Grote impact van hittegolf bij Delhaize:
Recordstijgingen voor verkoop ijsblokjes (+100%) en feta (+83%)
16/06/2023Zellik, 16 juni 2023 - Sinds enkele weken hebben we te maken met een hittegolf en doen de Belgen het wat langzamer aan. Maar dat geldt niet voor de verkoop van typische zomerproducten: bij Delhaize doet zich een indrukwekkende stijging voor van de volumes roséwijn, plat water en bruiswater, mozzarella, feta en roomijs.
Er zijn bepaalde producten waar Belgen nog meer zin in hebben dan gewoonlijk wanneer de temperatuur stijgt. Er gaat niets boven een goede tomaat mozzarella als voorgerecht, gevolgd door een salade met feta en een verfrissend ijsje als dessert op een warme dag.
Dat is de laatste drie weken onomstotelijk bewezen in de winkels. Het volume van ijs is met 30% gestegen en vooral dat van de ijsblokjes is geëxplodeerd: er werden twee keer zoveel ijsblokjes verkocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Plat water en bruiswater volgden dezelfde trend, met volumes die gestegen zijn met 35%. Roséwijn, de seizoenstopper in de wijncategorie, is met 34% gestegen. Bag-in-box blijft een populair en praktisch formaat deze tijd van het jaar: de volumes hiervan zijn gestegen met 39% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Enkele opvallende cijfers:
83% voor feta
54% voor mozzarella
50% voor meloenen
20% voor tomaten
25% voor komkommer
Delhaize probeert altijd zo goed mogelijk te anticiperen op het koopgedrag van haar klanten door voldoende voorraden te voorzien van producten die erg in trek zijn. Van producten die - net als sommige Belgen - niet goed tegen de warmte kunnen worden de voorraden op voorhand goed aangevuld, zodat dat niet moet gebeuren tijdens de hete dagen. Dat is het geval voor chocolade bijvoorbeeld, want dat zou kunnen smelten tijdens het transport. Van zodra het weer wat koeler wordt, worden deze voorraden opnieuw aangevuld.