Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize viert zevenjarig bestaan van haar stadsmoestuin met spectaculaire  cijfers  
Terug

Delhaize viert zevenjarig bestaan van haar stadsmoestuin met spectaculaire  cijfers  

54 verschillende soorten groenten, klein fruit en kruiden of maar liefst 2200 kilo worden jaarlijks op het dak van Delhaize Boondael geteeld 

Elsene, 20 juni 2024 - Delhaize viert dit jaar het zevenjarig succes van haar innovatieve Urban Farm-project, een stadsmoestuin die geïnstalleerd werd op het dak van Delhaize Boondael in Elsene en nauwgezet onderhouden wordt door Vestaculture. In de loop van één jaar kunnen klanten niet minder dan vijftig verschillende producten ontdekken. Zo teelde Vestaculture maar liefst 2,2 ton groenten en fruit in 2023; allemaal producten die een verdieping lager verkocht werden in de Delhaizewinkel Boondael. 

Ultrakorte keten: vanop het dak tot in de rayon 

Delhaize sloot in 2016 een partnerschap met Vestaculture, specialist in daktuinen, om een uniek duurzaam project te lanceren in Brussel: de ontwikkeling en aanleg van een tuin op het dak van de Delhaizewinkel Boondael in Elsene. Dit project werd gelanceerd in 2017 en luidde het begin in van het hele "Urban Farm"-avontuur. De moestuin van 360 m², waarvan 250 m² beplant kan worden, is ontworpen om de biodiversiteit en bodemvruchtbaarheid te maximaliseren via voortdurende teelt, dus zonder gebruik van bakken. Het druppelsysteem zorgt voor een gecontroleerd en vooral zuinig gebruik van regenwater dat door de winkel wordt opgevangen. De serre zelf wordt alleen verwarmd als dat nodig is, om ervoor te zorgen dat de eerste inzaaiingen aan het begin van het seizoen uitkomen. Deze installaties zorgen het hele jaar door voor een overvloedige oogst. En dit zonder chemische producten, want er worden insecten ingezet om ongewenste insecten te bestrijden. Daarnaast ligt er ook een mulchlaag om het leven in de grond te voeden. 

"Als voormalig winkeldirecteur heb ik dit project in 2017 zien ontstaan en ik ben er trots op dat ik deze baanbrekende winkel nu als zelfstandige uitbater kan runnen. In de bijna 7 jaar van haar bestaan heeft de reputatie van Urban Farm zich tot ver buiten de grenzen van Elsene verspreid. Veel klanten zijn erg enthousiast over dit speciale assortiment. De klanten appreciëren het lokale karakter van de producten afkomstig van deze daktuin. Daarenboven betekent het groene karakter ervan ook een meerwaarde voor de buurtbewoners. Bovendien is het een plezier om samen te werken met Vestaculture. Hun professionalisme en de passie waarmee ze dit project tot een goed einde brengen, zijn een bron van energie en enthousiasme om nieuwe ideeën te ontwikkelen en de verschillende aspecten van het project nog beter te integreren in het dagelijkse leven van de winkel", deelt Anne Lefebvre, uitbaatster van Delhaize Boondael, mee.
"Observatie en anticipatie zijn de sleutelwoorden voor tuinders om de beste opbrengsten te krijgen. De gebruikte zaden zijn biologisch en reproduceerbaar, wat betekent dat je onze tomatenzaden bijvoorbeeld in je tuin of op je balkon kunt planten", vertelt Laurence de Vestel, medeoprichter van Vestaculture. 

Productdiversiteit en -kwaliteit 

De stadsmoestuin produceert een grote verscheidenheid aan groenten, klein fruit en kruiden, waaronder ook minder bekende soorten zoals ananassalie, Vietnamese koriander en lavas. Ook staan er zeldzame groenten zoals daubentonkool en paarse wortelen, waardoor klanten producten krijgen die ze elders niet zouden vinden. In de loop van één jaar kun je zo 35 soorten groenten, 4 soorten klein fruit en 15 aromatische kruiden ontdekken. Het assortiment is dan ook aanzienlijk uitgebreid vergeleken met de 3 groentereferenties die beschikbaar waren bij de lancering in oktober 2017. De volumes die uit de moestuin verkocht worden in de fruit- en groenteafdeling van Delhaize Boondael, stegen ook van 1,3 ton in 2020 naar 2,2 ton over een volledig jaar in 2023. 

De favorieten van klanten 

Het zijn vooral de erwten, aardbeien (of klein rood fruit in het algemeen), wortelen, tomaten, sperziebonen en toverbonen die erg populair zijn bij de klanten dankzij de vele beschikbare variëteiten en hun onvergelijkbare smaak.   

Betrokkenheid van de gemeenschap en educatieve plek  

Elke woensdag kunnen bezoekers van alle leeftijden zich inschrijven om gratis een rondleiding door deze oase van biodiversiteit te krijgen. De Urban Farm is de educatieve plek bij uitstek voor kinderen en hun klasgenoten om meer te weten te komen over voedsel en duurzame landbouw. Maar het is ook een plek voor uitwisseling, ontmoeting en bewustwording voor alle klanten van de winkel, buurtbewoners en buurtorganisaties voor jong en oud. Op bijna 7 jaar tijd hebben al honderden mensen uit België én erbuiten deze unieke site kunnen ontdekken. Dit project toont hoe de stad en haar daken ingezet kunnen worden als voedende ruimtes om de stad veerkrachtiger te maken.  

  

Vestaculture : Laurence de Vestel & Antoine Arnould, oprichters - info@vestaculture.com 


Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager
Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management