Delhaize wordt nieuwe langetermijnpartner van het Belgische Rode Kruis
Beter leven

Delhaize wordt nieuwe langetermijnpartner van het Belgische Rode Kruis

Structurele samenwerking van minstens 3 jaar

Brussel - In deze onzekere tijden, waarin non-profitorganisaties minder donaties krijgen terwijl hun activiteiten zwaar worden getroffen door de gezondheidscrisis, kondigt Delhaize met trots haar langetermijnpartnerschap aan met het Belgische Rode Kruis. Voor Delhaize past dit partnerschap met het Belgische Rode Kruis in haar strategie rond het bevorderen van een gezonde levensstijl. ​ ​ Delhaize verbindt zich ertoe de NGO voor minstens 3 jaar te steunen door middel van een structurele en financiële samenwerking. Dankzij dit uitzonderlijke partnerschap zullen de Belgen, wanneer ze boodschappen doen, gemakkelijk een actieve bijdragen kunnen leveren tot de financiële en menselijke steun van het Belgische Rode Kruis.

Drie jaar partnerschap tussen twee sterke organisaties

Delhaize kondigt de start aan van haar samenwerking met het Belgische Rode Kruis voor een periode van minstens drie jaar. Het Rode Kruis is een humanitaire NGO die op nationaal of internationaal niveau steun verleent in de medisch-psychosociale sector aan geïsoleerde of gemarginaliseerde mensen, bij militaire of civiele gewapende conflicten of bij rampen van welke aard dan ook (natuurrampen, zware ongevallen, enz.). De bekendste methodes om het Rode Kruis te steunen zijn financiële giften of bloeddonaties, maar de missies zijn zeer gevarieerd voor deze organisatie, die door de gezondheidscrisis met reële problemen te kampen heeft. Het is bijvoorbeeld moeilijk om nieuwe donoren te werven, terwijl sommige van haar activiteiten moesten worden stopgezet (EHBO-opleidingen...). De ondersteuning van Delhaize is dan ook zeer welkom. Het partnerschap is drieledig: de onderneming biedt financiële steun, voorziet het Belgische Rode Kruis van producten die essentieel zijn voor hun activiteiten en zal meermaals ondersteuningsacties organiseren voor haar klanten in de winkels.

We zijn er trots op dat we dit structurele partnerschap met het Belgische Rode Kruis kunnen aangaan. Delhaize heeft er haar missie van gemaakt om haar klanten een evenwichtig voedingspatroon aan te bieden en zo hun gezondheid te verzekeren, wat nu belangrijker is dan ooit. Dat is ook de allereerste missie van het Rode Kruis. Deze samenwerking is dan ook vanzelfsprekend. In deze gezondheidscrisis wordt het ongelooflijke werk van het Belgische Rode Kruis bemoeilijkt. Reden te meer voor ons om hen onze stevige en langdurige steun te bieden", zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen: “Covid-19 heeft een grote impact op de werking van Rode Kruis-Vlaanderen. Reguliere activiteiten, zoals eerste hulp opleidingen gingen in lockdown.  De vraag naar bloedproducten daalde drastisch in het voorjaar doordat ziekenhuizen hun niet-dringende ingrepen uitstelden. De ondersteuning op grote evenementen, bedrijven, concerten of sportwedstrijden viel weg. Ook de jaarlijkse stickeractie verliep niet zoals voorheen, met enorme impact op de fondsenwerving.  Maar nieuwe activiteiten ontpopten zich. Tijdens de eerste lockdown werden er 140 000 vrijwillige uren gepresteerd, vrijwilligers die zich inzetten voor het vervoer van covidpatiënten,  logistieke taken in zorginstellingen opnamen, psychosociale ondersteuning boden,… Ook in deze tweede golf is de inzet weer enorm, meer dan 13.000 Vlamingen registreerden zich als crisisvrijwilliger via de website en boden hulp in meer dan 330 zorginstellingen.  De steun van bedrijven en het grote publiek is dan ook nu, meer dan ooit, noodzakelijk om onze maatschappelijke opdracht succesvol te kunnen blijven volbrengen. En in die zin is dit partnerschap met Delhaize echt heel belangrijk en zeer motiverend voor ons".

Een zinvolle samenwerking voor Delhaize en het Rode Kruis

Voor beide bedrijven is deze langdurige samenwerking zinvol. De Leeuw en het Belgische Rode Kruis delen immers de kernwaarden van wederzijdse hulp en samenwerking en benadrukken met hun activiteiten het belang dat zij hechten aan gezondheid. Voor Delhaize gebeurt dit in het bijzonder via het Superplus-getrouwheidsprogramma, waarbij klanten worden beloond voor hun aankopen met een hoge Nutri-Score. Het Rode Kruis plaatst gezondheid centraal in haar activiteiten, door in te grijpen op medisch vlak voor mensen in nood in België en in het buitenland. Delhaize is erg trots op deze samenwerking omdat ze het erg belangrijk vindt om belangrijke organisaties als het Belgische Rode Kruis te helpen en te steunen in onzekere tijden zoals tijdens deze wereldwijde pandemie, waarbij financiële en materiële giften schaarser worden.

Deze samenwerking is structureel en voorzien voor een periode van 3 jaar. Vanaf donderdag 3 december kunnen de klanten van Delhaize de eerste ondersteuningsactie van het Rode Kruis vinden in de winkel of online. Bij aankoop van een rol geschenkverpakkingspapier van Delhaize voor € 1,99, zal € 1 aan het Belgische Rode Kruis worden geschonken. In de loop van 2021 zijn al verdere ondersteunende acties via aankopen voorzien. Daarnaast behoudt Delhaize haar interne ondersteuningsactiviteiten, zoals de bloeddonaties die ze sinds enkele jaren houdt voor haar medewerkers.