Persbericht: Delhaize verwacht 20% meer alcoholvrije dranken te verkopen tijdens februari (Tournée Minérale)
Beter eten

Aanbod non-alcoholische dranken meer dan verdubbeld in drie jaar tijd

ASSE - Gisteren ging de zevende editie van Tournée Minérale van start en dat deze bewustmakingscampagne jaar na jaar aan populariteit wint, merkt ook Delhaize op. De retailer verwacht een stijging van de verkoop van non-alcoholische dranken met maar liefst 20% tijdens de maand februari. Ook tijdens de rest van het jaar is niet of minder alcohol drinken een trend en steeg de verkoop van alcoholvrije dranken met 15% in vergelijking met vorig jaar. Omdat non-alcoholische dranken steeds populairder worden, biedt Delhaize een steeds uitgebreider assortiment aan. In vergelijking met drie jaar geleden is het gamma non-alcoholische dranken meer dan verdubbeld.

Het is een jaarlijkse afspraak én engagement van heel veel Belgen geworden: een maand geen alcohol drinken tijdens Tournée Minérale. Bij Delhaize vertaalt deze populaire bewustmakingsactie zich in een sterke stijging van de vraag naar alcoholvrije dranken. Onder die categorie verstaan we 0% bieren, -wijnen, -aperitieven en –spirits. De verkoop ervan ligt in februari 20% hoger dan tijdens een gemiddelde maand in het jaar. “Jaar na jaar zien we de populariteit van alcoholvrije dranken groeien”, vertelt Hélène D'Hollander, aankoopverantwoordelijke voor dranken bij Delhaize. “De stijging is groot tijdens de maand februari, maar ook de rest van het jaar wordt de vraag naar deze producten al maar groter”.  In vergelijking met vorig jaar worden 15% meer alcoholvrije bieren verkocht en 16% meer alcoholvrije spirits en aperitieven. Volgens Delhaize zijn daar een aantal verklaringen voor: mensen zijn steeds meer bezig met hun gezondheid en er zijn regelmatig alcoholcontroles op de weg waardoor men extra voorzichtig is. Verder wil de consument ook geen compromissen meer maken qua smaak, kwaliteit en ervaring en daar houden producenten steeds meer rekening mee. Tenslotte is het ook niet meer ‘vreemd’ om – bijvoorbeeld in gezelschap – een alcoholvrij drankje te bestellen. Uit cijfers van het Vlaams Expertisecentrum Alcohol en Drugs (VAD) blijkt dat er de laatste jaren steeds minder gedronken wordt, een trend die zich vooral bij twintigers en dertigers voordoet: in 2020 dronk 22 procent van de Vlamingen geen alcohol.

Blijvende assortimentsuitbreiding

Om in te spelen op de steeds groter wordende trend, biedt Delhaize een breed gamma alcoholvrije alternatieven aan. In totaal is er keuze uit meer dan 150 non-alcoholische dranken en daar zijn frisdranken en waters niet bijgerekend. Deze categorie breidt jaar na jaar uit en de afgelopen drie jaar is het aantal beschikbare producten zelfs meer dan verdubbeld. Volgens Delhaize zal het aanbod de komende jaren nog blijven uitbreiden. “Steeds meer producenten komen met alcoholvrije alternatieven die absoluut een plaats verdienen in onze rekken”, vertelt Hélène d'Hollander. Naast een uitgebreid aanbod maakt Delhaize het zijn klanten ook gemakkelijk om de producten te vinden in de winkel. “Sinds kort staan alle non-alcoholische dranken bijvoorbeeld samen uitgestald in één herkenbaar rek wat zorgt voor een mooi overzicht van het hele beschikbare aanbod en de zoektocht naar een alcoholvrij alternatief vergemakkelijkt”, aldus d'Hollander.

Populairste alcoholvrije dranken

Binnen de verschillende subcategorieën van alcoholvrije dranken zijn deze de populairste:

Aperitieven: Crodino en Martini

Spirits: Nona en Gimber