Geschiedenis van Gent komt tot leven in uniek sticker-verzamelboek, exclusief verkrijgbaar bij Delhaize

Gent, woensdag 25 oktober 2023. Vandaag werd de verzamelactie ‘Verzamel Historisch Gent’ voorgesteld in de bekende Boekentoren in Gent. Vanaf morgen, donderdag 26 oktober, kunnen klanten van een aantal Delhaize winkels in en rond Gent het unieke stickerboek bemachtigen en vervolgens acht weken lang sparen voor een serie van ongeveer 175 plaatjes die een mooi overzicht geven van de geschiedenis van Gent en omstreken. De afbeeldingen en het album zelf kwamen tot stand met de hulp van de rijke archieven van de Stad Gent. De deelnemende Delhaize winkels zijn AD Zwijnaarde, Delhaize Watersport, Delhaize Ledeberg, Delhaize Gent Ster, Delhaize Wondelgem, Proxy Sint-Amandsberg, Proxy Heirnis, Proxy Autopalace, Proxy Mariakerke, Proxy Academie, Proxy Rijhove, Proxy Kouter, Proxy Poel, Proxy Sint-Pieters en Proxy Heuvelpoort.

Met de unieke verzamelactie van 175 historische plaatjes willen de stad en Delhaize de rijke geschiedenis van de stad Gent opnieuw wat dichterbij de inwoners van Gent en de gemeenten errond brengen. “Het verzamelboek werd een laagdrempelige publicatie voor jong en oud en kwam tot stand mede dankzij ons rijke stadsarchief”, vertelt schepen Filip Watteeuw van Stad Gent. “Door deze spaaractie samen met Delhaize te lanceren bereiken we enerzijds heel veel mensen én brengen we de boeiende geschiendenis van onze stad op een toffe manier tot bij de inwoners. Zowel de jongere als oudere generaties kunnen nog iets bijleren over hun stad en daarnaast zullen de historische gebouwen waar ze dagelijks voorbij komen voor sommige nu misschien plots een betekenis krijgen”. De aftrap van de spaaractie ‘Verzamel Historisch Gent’ in de Belvedère – de bovenste verdiepeing – van de Boekentoren van Gent is dan ook niet toevallig. Het is één van de bekendste historische gebouwen van de stad én terug te vinden op één van de 175 plaatjes.

Ook de 15 deelnemende Delhaizewinkels zijn blij met het resultaat. “We weten dat verzamelacties als deze enorm populair zijn. Mensen zijn altijd benieuwd naar wat er zich vroeger in hun buurt afspeelde en door het stickeralbum komt die geschiedenis nu opnieuw tot leven”, vertelt Kris Bonne uitbater van AD Delhaize Zwijnaarde en Proxy Delhaize Heuvelpoort. “Ik ben zeker dat van alle mensen die niet voor Delhaize kiezen om er hun wekelijkse boodschappen te doen, een aantal nu wel in onze winkel zullen langskomen om er het stickerboek te bemachtigen”. In totaal werden ongeveer 25.000 exemplaren van het album gedrukt en zullen er meer dan 3.500.000 stickers gekleefd kunnen worden. Zo zijn er meer dan albums en stickers genoeg voor iedereen die wil deelnemen aan de verzamelactie. Delhaize is blij met een actie als deze, mede georganiseerd door een aantal van haar (zelfstandig uitgebaatte) winkels. “De lokale verankering van onze winkels vinden we heel belangrijk, op vlak van het assortiment aan aangeboden lokale producten, maar even goed door toffe initiatieven als deze”, klinkt het.

Aankoopschijf van 10 euro = 3 gratis stickers

De actie ‘Verzamel Historisch Gent’ start bij de deelnemende winkels op donderdag 26 oktober. Vanaf dan krijgt elke klant een set van 3 gratis stickers bij iedere aankoopschijf van 10 euro. De verzamelalbums zelf zijn gratis te verkrijgen in de winkels. De verzamelalbums kunnen gratis verkregen worden bij de winkel vanaf donderdag 26 oktober. De actie loopt tot en met 21 december 2023. ​ Er is een grote hoeveelheid albums gedrukt, maar op = op! DDe algehele ontwikkeling en productie was in handen van de firma Local Loyalty Group uit Breda (Nederland).