Delhaize geeft autobatterijen van elektrische wagens een tweede leven
Betere toekomst

Delhaize geeft autobatterijen van elektrische wagens een tweede leven

Primeur voor Delhaize Sint-Rochus Kortrijk

Door batterijen van elektrische auto's te hergebruiken als back-up energiebron, biedt Delhaize in België een duurzaam en uniek alternatief om de winkels van energie te voorzien bij een stroompanne

Kortrijk – Door de huidige milieu-uitdagingen maakt Delhaize duurzame innovatie tot één van haar prioriteiten. Duurzaamheid is al jaren een vaste waarde in de winkels van Delhaize. Denken we maar aan warmterecuperatie, natuurlijk daglicht, isolatie en zonnepanelen. Maar nu schakelt Delhaize nog een versnelling hoger en komt het met een primeur : het hergebruik van batterijen van elektrische wagens als back-up energiebron voor de winkel in het geval van een stroomonderbreking.
Delhaize supermarkten maken gebruik van dieselgeneratoren als back-upsysteem bij een stroompanne. Op die manier kunnen de cruciale systemen van een winkel blijven draaien wanneer de stroom onderbroken wordt. Het nadeel van deze generatoren is dat ze draaien op fossiele brandstoffen die vervuildend zijn. Daarom wil Delhaize dit verouderde proces afbouwen en deze generatoren vervangen door gebruikte elektrische batterijen van auto's of bussen. Delhaize gelooft in dit nieuwe proces omdat het enorme voordelen biedt voor de duurzaamheid in de winkels, nl.:

• Stroomgarantie in de winkels bij panne
  • Ecologisch alternatief voor dieselgeneratoren
  • Tweede leven voor gebruikte autobatterijen

Deze nieuwe optie lijkt ideaal qua duurzaamheid. Delhaize wil daarom een zes maanden durend pilootproject uitvoeren in Delhaize Sint-Rochus in Kortrijk om haar ecologische engagementen voort te zetten. Het project wordt vanaf 14 mei in gebruik genomen in de gloednieuwe winkel in Kortrijk.

Er blijft echter nog één vraag onbeantwoord: "Kunnen deze batterijen nog een derde leven krijgen?". Delhaize heeft hier uiteraard over nagedacht en het bedrijf Umicore zal deze batterijen recycleren zodra ze niet meer werken. Het was voor Delhaize heel belangrijk om een Belgisch project te promoten, omdat ze ook een voorstander is van een lokale markt. De batterijen worden zo geproduceerd, hergebruikt én gerecycleerd in België.

Delhaize werkt "eco friendly” samen

Delhaize onderneemt dit avontuur natuurlijk niet alleen. Delhaize zet haar ecologische engagementen voort met de duurzame start-up "Revolta". Revolta liet zich inspireren door de principes van de kringloopeconomie en biedt de bedrijven die zich zorgen maken over hun energievoetafdruk een oplossing voor hernieuwbare energie aan door hen hergebruikte autobatterijen te leveren. Het bedrijf garandeert dat de batterijen nog 80 % van hun capaciteit hebben en geven daarbij een garantie van 10 jaar. Revolta is tevens mede-oprichter van Watt4ever die een 100% Belgische cradle-to-cradle firma is die batterijen van elektrische en hybride voertuigen ombouwt tot duurzame energie-opslagsystemen.

Een oplossing boordevol milieuvoordelen

Dit project is wel degelijk een duurzame energieoplossing want het vermijdt overmatig CO2-verbruik en de extractie van zeldzame materialen zoals kobalt, wat nodig is om de klassieke generatoren in de Delhaize-winkels te laten draaien.

Om de voordelen van deze methode te bevestigen, heeft Revolta een studie uitgevoerd over de voordelen van autobatterijen in supermarkten. Hieruit blijkt:

• Stroomgarantie in de winkels bij panne
  • Ecologisch alternatief voor dieselgeneratoren
  • Tweede leven voor gebruikte autobatterijen

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.