Delhaize versterkt haar engagement tegen plasticvervuiling met de lancering van de Recycling Academy en succesvolle World Cleanup Days 2025
Al meer dan 3.668 ton plastic uitgespaard, het resultaat van meer dan 135 concrete initiatieven sinds 2019.
24/09/2025Kobbegem, 24 september 2025 – Delhaize voert al jaren een ambitieuze duurzaamheidsstrategie onder de naam The Lion’s Footprint. Met dit actieplan wil de supermarktketen haar ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen door in te zetten op drie duidelijke pijlers: minder CO₂-uitstoot, minder (voedsel)verspilling en – misschien wel de meest zichtbare – minder plastic. Vandaag maakt Delhaize opnieuw werk van die ambitie, met de officiële lancering van de Recycling Academy, én de bekendmaking van de sterke resultaten van de World Cleanup Days 2025.
Recycling Academy: meer dan sorteren, een mentaliteitswijziging
Met de introductie van de Recycling Academy wil Delhaize haar klanten helpen om beter en bewuster te sorteren. In een reeks ludieke, toegankelijke en informatieve video’s legt Delhaize stap voor stap uit hoe consumenten correct kunnen omgaan met hun huishoudelijk afval. Van het juist sorteren van PMD en papier tot het herkennen van fout afval in de glasbak – de video’s maken duidelijk dat goed sorteren de sleutel is tot betere recyclage.
“Vandaag wordt een groot deel van ons huishoudelijk afval al gerecycleerd, maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Goed sorteren is essentieel als we de kringloopeconomie echt willen laten werken,” zegt Charlotte De Vroey, Sustainability Director bij Delhaize. “Met de Recycling Academy maken we het eenvoudig en aantrekkelijk om mee het verschil te maken.”
Naast de video’s geeft Delhaize ook al handige sorteeradviezen via haar website. België een pionier in EU-wetgeving rond uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. Dit betekent dat de producent verantwoordelijk is voor de kosten van de verwerking van de verpakking. Delhaize is een stichtend lid van Fostplus, dé expert in verpakkingsrecyclage in België en dragen jaarlijks bij aan hun vooruitgang.
3.668 ton minder plastic sinds 2019
De lancering van de Recycling Academy past binnen het bredere kader van The Lion’s Footprint, waarin Delhaize zich engageert om haar plasticgebruik drastisch te reduceren. Sinds de start van het plan in 2019 werd al meer dan 3.668 ton plastic uitgespaard – een indrukwekkende prestatie die het resultaat is van meer dan 135 concrete initiatieven sinds 2019.
Zo werden de plastic verpakkingen van veel biologische groenten vervangen door duurzamere wikkels, halveerde de plastic verpakking bij 21 kazen van het huismerk, en worden de meeste uien en aardappelen vandaag niet langer verpakt in plastic zakken, maar in papieren zakken die voor 99% FSC-gecertificeerd zijn. Waar het mogelijk is, kiest Delhaize structureel voor herbruikbare of recycleerbare alternatieven. Waar plastic voorlopig nog nodig is, wordt volop gewerkt aan slimmere, lichtere en beter recycleerbare verpakkingsoplossingen. Op die manier ondersteunt Delhaize ook de Green Deal Anders Verpakt.
Het uiteindelijke doel blijft ambitieus maar helder: plastic tot een minimum herleiden voor de verpakkingen van Delhaize-huismerken, waar dat technisch, kwalitatief en hygiënisch haalbaar is.
World Cleanup Days 2025: Delhaize en River Cleanup ruimen samen op
Duurzaamheid stopt voor Delhaize niet aan de kassa. Ook op het terrein wil de supermarkt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. Daarom is Delhaize al meerdere jaren een trouwe partner van River Cleanup, een organisatie die zich inzet om plasticvervuiling bij de bron aan te pakken – in en rond rivieren, waar het probleem vaak begint.
Tijdens de World Cleanup Days 2025 sloegen Delhaize-medewerkers en klanten opnieuw de handen in elkaar met vrijwilligers van River Cleanup om zwerfvuil op te ruimen langs rivieren en waterwegen. De acties voor World Cleanup Days 2025, verspreid over heel België, brachten 900 vrijwilligers op de been die samen 840 kilogram afval ophaalden, waarvan 242 kg plastic. Sinds de start van de samenwerking werden al 267 opruimacties georganiseerd, goed voor meer dan 17.000 vrijwilligers en ruim 292.000 kilogram ingezameld afval.
Deze samenwerking toont aan dat sensibiliseren, engageren én zelf meedoen hand in hand gaan. Voor Delhaize is het een logische verlenging van haar strijd tegen plastic. Want elk stuk afval dat niet in de natuur belandt, maakt een verschil.
Samen naar een circulaire toekomst
Het engagement van Delhaize reikt verder dan individuele campagnes. The Lion’s Footprint is een structureel actieplan dat de hele organisatie doordringt – van productontwikkeling tot logistiek, van winkelvloer tot klant. Dankzij een combinatie van slimme innovaties, transparante communicatie en samenwerking met partners zoals River Cleanup en Fost Plus, wil Delhaize meebouwen aan een circulaire economie waarin afval een waardevolle grondstof wordt.
“We geloven niet in kleine gebaren alleen, maar in structurele verandering,” besluit Charlotte De Vroey, Sustainability Director bij Delhaize. “Wat we vandaag doen, is investeren in de wereld van morgen. Voor onze klanten, voor onze medewerkers, en voor de generaties die volgen.”