Strijd tegen voedselverspilling meer dan ooit prioriteit voor Delhaize
Betere toekomst

Strijd tegen voedselverspilling meer dan ooit prioriteit voor Delhaize

Herverdeling van voeding dankzij samenwerkingen met Too Good To Go, Voedselbanken en lokale organisaties
​ Creatieve initiatieven zoals Brussels Beer Project tegen voedselverspilling

Brussel – Voedselverspilling is één van de drie pijlers van Delhaize’s The Lion’s Footprint programma. Het tegengaan van voedselverspilling wordt door Delhaize onder meer aangepakt door samenwerkingen met lokale initiatieven en grotere spelers zoals Too Good To Go. Daarnaast gaat het gevecht tegen voedselverspilling hand in hand met het steunen van voedselbanken die in Delhaize een betrouwbare partner hebben gevonden. In 2019 werden er zo al 4,3 miljoen maaltijden uitgedeeld aan Voedselbanken en lokale organisaties, 264.057 porties werden gered met Too Good To Go, 346 ton oud brood werd getransformeerd tot dierenvoeder, 1,7 ton brood tot bier verwerkt en 1 ton gekke groenten en fruit gered van verspilling.

Iedereen kan zijn steentje bijdragen aan de strijd tegen voedselverspilling: de retailer, de producent maar ook de klant. Delhaize neemt in deze strijd al jaren een voortrekkersrol op. Zo werkt de supermarktketen al 30 jaar samen met de Voedselbanken. In 2011 lanceerde Delhaize het “Zero Food Waste - Food Donation” project. Dit voedselrecuperatieprogramma zorgde ervoor dat de producten van Delhaizewinkels aan het einde van hun cyclus beschikbaar werden gesteld voor lokale goede doelen. Deze verenigingen stellen met het geredde voedsel voedselpakketten samen die ze gratis uitdelen aan de meest behoeftigen, of ze bereiden hiermee maaltijden in sociale restaurants.

Vandaag zitten alle initiatieven vervat in “The Lion’s Footprint”, Delhaize’s ambitieuze duurzaamheidsprogramma met drie grote doelstellingen: minder plastic, minder voedselverspilling en minder CO2. Met dit concreet actieplan zet Delhaize zich voor de volle 100% in voor het klimaat met initiatieven die haar ecologische voetafdruk verkleinen. Delhaize vecht al jaren tegen voedselverspilling en honger in de gemeenschappen waar hun winkels zich in bevinden. Dit gebeurt steeds volgens de AFSCA - FAVV procedures waarbij voedselhygiëne voorop gesteld wordt. Het uiteindelijke doel van dit programma is 50% minder voedselverspilling tegen 2030.

Voedseldonatie
Naast Too Good To Go doet Delhaize ook aan donatie. De supermarktketen is een vaste partner van heel wat organisaties en probeert zo de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling. Wekelijks komen grote verenigingen zoals onder meer de Voedselbanken, Restos du Coeur, Spullenhulp, OCMW’s en les Petites Soeurs des Pauvres, producten ophalen in de distributiecentra van Delhaize. Zo werkt de supermarktketen samen met meer dan 100 lokale organisaties. Tot op heden werden al meer dan 4,3 miljoen maaltijden gedoneerd aan mensen die het nodig hebben dankzij ongeveer 160 lokale partnerorganisaties en werd zo’n 600 ton voedsel gered van de vuilbak.

Eén van deze samenwerkingen is die met de Happy Hours Market waardoor er 4.300 maaltijden over verschillende Belgische ziekenhuizen werden verdeeld tijdens de COVID-19 crisis. Verder werkt Delhaize samen met heel wat lokale partnerorganisaties zoals bijvoorbeeld VZW Love for Charity uit Puurs-St Amands, Kansarmen Vlaanderen met afdelingen overal in Oost- en West-Vlaanderen en La Maison’Elle uit Waver.

Brussels Bier en brood tegen voedselverspilling
Oud brood dat niet meegegeven kan worden aan de Voedselbanken krijgt bij Delhaize alsnog een tweede bestemming. Zo werd in 2019 346 ton oud brood gedoneerd en verwerkt tot diervoeder. Ook Belgische bierproducenten kunnen met het oude brood aan de slag. 1,7 ton onverkocht brood werd in 3 Brusselse winkels (Prince de Liège, Karreveld en Veeweyde) verzameld door de beschutte werkplaats Groot Eiland. Daar verwerkte producent Brussels Beer Project het brood tot Babylone bier. Met 100 kg brood kan 4000 liter bier gemaakt worden. Het bezinksel van dit en andere bieren van Brussels Beer Project wordt op zijn beurt gerecupereerd tot meel, dat gebruikt wordt door de ambachtelijke bakkers van de Dansaertwijk in Brussel om nieuwe broden mee te maken.

Nog een initiatief is de samenwerking van Delhaize met La Lorraine Bakery Group en AB InBev. Door de tijdelijke sluiting van cafés en restaurants werd er gezocht naar een creatieve oplossing voor de Leffe vaten die bestemd waren voor de horeca. Zo werd een exclusief meergranenbrood in het leven geroepen, gemaakt met Leffe Blond of Leffe Bruin. Voor elke vijf broden die in de Delhaize winkels werden verkocht werd één traditioneel familiebrood aan de Belgische Voedselbanken geschonken. In het totaal werden 10.230 broden gedoneerd.

Intensieve samenwerking Too Good To Go
Zoals aangegeven, werkt Delhaize samen met verschillende externe partners, waaronder Too Good To Go, een digitale applicatie die voedselverspilling helpt te bestrijden. Door de verkoop van onverkochte producten zorgt het zo voor een herverdeling van eten dat bijna gaat vervallen. De app maakt het gemakkelijk voor klanten om eten dat de houdbaarheidsdatum nadert, op te halen in de winkel aan een verlaagde prijs. In 2019 werd er in samenwerking met Too Good To Go zo een equivalent van 264.057 winkelmandjes gered in 311 deelnemende Delhaizewinkels. Dit jaar zullen nog extra Delhaize winkels toegevoegd worden aan dit programma.

De consument tegen voedselverspilling
Om voedselverspilling tegen te gaan kan de consument met behulp van deze poster zelf diens steentje bijdragen aan minder voedselverspilling. Ieder jaar lanceert Delhaize ook een campagne voor gekke groenten en fruit om de producten die niet het standaardformaat hebben opnieuw in de rayons te brengen. Ondanks hun oorspronkelijke vorm zijn ze minstens even lekker en ze weggooien zou verspilling zijn. Ook verwerkt Delhaize 100% Belgische groenten en fruit die niet mooi genoeg zijn voor de versmarkt tot 3 verschillende soorten sapjes: Appel-peer-spinazie-munt, Appel-wortel-biet-tomaat en Tomaat-appel. Ze worden koud geperst, wat wil zeggen dat ze niet met warmte worden behandeld en zo hun vitamines behouden. De verpakking bestaat uit 100% rPET, gerecycleerd plastic, op die manier bestrijdt Delhaize voedselverspilling en plasticvervuiling. Elk jaar heeft Delhaize meer dan 1 ton aan gekke groenten en fruit die de consument kan redden van de vuilbak.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be, en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

​ External Communications Manager Delhaize België
​ Tel.: +32 (0)2 412 21 11