkracht bij haar consumenten. Klanten kunnen even lekkere producten aankopen tegen een fors verlaagde prijs en dat is voor velen tegenwoordig mooi meegenomen.

Delhaize gebruikt al sinds 2008 gele stickers om de aandacht te vestigen op producten die bijna gaan vervallen. Volgens een onderzoek dat de retailer in 2022 uitvoerde, worden klanten afgeschrikt om producten met een gele sticker aan te kopen omdat ze denken dat deze producten minder vers of kwaliteitsvol zijn. Niets is nochtans minder waar, want de kwaliteitsdienst van Delhaize kijkt streng toe op alles wat voedselveiligheid betreft en neemt op dit vlak geen enkel risico.

Bijna vervallen producten in de kijker

Om deze bijna vervallen producten uit het verdomhoekje te halen, maakt Delhaize ze vanaf vandaag beter zichtbaar in de winkels. Uit de test van de retailer blijkt immers dat, om deze producten aantrekkelijker te maken, ze best op één duidelijke plaats staan en voorzien zijn van een heldere boodschap. Daarom worden de bijna vervallen producten uit verschillende rayons (zuivel, charcuterie, …) vanaf vandaag in de Delhaizesupermarkten gegroepeerd uitgestald in zogenaamde ‘No Waste corners’ en krijgen ze in alle Delhaizewinkels een groene sticker opgekleefd. Het nieuwe win-win label maakt duidelijk dat de aankoop een win is voor het milieu én voor de portemonnee.

Minder verspillen, minder betalen

Door deze producten op die manier toegankelijker te maken wil de retailer niet alleen voedselverspilling tegengaan, hij wil hiermee – in de huidige financieel-uitdagende tijden – ook de koopkracht van haar klanten ondersteunen. Bij Delhaize merken ze duidelijk dat mensen op zoek zijn naar goedkopere varianten van producten, wat zich al een tijd vertaalt in een sterke stijging van de verkoop van Delhaize-huismerkproducten. Ook de bijna vervallen producten zijn voordelig: ze zijn gemiddeld 30% goedkoper, zonder in te boeten op smaak en kwaliteit. Ze zijn dus lekker en vers, maar moeten enkel sneller geconsumeerd worden. Delhaize merkt al een stijging van 5 à 10 % in de vraag naar deze producten. “Voor vele gezinnen zijn het deze schijnbaar kleintjes die op het einde van de maand wel degelijk het verschil maken. Als retailer willen we hierin onze verantwoordelijkheid nemen en proberen we te helpen waar het kan”, klinkt het bij het bedrijf.

Strijd tegen voedselverspilling

Voedselverspilling tot het absolute minimum beperken is topprioriteit bij Delhaize en één van de drie pijlers in haar ambitieuze duurzaamheidsprogramma The Lion’s Footprint. Delhaize doneert al meer dan 30 jaar onverkochte goederen aan de Voedselbanken en blijft hier ook in de toekomst op inzetten. “We vinden het erg belangrijk dat we op deze manier mensen kunnen helpen die het minder breed hebben en tegelijk gaan we zo voedselverspilling tegen”, vertelt Charlotte Devroey, Sustainability manager bij Delhaize. “Bepaalde producten, waaronder verschillende verse producten, kunnen omwille van voedselveiligheid niet gedoneerd worden aan deze organisaties en proberen we doormiddel van snelverkoop te redden van de vuilbak”. Naast donaties aan de voedselbanken werken ook verschillende winkels samen met Too Good To Go, een platform dat gebruikers met handelaars verbindt die op het einde van de dag met onverkochte goederen zitten.