Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize pioniert met Teeltacademie: samenwerken met Belgische telers voor duurzamere groententeelt
Terug

Delhaize pioniert met Teeltacademie: samenwerken met Belgische telers voor duurzamere groententeelt

Kobbegem, 24 april 2025. Delhaize zet zijn ambitieuze missie voor duurzamere landbouw verder in de praktijk door samen te werken met lokale Belgische telers. Samen met haar partners Bakker en Arvesta lanceert de retailer de Teeltacademie, een initiatief dat tot doel heeft de teeltpraktijken in België te verduurzamen. Het resultaat? Groenten die niet alleen lekker en gezond zijn, maar ook met respect voor de planeet en de bodem worden geteeld, dankzij regeneratieve landbouwtechnieken. Belgische consumenten kunnen hierdoor voortaan groenten met een kleinere ecologische voetafdruk kopen.

Samen voor duurzamere, lokale landbouw

Samen met partners Arvesta en Bakker richt Delhaize de Teeltacademie op, waar telers advies en ondersteuning krijgen over het gebruik van regeneratieve landbouwtechnieken. Het doel van de academie is om Belgische telers samen te brengen, zodat ze kennis en ervaringen kunnen delen om hun teeltpraktijken te optimaliseren.

Delhaize gelooft sterk in de kracht van samenwerking. Door samen te werken met lokale telers, draagt de retailer bij aan de transitie naar een duurzamere landbouwsector, en helpt het Belgische consumenten duurzamere keuzes te maken. De (seizoens)groenten die Delhaize aanbiedt zijn niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook voor de planeet. Groenten die geteeld worden met regeneratieve landbouwtechnieken verbeteren de biodiversiteit en bevorderen de bodemgezondheid.

Duurzaam groeien

Duurzaam groeien betekent voor Delhaize het verminderen van de milieu-impact van landbouw. Omdat elke bodem, teelt en daardoor ook de behoeften verschillend zijn, kiest Delhaize ervoor om op maat van de telers te werken. De Teeltacademie ondersteunt telers bij de transitie naar duurzamere praktijken, zoals het planten van bodembedekkers en het efficiënt gebruik van water. Regeneratieve landbouw staat centraal in deze aanpak. Het is een teeltmethode die niet alleen de natuur respecteert, maar deze ook versterkt en herstelt.

Bij de omschakeling naar regeneratieve landbouwpraktijken implementeren landbouwers nieuwe technieken en technologieën, wat initieel kan leiden tot hogere kosten of lagere opbrengsten. Om landbouwers te stimuleren over te schakelen op regeneratieve landbouw, voorziet dit partnership in een additioneel vergoedingsmodel voor de deelnemende landbouwers. 

‘Als teler ben ik trots deze opleiding op mijn veld te laten doorgaan en samen met collega's meer te leren over regeneratieve landbouw. Het gebruik van natuurlijke meststoffen helpt koolstof beter in de bodem op te slaan, wat ecologisch voordelig is. We krijgen handvaten om de bodemgezondheid te monitoren en zelf actie te ondernemen. Bij elke stap kijken we naar de impact op de grond en de plant, want zonder plant geen groenten.

Voor mij is dit een echte win-win: ik bewerk mijn land duurzamer en haal toch goede opbrengsten, waardoor ik bijdraag aan duurzamere groenten in de supermarkt’, zegt Gilke Croket, teler en deelnemer van de Teeltacademie.

"Door regeneratieve landbouwtechnieken toe te passen, zorgen we ervoor dat de groenten die onze telers produceren niet alleen voedzaam zijn, maar ook bijdragen aan een gezondere bodem en een duurzamer ecosysteem. Dit komt niet alleen de consument ten goede, maar ook de toekomstige generaties," aldus Inge De Paepe, Sustainbility Manager bij Delhaize.

Delhaize blinkt uit in duurzaamheid

Delhaize werd eerder dit jaar uitgeroepen tot winnaar van de Sciensano BIA-studie op het gebied van duurzaamheid. De retailer scoort hoog op verschillende duurzaamheidsindicatoren, wat de succesvolle inzet van jarenlange inspanningen benadrukt. Delhaize heeft ambitieuze doelstellingen voor de toekomst, waaronder deelname aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi). De retailer streeft ernaar de CO₂-uitstoot in de gehele keten tegen 2030 met 45% te verminderen ten opzichte van 2018.


Over Delhaize

In juli 2024 telt Delhaize De Leeuw niet minder dan 32.000 medewerkers en 811 winkels in België en Luxemburg. Het winkelnetwerk bestaat uit volgende formules: supermarkten Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize klanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 22,46% (source: Nielsen). 

Over Arvesta

Arvesta bouwt op een duurzame manier aan de landbouw van morgen dankzij haar unieke expertise en innovatieve smart farming oplossingen. Arvesta is actief in diervoeding, landbouw, tuinbouw en retail. Op deze manier helpt Arvesta boeren te groeien en hun opbrengst te verhogen. Met meer dan 2.300 experts en 40 sterke merken is Arvesta een kenniscentrum voor zowel boeren als consumenten. Als full serviceprovider voor boeren en tuinders is Arvesta een toonaangevende speler in België en ook internationaal actief met vestigingen in Nederland, Frankrijk en Duitsland. www.arvesta.eu

Over Bakker Belgium

Bakker Belgium is sinds november 2019 strategisch partner van Delhaize. Het Greenyard-bedrijf levert een groot deel van het verse groente- en fruitassortiment aan de distributiecentra van de Belgische supermarktketen. Hun gezamenlijke ambitie is om de groente- en fruitconsumptie te verhogen voor een gezondere toekomst en tegelijkertijd een duurzamere voedselvoorziening te creëren. Bakker Belgium heeft zustervestigingen in Nederland (Ridderkerk) en Tsjechië (Divisov), die eveneens voor Ahold Delhaize werken.
www.bakkerbelgium.be

Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image

Sarah De Meester
Sarah De Meester External Communications Manager