Operatie “plastic deksel” bij Delhaize : 7 miljoen deksels minder per jaar

Stap voor stap naar een plasticneutraal assortiment

Brussel – Delhaize schaft per direct de plastic deksels op meer dan 20 producten in het dessert-, yoghurt- en roomassortiment  af. Resultaat – 7 miljoen plastic deksels vermeden per jaar of het equivalant van 23 ton plastic dat nu niet meer nodig is. Delhaize wil hiermee nogmaals het signaal geven dat we stap voor stap naar een plasticneutraal assortiment kunnen evolueren. Om de klanten toch de mogelijkheid te geven om de yoghurt, room of het dessert in ideale omstandigheden te bewaren na opening, biedt Delhaize verschillende duurzame herbruikbare alternatieven aan zoals een herbruikbaar siliconen deksel.

Het werd al jaren gezien als iets vanzelfsprekends – een extra plastic deksel op een pot yoghurt, room of rijstpap. Maar het zorgt wel voor meer dan 7 miljoen overbodige plastic deksels die elk jaar in de afvalbak terecht komen. En dat terwijl de aluminium cover voldoende bescherming biedt aan het product qua houdbaarheid, smaak en kwaliteit.

Vandaar dat Delhaize heeft besloten om op 20 yoghurt- en dessertreferenties het overbodige plastic deksel vanaf nu weg te laten. Een eenvoudige beslissing die leidt tot een besparing van maar liefst 23 ton wegwerplastic per jaar. De aanpassing heeft enkel betrekking op de eigen huismerkproducten van Delhaize maar de retailer hoopt uiteraard dat de bekende nationale merken dit voorbeeld zullen volgen.

In de praktijk merkt Delhaize dat een deel van de klanten het plastic deksel gebruiken om de pot af te sluiten na opening. Duurzamer worden brengt ook een noodzakelijke gedragsverandering met zich mee. Delhaize vraagt haar klanten om nu andere even efficiënte manieren te gebruiken om de pot na opening af te sluiten : ofwel de aluminium cover op de pot te laten, ofwel om gebruik te maken van een herbruikbaar en afwasbaar siliconen deksel (te koop bij Delhaize) ofwel zelf aan de slag te gaan met een DIY-herbruikbaar deksel.

Lion’s Footprint : minder plastic, minder CO², minder voedselverspilling

Dit project is geen “one shot” maar maakt deel uit van een breder programma waarin Delhaize haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt. In 2019 lanceerde Delhaize “The Lion’s Footprint”, een ambitieus duurzaamheidsplan waarmee het bedrijf zich 100% inzet voor het milieu en zo zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit 3 grote delen: een ambitieuze doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en CO2-neutraal te zijn tegen eind 2021.

Roel Dekelver Head of External Communications Delhaize Belgium
Karima Ghozzi External Communications Manager Delhaize Belgium

Betere toekomst
Over Delhaize De Leeuw

Delhaize De Leeuw
In februari 2021 telt  Delhaize De Leeuw maar liefst 820 winkels in België en LuxemburgHet winkelnetwerk bestaat uit volgende formulessupermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop& Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaizeklanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 24,9% en telt meer dan 32.000 medewerkers. *Bron AC Nielsen

Ahold Delhaize
Delhaize maakt deel uit van de internationale retailgroep Ahold Delhaize die actief is in 10 landen met ongeveer 380.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 7.000 winkels, waar wekelijks bijna 54 miljoen klanten hun boodschappen doen.

Delhaize De Leeuw
Brusselsesteenweg 347, 1730 Kobbegem