Overzicht bijkomende maatregelen Delhaize in het kader van de coronacrisis
19/03/2020Prioritaire toegang voor ziekenhuispersoneel en politiemensen
Oproep tot stoppen met hamsteren
Respecteren van alle maatregelen in kader van de crisis
Respecteren van de inspanningen van Delhaizepersoneel
Brussel - Delhaize wil haar klanten geruststellen en bevestigt dat de winkels open blijven met een voldoende voorraad producten. Om ook aan ziekenhuispersoneel en politiemensen de kans te geven hun inkopen te doen zal Delhaize aan hen prioritaire toegang verlenen. Delhaize vraagt haar klanten om te stoppen met hamsteren en neemt ook tal van maatregelen om de veiligheid van haar medewerkers en klanten in haar winkels te vrijwaren. Van basishygiëneregels tot maatregelen voor afstand en bescherming, alles is in gereedheid gebracht zodat iedereen in de beste omstandigheden kan werken en winkelen. Delhaize vraagt haar klanten om deze maatregelen nauwgezet te volgen. Delhaize denkt ook aan haar klanten die tot de kwetsbaarste bevolkingsgroepen behoren en moedigt iedereen aan om voorrang te geven aan mensen ouder dan 65 jaar in de winkels tussen 8 en 9 uur 's morgens en om deze bevolkingsgroep voorrang te geven in thuisbezorging. In deze kritieke periode zullen de promoties worden stopgezet zoals gevraagd in de maatregelen van de regering. Zo kunnen de medewerkers prioriteit geven aan het lossen van vrachtwagens en het aanvullen van de rekken. Om dezelfde reden moet de Collect&Go-dienst voor het ophalen van boodschappen in de winkel worden stilgelegd. Het bedrijf roept op tot respect voor zijn medewerkers die hun uiterste best doen om de klanten van elke winkel tevreden te stellen.
Prioritaire toegang ziekenhuispersoneel en politiemensen
Om ook het ziekenhuispersoneel en politiemensen de kans te geven hun inkopen te doen zullen zij prioritaire toegang krijgen tot de winkels op vertoon van hun badge bij de bewakingsagent aan de ingang van de winkel. Deze maatregel geldt vanaf 9u ’s ochtends tot 20u ’s avonds.
Voldoende voorraden
Delhaize bevestigt opnieuw dat haar winkels open zullen blijven en dat de voorraden in haar winkels en distributiecentra voldoende zijn om de klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen. Het bedrijf raadt zijn klanten aan om op een normale manier boodschappen te doen om het toch al intense werk van zijn winkelmedewerkers te respecteren, want zij doen hun uiterste best om de goederen uit de distributiecentra te ontvangen en de rekken in deze uitzonderlijke omstandigheden aan te vullen. Geduld en respect zijn meer dan ooit de sleutelwoorden om ervoor te zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt.
Thuisbezorging en ophaling in de winkel
Ondanks de reeds geplande uitbreiding van de bezorgtijden op zondag, heeft het e-commerceplatform van Delhaize zijn maximale capaciteit bereikt. Delhaize doet haar uiterste best om deze capaciteit verder uit te breiden en roept versterking in. Er zijn echter langere vertragingen te verwachten gezien de uitzonderlijke drukte op deze diensten. Het bedrijf heeft ook besloten om de dienst Collect&Go voor het ophalen van boodschappen in de winkel tijdelijk stil te leggen, zodat de medewerkers zich kunnen concentreren op het aanvullen van de rekken.
Beschermende maatregelen voor iedereen in de winkels
Delhaize heeft tal van maatregelen genomen om haar werknemers en klanten te beschermen:
Een goede handhygiëne en correct niezen en hoesten – Delhaize vraagt aan zijn medewerkers de basishygiëneregels te respecteren.
Afstand houden
Dankzij een veilige afstand van 1,5 meter voorkomt iedereen dat mogelijke virussen zich via druppels in de lucht verspreiden (na niezen, hoesten of via speeksel). Delhaize voert daarom een progressief onthaal uit in haar winkels:
- De 65-plussers hebben als risicogroep tussen 8 uur en 9 uur 's morgens prioritair toegang tot onze winkels.
- Invoering van een maximaal aantal klanten dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn. Omwille van de verschillende winkelformaten hanteren wij de regel van 1 klant per 15 m², met een absoluut maximum van 150 personen voor onze grotere winkels.
- De toegang tot supermarkten wordt beperkt tot een tijdsduur van 30 minuten per klant.
- Tijdelijke verwijdering van de mandjes in de Delhaize-supermarkten om het gebruik van winkelkarren te bevorderen. Dezelfde aanbevelingen zijn voorzien voor de aangesloten winkels (AD, Proxy en Shop&Go), afhankelijk van de beschikbare ruimte en materiaal.
- De klant sensibiliseren door middel van affiches in de winkel, aan de kassa, op de sociale netwerken en de in-store radio.
NIEUW - Plexiglas aan de kassa’s en stickers op de vloer: De komende dagen zal er plexiglas worden geïnstalleerd.
NIEUW - Grondigere reiniging: De winkelkarren, weegschalen, selfscans, kassa's en onthaaldesks zullen minstens om de twee uur gereinigd worden.
NIEUW - Parking: De slagbomen van de parkings blijven open zodat er geen tickets behandeld en aangeraakt moeten worden.
NIEUW – Bol.com afhaalpunten gesloten: Alle Delhaizewinkels met een bol.com afhaalpunt zullen deze dienstverlening tijdelijk stopzetten.
NIEUW – Bonnen of andere tickets worden niet meer aanvaard: Ter bescherming van de winkel zijn kassamedewerkers en om de nodige afstand tussen hen en de klant zoveel als mogelijk te garanderen worden vanaf heden geen bonnen of ander tickets aanvaard. (kortingsbonnen, leeggoed, parkingticketjes, loten van de Nationale Loterij, …)
NIEUW – Alle Delhaizewinkels zullen op vrijdagavond sluiten om 20u00 in plaats van 21u00
Deze maatregelen gelden ook voor de ondersteunde diensten, distributiecentra en andere logistieke diensten van Delhaize.
Delhaize wil graag zijn medewerkers in de winkels en distributiecentra, zijn vrachtwagenchauffeurs en leveranciers bedanken voor hun toewijding, doorzettingsvermorgen en moed.
Contact
Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11
Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11
Delhaize Le Lion / De Leeuw
In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be, en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen
Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.