PressRelease_2020_08-06_StaycationOverview

Delhaize maakt balans op na 1 maand staycation

Wijnconsumptie stijgt met 15%
BBQ-specialiteiten en -alternatieven populairder dan ooit
Collect stijgt met 50% in Delhaizewinkels aan de Kust
Home Delivery stijgt met 100%

Brussel – Supermarktketen Delhaize had zich op voorhand al voorbereid op de staycation, een zomervakantie waarbij meer Belgen dan gewoonlijk hun vakantie in eigen land doorbrengen. Na 1 maand maakt het bedrijf een stand van zaken op en de impact was meteen te voelen. Zo ligt de wijnconsumptie in juli hoger en is het BBQ-assortiment populairder dan ooit. Ook merkt Delhaize dat de winkels in de Ardennen en aan de Kust een hogere aanvraag hebben naar de Collect diensten.

Story image

Met de komst van het coronavirus steeg ook noodgedwongen de populariteit van de staycation. Zelfs na het openen van de grenzen, kozen veel Belgen ervoor hun zomervakantie door te brengen in eigen land. Waar mogelijk kwamen de Belgen samen met familie en vrienden om de vele verloren apero momenten in te halen. Dineren, lunchen en bbq’en, het kan allemaal in open lucht en met veilige afstand binnen de eigen bubbel. Delhaize had zich goed voorbereid op deze trend en de massale vraag naar producten voor het creëren van een vakantie in eigen tuin, om zo te voldoen aan de wensen van hun klanten. Na één maand maakt Delhaize een stand van zaken op en de sterke impact van die “staycation” is al meteen te voelen op een aantal gebieden.

Wijnconsumptie en aperitiefhapjes stijgen
Ondanks de heropening van cafés en restaurants, ligt de thuisconsumptie van alcohol nog altijd hoog. Zo merkt Delhaize in de maand juli een stijging van 15% in de verkoop van wijnen en schuimwijnen. Daarbij blijken voornamelijk Bag-In-Box wijnen, kleinere wijnformaten en rosé wijnen heel populair te zijn. De supermarktketen ziet daar respectievelijk een stijging met 30%, 25% en 20% in vergelijking met juli vorig jaar. De verkoop van aperitiefproducten steeg met 80% en ook lekkere hapjes zoals foccacia 72%, oesters 190% en kaas 20% stegen. Wanneer mensen thuis een glaasje drinken genieten ze immers ook graag van een hapje.

Het BBQ-seizoen is nog lang niet voorbij
Sinds de opstart van het BBQ-seizoen eind maart zag Delhaize een serieuze stijging van 26% in het BBQ-assortiment. Dat is vooral te verklaren door het goede weer en de hogere thuisconsumptie. Vooral BBQ-specialiteiten, zoals mini pensen en gemarineerd spek alsook andere BBQ-referenties zijn dit jaar heel populair. Het bedrijf ziet een stijging van 72% in de verkoop van BBQ-specialiteiten en een stijging van 88% in de verkoop van vegetarische alternatieven voor op de BBQ die vandaag steeds een groter deel uitmaken van het Delhaize-assortiment. Zo heeft het bedrijf met hun exclusieve partner Greenway onlangs een vegan balletjessaté en vegan merguez uitgebracht. Ook de aankoop van componenten zoals bv. puree stijgt, op die manier kan men zich tijdens de BBQ focussen op de specialiteiten en hoeft men niet na te denken over bijgerechten.

Collect stijgt aan de Kust en in de Ardennen
Belgen die op staycation gaan naar de Kust of de Ardennen kiezen ervoor het gemak op te zoeken en hun boodschappen voor hun klaar te laten zetten in het collect-punt. De Delhaizewinkels in de kuststeden kennen 50% meer orders via Collect en in de Ardense Delhaizewinkels zijn dit er 22%. Hetzelfde geldt voor Home Delivery met een stijging van maar liefst 100% in het hele land.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be, en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Over Delhaize De Leeuw

Delhaize De Leeuw 
In februari 2021 telt  Delhaize De Leeuw maar liefst 820 winkels in België en LuxemburgHet winkelnetwerk bestaat uit volgende formulessupermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop& Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaizeklanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 24,9% en telt meer dan 32.000 medewerkers. *Bron AC Nielsen 

Ahold Delhaize 
Delhaize maakt deel uit van de internationale retailgroep Ahold Delhaize die actief is in 10 landen met ongeveer 380.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 7.000 winkels, waar wekelijks bijna 54 miljoen klanten hun boodschappen doen.  

Delhaize De Leeuw
Brusselsesteenweg 347, 1730 Kobbegem