Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
De wijnen en bubbels van Delhaize
Terug
Beter eten

De wijnen en bubbels van Delhaize

Mooie verkoopsresultaten in 2019
​Ambitieuze doelstellingen voor 2020
​Meer dan 200 wijnen en bubbels in promotie

Brussel - Van 13 februari tot 11 maart zal een selectie van meer dan 200 wijnen en bubbels te ontdekken zijn in promotie. Tijdens deze nieuwe wijnbeurs stelt Delhaize verrassende foodpairing ideeën voor. Ter gelegenheid van deze wijnbeurs kijkt Delhaize terug op het jaar 2019 en deelt enkele kerncijfers. De retailer met de Leeuw kondigt ook zijn doelstellingen voor 2020 aan.

Story image

Terugblik op 2019

2019 was een positief jaar voor Delhaize, dat blijft evolueren en zijn marktaandeel voor de categorie wijn, schuimwijn en alcoholvrije wijn zag stijgen.
​2019 was een indrukwekkend jaar voor Delhaize op gebied van volume. Er werden meer dan 2,3 miljoen flessen champagne verkocht. Prosecco neemt een goede plaats in op de ranglijst met meer dan 1,3 miljoen verkochte flessen in 2019. Het is zonder twijfel de roséwijn die het goed doet met meer dan 7 miljoen liter verkochte wijn.
​De Belgen worden echter nog even sterk aangetrokken tot alcoholvrije dranken. Ook alcoholvrije wijnen winnen terrein met meer dan 700 000 verkochte flessen.
​Delhaize heeft ook regionale verschillen in België aan het licht gebracht die steeds groter worden. Rode en roséwijnen worden vooral in het zuiden van België gedronken, terwijl in het noorden meer witte wijnen worden gedronken. Zo stellen we vast dat 64% van alle bordeauxwijnen in het zuiden en in Brussel wordt gekocht. Wat het noorden betreft, dat is erg gesteld op de nieuwe wereldwijnen met een consumptiepercentage van 71%. Ook bubbels kiezen een kant: crémants hebben meer succes in het zuiden en de Cava bruist zijn mooie bubbels in het noorden. Voor prosecco en champagne vinden Belgen elkaar, want daarvan drinken ze even veel.

Trends en Doelstellingen van Delhaize voor 2020

Delhaize bestudeert de wensen en behoeften van haar klanten altijd nauwgezet. Zo heeft Delhaize vastgesteld dat de verschillen tussen de Belgische regio’s steeds belangrijker worden. Daarom heeft Delhaize haar aanbod aangepast per regio om haar klanten nog meer tevreden te stellen.
​Een element dat in de loop van de tijd blijft bestaan is "premiumisatie". Klanten verwachten een hoog kwaliteitsniveau dat zowel gedurende het jaar als tijdens de wijnbeurs aangehouden wordt. Dankzij de selectie van de aankopers van Delhaize voor deze eerste wijnbeurs van 2020 kunnen de klanten kiezen uit een breed gamma van kwaliteitsproducten voor bubbels, droge en zoete witte wijnen, droge en demi-sec rosés, krachtige, elegante en lichte rode wijnen, porto’s en alcoholvrije wijnen.
​Omdat respect voor de landbouwers en het milieu centraal staat in de waarden van Delhaize, biedt het merk haar klanten een breder gamma biologische wijnen aan, waaronder de Best of Our Planet-wijnen. Alle wijnen in dit assortiment zijn uitsluitend afkomstig van biologisch geteelde druivenrassen. Wijnbouwers gebruiken veel minder sulfiet en dragen zorg voor het ecosysteem door de organische omgeving waarin de wijnstokken leven, te intensiveren. Deze evolutie wordt niet enkel bij deze wijnbouwer waargenomen, meer en meer wijnbouwers evolueren naar een 100% biologische productie. Onder deze aandacht voor het milieu vallen ook ecologischere verpakkingen, bijvoorbeeld met wijn in pouch. Deze wordt in bulk vervoerd, dus minder vrachtwagens op de weg. Delhaize is er trots op de eerste retailer op de markt te zijn die dit formaat aanbiedt. Deze wijn in pouch bestaat in vijf verschillende tafelwijnen tussen de €5,99 en €7,99. Bovendien blijft de kwaliteit van deze wijn optimaal dankzij het beperkte contact met de omgevingslucht.

Story image

Voor dit nieuwe jaar blijft Delhaize haar online aanbod verder ontwikkelen alsook de ervaring in de shop-in-the-shop. De resultaten sinds de lancering in septempber 2019 zijn veelbelovend en geven een mooie richting weer in de welke Delhaize gaat om haar klanten nog meer tevreden te stellen.
​Tot slot richt Delhaize zich specifiek op volgende wijnproducerende landen aangezien zij volop aan het evolueren zijn: Griekenland, Duitsland, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Italië en Argentinië. De aankopers van Delhaize zijn ervan overtuigd dat er nog veel parels te ontdekken zijn door de Belgen.

Promoties maar ook advies

In het kader van deze nieuwe wijnbeurs, die plaatsvindt van donderdag 13 februari tot en met woensdag 11 maart, biedt Delhaize 2+1 gratis- en -25% promoties aan op meer dan 200 wijnen, schuimwijnen en alcoholvrije wijnen. Maar Delhaize gaat nog verder door elke week twee nieuwe 1+1-promoties aan te bieden die in de winkel ontdekt en geproefd kunnen worden, alsook vele bijkomende promoties op het online assortiment.
​Het merk met de leeuw staat bekend om zijn experts in de wijnafdeling van de winkel om de klanten zo goed mogelijk te adviseren. Tijdens de wijnbeurs wordt de raad die in de supermarkten wordt gegeven, gebundeld in een brochure. Bewaar deze om altijd te weten wat de beste food pairing-mogelijkheden zijn. Delhaize nodigt haar klanten uit om te proeven met hun ogen dicht om de verrassende combinaties te ontdekken.

Wijn & chocolade, een goddelijke ontmoeting

Wijn en chocolade hebben veel meer gemeen dan je zou denken. Deze twee landbouwproducten zijn sterk afhankelijk van de bodem, het klimaat en precieze kennis. Beide bevatten tannines - stoffen die voorkomen in de schil en de zaden van druiven, maar ook in cacaobonen - en zijn rijk aan antioxidanten. De smaakaspecten van chocolade hebben ook overeenkomsten met die van wijn. Je kunt kleur, textuur, aroma's, fruitig of kruidig karakter en zelfs een nasmaak onderscheiden. Wat is er logischer dan ze samen te brengen in een smakelijke degustatiekoffer? Delhaize innoveert met twee koffers voor de prijs van € 3,99: rode wijn of roséwijn, elk met kleine chocolaatjes van het merk Galler.

De sterren van de wijnbeurs

Naast de mooie promoties zetten de aankopers van Delhaize enkele wijnen in de schijnwerpers: de Trivento White Malbec, één van de beste innovaties van het moment. Carpinus Dry Furmint, de Nuvola is de vrucht van de samenwerking tussen Virginie Saverys en onze wijnkelders in Molenbeek. Daarnaast ook de Cuatro Pasos met haar heel zeldzame druif, Mencia en de cuvée Cabernet (gebotteld in de wijnkelders van Delhaize) aangezien Delhaize wil blijven inzetten op Belgische wijnen.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen 

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management