Gezond eten wordt deze zomer kleurrijk én lekker
Slechts 7% van de Belgen haalt dagelijks de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit
18/06/2025Kobbegem, 18 juni 2025 – Deze zomer kleurt Delhaize je bord én je gezondheid. Met de campagne “Color Your Summer” moedigt de retailer iedereen aan om volop te kiezen voor groenten en fruit in alle kleuren van de regenboog. Variëren met het kleurrijke aanbod van seizoensgroenten en -fruit klinkt de boodschap voor deze zomer.
Kleurrijke groenten en fruit op je bord, winst voor je gezondheid
Een kleurrijk bord is niet alleen mooi om naar te kijken, het prikkelt ook de eetlust – zeker bij kinderen – en maakt het makkelijker om gezonde keuzes te maken, zowel thuis als onderweg. Variatie in kleur bij groenten en fruit staat gelijk aan variatie in voedingsstoffen. Gezond eten begint bij het eten van voldoende groenten en fruit. Het zogenaamde regenboog eetpatroon – waarbij je dagelijks 3 tot 5 verschillende kleuren groenten en fruit combineert – helpt je automatisch meer variatie aan vitamines, mineralen en vezels binnen te krijgen. Of vul je bord voor de helft met groenten.
Toch blijft de Belgische consumptie van groenten en fruit achter. Uit de nieuwste voedselconsumptiepeiling van Sciensano blijkt dat slechts 7% van de Belgen de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 300g groenten per dag haalt, voor fruit is dat 10%. Alle groenten en fruit zijn gezond. Variatie is de belangrijkste boodschap. Kies vooral voor verse, seizoensgebonden groenten en diepvriesgroenten zonder toevoegingen. Eten volgens het seizoen is niet alleen lekker en budgetvriendelijk, maar ook beter voor het milieu. Leg een kleurrijk palet van groenten op je bord – van groen tot rood, geel en paars – om zo alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Combineer verschillende groenten voor meer smaak en gemak. Ook fruit verdient variatie: eet dagelijks zo’n 250 gram, wat neerkomt op twee stukken fruit per dag, en wissel af tussen de soorten van het seizoen. Zo geniet je niet alleen van een gezonde voeding, maar ook van volop smaak en versheid.
Lokaal, gezond en duurzaam
Gezond eten moet simpel zijn, smakelijk blijven en passen binnen ieders levensstijl. Delhaize legt de focus op healthy, local & sustainable. Dat betekent: Belgische seizoensproducten, afkomstig van lokale telers die met respect voor mens en milieu telen. De winkels bieden een ruim assortiment verse groenten en fruit, in alle kleuren van de regenboog – en boordevol smaak.
Om klanten te helpen gezondere keuzes te maken, introduceerde Delhaize in 2018 als eerste Belgische retailer Nutri-Score, niet alleen op verpakkingen en online, maar ook op prijslabels in de winkels. De retailer beschikt over het grootste aandeel producten met Nutri-Score A en B en stimuleert deze gezondere opties met zogenaamde Nutri-Boost prijsverlagingen via het loyaliteitsprogramma.* Daarnaast herformuleert Delhaize jaarlijks meer dan 1500 producten om het suiker- en zoutgehalte te verlagen zonder concessies te doen aan smaak, waarmee het opnieuw klanten ondersteunt in een gezondere levensstijl.
Voor Delhaize is ook educatie een belangrijke pijler om haar jongste klanten gezondere keuzes te laten maken. Volgens het principe ‘jong geleerd, is oud gedaan’ en het GoodCook programma, kon de retailer al tienduizenden kinderen bereiken met interactieve workshops over gezond eten op school. Dit initiatief, in samenwerking met GoodPlanet Belgium, legt de basis voor bewuste en meer duurzame eetgewoonten bij de jongste generaties. (https://www.delhaize.be/better/eating/goodcook)
Daarnaast bevestigt de recente Business Impact Assessment van Sciensano Delhaize’s leidende rol op het vlak van gezondheid en duurzaamheid. Door te investeren in verantwoorde initiatieven en het Science Based Targets-initiatief (SBTi), streeft Delhaize ernaar om tegen 2030 de CO₂-uitstoot met 45% te verminderen. Zo bouwt de retailer aan een toekomst waarin gezondheid en duurzaamheid centraal staan, en waarin elke consument de juiste producten vindt om zijn persoonlijke voedings- en welzijnsdoelen te bereiken.
*Nutri-Boost geeft een korting van 10% op verse producten met Nutri-Score A of B, bij aankoop van min. €99 de voorbije maand.
Voedingsaanbevelingen Hoge Gezondheidsraad: https://www.hgr-css.be/nl/advies/9805-9807/voedingsaanbevelingen-voor-de-belgische-bevolking-2025
Sciensano studie: Eetgewoonten in België te weinig in lijn met voedingsaanbevelingen | sciensano.be