Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Delhaize wil een plant-based revolutie ontketenen
Terug
Beter eten

Delhaize wil een plant-based revolutie ontketenen

Verdubbeling van plant-based aanbod tegen 2025 tot meer dan 800 producten.

Delhaize wil een voortrekkersrol spelen in het toegankelijker maken van het plant-based productaanbod. Daarom voert het zijn inspanningen op om zijn klanten nog meer vertrouwd te maken met vlees- en zuivelvervangers. Delhaize heeft de ambitie om dat assortiment tegen 2025 te verdubbelen. En ook de klant wordt verlekkerd met heel wat tips & tricks om op die manier wat vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief.  

De ambitie van Delhaize komt niet zomaar uit de lucht gevallen want dertig procent van de Europeanen noemt zichzelf vandaag al flexitariër. Zij willen meer en meer plant-based maaltijden bereiden en hun dierlijke eiwitinname verminderen. Wie graag plant-based eet, kan al terecht in het ruime Delhaize-assortiment met zo’n 3.000 soorten groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten... Als het specifiek gaat om vlees- en zuivelvervangers dan spreken we over zo’n 400 producten. Vooral in dat laatste segment wil Delhaize een versnelling hoger schakelen. Tegen 2025 moet dat aantal verdubbelen. “Wij verwachten een massale shift naar plant-based voeding”, zegt Roel Dekelver. “Delhaize wil daarom nu al een revolutie ontketenen in het hoofd van zijn klanten. Uiteraard kunnen onze klanten zelf bepalen wat ze kopen, maar wij willen hen enthousiasmeren voor duurzame, plant-based producten. Door het aanbod te vergroten en het duidelijker zichtbaar te maken in de winkel willen we de stap naar dat gamma laagdrempeliger maken, omdat we goed beseffen dat er misschien nog wat drempels zijn. Mensen zijn nog niet altijd vertrouwd met de smaak en de textuur. Of denken verkeerdelijk dat het heel duur is. ” 

Door zijn klanten te overtuigen om bewust meer voor plant-based producten te kiezen, zet Delhaize stevig zijn schouders onder de Green Deal rond de eiwitshift. “De Vlaamse Overheid wil dat consumenten tegen 2030 60% van hun eiwitten uit plantaardige producten haalt. Daar willen wij graag aan meewerken daarom zetten wij plant-based hoog op onze prioriteitenlijst”, zegt Roel Dekelver. “Sowieso zet Delhaize heel hoog in op duurzaamheid. Door klanten aan te moedigen om meer plant-based te eten, kunnen we allemaal samen onze ecologische voetafdruk verkleinen.” 

Omdat er bij sommige mensen nog enig voorbehoud is, wil Delhaize de klanten niet alleen overtuigen, maar ook inspireren door bijvoorbeeld plant-based alternatieven aan te bieden voor gekende gerechten. “Onbekend is onbemind”, zegt Roel Dekelver. “Wij begrijpen heel goed dat er misschien nog wat clichés leven als zou plant-based niet lekker zijn, maar niets is minder waar. Dat willen we bewijzen door een heel aantal recepten te creëren op basis van plant-based producten.

Door volop in te zetten op zijn plant-based gamma, wil Delhaize dus een echte revolutie ontketenen in de hoofden van zijn klanten. Een revolutie die ver kan dragen. Met zijn 770 winkels verspreid over het hele land, haalt Delhaize het grootste bereik in België als het over plant-based producten gaat. Dus iedereen plant-based? Het kan! Delhaize ziet de toekomst op dat vlak heel rooskleuring in. “We verwachten de volgende jaren heel wat innovaties”, zegt Roel Dekelver. “Daarop werken we volop met onze producenten. Door die innovaties, door de beschikbaarheid die zal stijgen en door dat ook goed te communiceren geloven we dat we de mensen kunnen aansporen om meer te proberen en het voorbehoud dat er is te laten varen.”  

 Meer info

Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management