Een nieuwe wijnbeurs bij Delhaize: nieuwe regio’s, nieuwe verpakkingen en “premiumisatie”
Beter eten

Brussel - In het kader van haar nieuwe wijnbeurs zal bij Delhaize een selectie van meer dan 200 (schuim)wijnen in promotie te ontdekken zijn van 23 september tot 20 oktober 2021. Tijdens deze vier weken stellen de Delhaize wijn- en foodpairing experts verrassende combinaties voor om te drinken en te degusteren. Delhaize maakt van deze gelegenheid gebruik om terug te blikken op het voorbije jaar en enkele kerncijfers te delen.

Over het algemeen was 2020 een positief jaar voor Delhaize, vooral in de categorie wijnen, schuimwijnen en alcoholvrije wijnen, die blijft evolueren. De aanpak "combineren met je ogen dicht” van de twee wijnbeurzen van 2020, met onder meer een selectie van 20 topproducten, was een groot succes bij de klanten. Met het oog op de gezondheidsmaatregelen bleven veel Belgen thuis en haalden ze veel inspiratie uit de suggesties voor food pairing. De recepten die werden voorgesteld bij de wijnen uit de selectie, werden massaal opgezocht op de website van Delhaize.

Een vliegende start voor het eerste deel van het jaar

In deze uiterst bijzondere context waarin België en de wereld zich sinds meer dan een jaar bevinden, zag Delhaize het jaar 2021 sterk van start gaan op het vlak van wijnverkoop. Ondanks een matige zomer als gevolg van het slechte weer, zijn de rosévolumes met 17% gestegen. De tendens van de vorige jaren, waarbij er het hele jaar door meer en meer rosé wordt gedronken, tekent zich wel opnieuw af, vooral tijdens de eerste maanden van het jaar. Prosecco wint marktaandeel in de categorie schuimwijnen met een stijging van de verkoop met meer dan 18%. Ten slotte is het “premiumisatie-effect” nog nooit zo indrukwekkend geweest. De verkoop van champagne is met bijna 25% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Afhankelijk van de kleur van de wijn is de evolutie van de marktaandelen voor de wijncategorie verschillend. Over alle kleuren heen, zien we Austalië & Spanje als grote winnaar van marktaandeel bij Delhaize. Voor rood neemt voornamelijk Argentinië & Chili extra deel. Bij de witte wijnen zien we vooral een stijging voor de Rhône, Bordeaux & Elzas. Voor de Rosé is al vooral een marktaandeelgroei voor Argentinië, Griekenland, Loire & Elzas.

De productiesite van Delhaize heeft het opnieuw mogelijk gemaakt meer volumes te bottelen dan vorig jaar, met een duidelijke stijging van 5% in liter tot nu toe. Deze opnieuwe stijging in vergelijking met een goed vorig jaar is voornamelijk te danken aan nieuwe lanceringen en de bag-in-box verkopen.

Gediversifieerde formaten en verpakkingen

Er is een verandering waargenomen in de verpakking. Delhaize heeft meer dan 15% meer wijn in Bag-in-Box verkocht dan het vorige jaar, toen er ook al een zeer sterke stijging was. Ook de kleine formaten evolueren met meer dan 150.000 verkochte kleine flessen. Ten slotte geraakt het "Pouches"-concept (wijn in een zak) steeds meer ingeburgerd bij onze klanten met meer dan 400.000 verkochte zakken dit jaar.

De nieuwste innovatie van Delhaize is de gerecycleerde kartonnen fles, die haar intrede heeft gedaan met de nieuwe Spaanse wijn Planet B, een veganistische en biologische wijn. De fles weegt slechts 83 g en is vijf keer lichter dan een normale glazen fles waardoor ze gemakkelijker te transporteren is. De CO²-voetafdruk van deze fles, gemaakt van gerecycleerd karton zonder chemische producten, is zes keer lager (84%) dan van een glazen fles. De watervoetafdruk is ook minstens vier keer kleiner dan die van glas. Tot slot is de fles makkelijk te recycleren: gewoon het plastic laagje uit de papieren fles halen en de materialen in de juiste vuilnisbak gooien.

Toekomstige uitdagingen

De grootste uitdaging van de categorie wijn en schuimwijn van Delhaize de komende maanden is niet meer omgaan met de Covid19-situatie, maar wel met de oogsten in Europa die eraan komen. Omdat de inkopers van Delhaize nauwe banden hebben met de wijnboeren en strategische partners in de wijngaarden, staat het Category & Sourcing-team van Delhaize klaar om deze uitdaging aan te gaan en de beste prijs-/kwaliteitsverhouding te vinden voor de klanten.

De sterke punten van deze nieuwe wijnbeurs

Voor deze nieuwe wijnbeurs, die vier weken zal duren van donderdag 23 september tot en met woensdag 20 oktober 2021, zet Delhaize de aanpak "Combineren met je ogen dicht” voort met een selectie van meer dan 200 wijnen, schuimwijnen en alcoholvrije wijnen die in promotie te ontdekken zijn: 2+1 fles gratis en -25%. Naast deze twee soorten promoties zullen tijdens de wijnbeurs elke week twee 1+1 gratis-promoties worden aangeboden. Ten slotte zullen extra promoties online worden toegepast.

Twintig belangrijke producten zullen opnieuw in de kijker worden gezet met een voorstel voor het combineren van gerechten en wijn, met meer nadruk op kaas en charcuterie. Voor deze editie worden combinaties met bier toegevoegd aan de handige tips die worden gegeven door de wijnexperts van Delhaize. Delhaize stelt ook haar magnumflessen (150 cl) bordeaux voor met een uitstekende selectie en enkele pareltjes van vintage-edities (2014, 2015 en 2016). Deze nieuwe editie zal ook een gelegenheid zijn om enkele innovaties, nieuwe regio's en nieuwe producten te ontdekken.

Zeker te ontdekken

Uit alle referenties in promotie selecteert Delhaize de volgende must-haves:

• California: Robert Mondavi Private Collection Barrel Aged
    ​De in rumvaten gerijpte merlot vs. de in bourbonvaten gerijpte cabernet sauvignon.
  • Uruguay: José Ignacio
    ​Een nieuwkomer uit een nieuwe regio: een cabernet franc & een albarinho uit Uruguay.
  • Servië: Optimus
    ​Servische wijnen zijn nog niet lang gekend op de Europese of de wereldmarkt, maar de afgelopen 20 jaar zijn er veel inspanningen gedaan om zeer goede wijnen te maken.
  • Portugal: Altano Rewilding
    ​Deze wijn is een klassieke douro-blend, uit hoger gelegen wijngaarden om een fris, elegant en fruitig profiel te bekomen, met de touriga franca-, tinta roriz- en tinta barroca-variëteiten. Hij is beschikbaar in een indrukwekkende bag-in-tube (2,25 l). Dit nieuwe formaat is makkelijk te recycleren, heeft een veel lagere CO²-voetafdruk dan het equivalente volume in glas, en is 4-6 weken houdbaar na openen. Voortbouwend op Delhaize’s bestaande partnerschap wordt met iedere verkoop van deze wijn een financiële bijdrage gestort aan Rewilding, het belangrijke conservatiewerk van Portugal in de Côa-vallei. Dit heeft als bedoeling een 120.000 hectare grote wildcorridor te versterken door de natuurlijke habitat van belangrijke diersoorten te herstellen, naast het ondersteunen van de ontwikkeling van duurzame lokale bedrijven.
  • Frankrijk: Pouch Côtes de Provence
    ​Het "pouch"-formaat kent ook het "premiumiseringseffect" dankzij de Côtes de Provence Rosé.