Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Terug

15% stijging ten opzichte van 2018

Trendproduct: de vegetarische burger

15% stijging ten opzichte van 2018
Trendproduct: de vegetarische burger

De vraag naar vegetarische producten is nog nooit zo hoog geweest. Naar aanleiding van de Wereld Vegetarisme Dag op dinsdag 1 oktober geeft Delhaize een stand van zaken rond haar vegetarisch assortiment. De belangrijkste vaststelling is dat het afgelopen jaar de hoogste stijging kende in verkoop met bijna 15%. En dat het assortiment ondertussen 113 producten telt waarvan 62 vegan zijn. 2019 is dan ook het momentum voor een verdere groei van het vegetarisch assortiment. Plantaardige producten zijn de talk of the town, dat is duidelijk. Meer en meer klanten zijn dan ook bezig met dierenwelzijn, gezondheid en duurzaamheid.

  • Een verkoopsgroei van bijna 15%
  • Helft van het assortiment is veganistisch
  • Een sterke link tussen vegetarische producten en bio

Dat vegetarische producten populair zijn is een understatement. Meer en meer klanten leggen tegenwoordig een vegetarisch product in hun winkelkar. Vegetariërs zijn niet meer de enigen die voor vegetarische producten kiezen, want vandaag worden hun rangen versterkt door de zogenaamde “flexitariërs”. Deze laatste groep kiest ervoor om meerdere keren per week geen vlees of vis te eten. Samen vormen ze 20% van de Belgische bevolking.

De consumptiegewoonten van flexitariërs en vegetariërs zijn redelijk verschillend. De meeste flexitariërs vervangen vlees of vis door plantaardige eiwitten (granenburger, balletjes, veggie charcuterie, enz.). Ze zijn ook heel gevoelig voor innovatie en lokale producten en vertegenwoordigen ongeveer 80% van de kopers in de afdeling vegetarische producten.

Vegetariërs (20% van de kopers van de afdeling) zijn liefhebbers van gezonde, lokale en seizoensgebonden producten. Ze koken vaak met basisproducten zoals tofu, tempeh, seitan, granen, groenten en peulvruchten. Over het algemeen neigen zij sterk naar veganisme. De verkoop van 100% veganistische producten (zonder ingrediënten van dierlijke afkomst) is dan ook met 20% gestegen. Vandaar dat nu al de helft van het vegetarisch assortiment veganistisch is.

Story image

Het assortiment van Delhaize is het grootste van België. En dit jaar is er één product dat eruit springt: de vegetarische burger. Dit alternatief voor een klassieke hamburger wordt meer en meer gesmaakt door de klant, vooral door de betere kwaliteit en smaakbeleving die dicht aanleunt bij de bestaande vleesproducten. Burgers blijven bij uitstek het populairste product in het gamma. Denken we maar aan de producten van Greenway en Garden Gourmet. Ook vegetarische charcuterie blijft het zeer goed doen.

Delhaize spant zich elk jaar opnieuw in om dit assortiment uit te breiden en aan vegetariërs; veganisten en flexitariërs een steeds gevarieerdere keuze aan te bieden. Het vegetarische assortiment bestaat nu uit 113 producten waaronder 62 100% veganistische producten en een dertigtal bioproducten.

Nieuw is dat Delhaize ook extra aandacht besteedt aan de promoties rond deze producten. Wanneer bvb het gehakt in promotie staat, dan zullen de klanten genieten van dezelfde promoties voor de vegetarische alternatieven. Tot en met woensdag zullen alle klanten kunnen genieten van een 1+1 promotie op alle vegetarische producten.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen 

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11