Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Primeur : alle 763 Delhaize-winkels CO₂-neutraal
Terug
Betere toekomst

Primeur : alle 763 Delhaize-winkels CO₂-neutraal

Ambitie om tegen eind 2021 voor alle activiteiten volledig CO₂-neutraal te worden

Brussel – Delhaize kondigt vandaag met trots aan dat al haar 763 winkels in België vanaf nu CO₂ neutraal zijn. Door enkele ingrijpende maatregelen slaagde ​ Delhaize erin om de CO₂-uitstoot van al haar winkels op iets meer dan 10 jaar met 70 % te verminderen tot een strikt minimumuitstoot. De resterende 30 % wordt gecompenseerd of “goedgemaakt” door het opstarten en steunen van duurzame projecten in binnen- en buitenland. Tegen eind 2021 wil Delhaize volledig CO₂-neutraal worden voor al haar activiteiten. Delhaize toont hiermee dat er wel degelijk impactvolle stappen kunnen gezet worden in de strijd tegen overtollige CO₂-uitstoot.

Onze planeet is een thuis voor mensen, dieren, planten en bomen. Ze geeft ons voedsel, frisse lucht en een leefbaar klimaat. Kortom, ze zorgt al miljoenen jaren voor ons. Maar studies tonen aan dat het niet goed gaat met de gezondheid van de planeet. Door onze levensstijl is de hoeveelheid CO₂ in de atmosfeer de laatste 100 jaar sterk toegenomen waardoor er meer en meer een negatieve impact is op het klimaat. Tijd om actie te ondernemen, tijd voor CO₂-neutraliteit om op die manier een leefbare planeet te kunnen garanderen voor onze toekomstige generaties.

De CO₂-problematiek is vandaag één van onze grootste prioriteiten omdat we nu moeten handelen om een gezonde planeet achter te laten voor de toekomstige generaties. Als één van de grootste retailers in België willen we een positieve impact creëren en onze CO₂-uitstoot is onze verantwoordelijkheid. De CO₂-neutrale winkels is een stap in de goede richting en het toont dat we samen het verschil kunnen maken, dat we samen kunnen werken aan een CO₂-neutrale planeet.”, zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

Missie: CO₂-uitstoot tot het strikte minimum beperken

CO₂-reductie staat al jaren hoog op de agenda van Delhaize dankzij het Lion’s Footprint programma. De eerste “CO₂-werf” die Delhaize heeft aangepakt zijn haar winkels, zowel de eigen supermarkten als de zelfstandige Delhaizewinkels (AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go). Tot voor kort waren de 763 winkels verantwoordelijk voor meer dan driekwart van de totale CO₂-uitstoot van Delhaize. Het lag dus voor de hand dat hier de prioriteit zou worden gelegd. ​

Hoe ging Delhaize te werk? Aan de hand van een reeks ingrijpende maatregelen slaagde Delhaize erin op iets meer dan 10 jaar de CO₂-uitstoot te beperken tot een strikt minimum. Zo werd er unaniem gekozen voor groene stroom voor al onze winkels, werden er warmtepompen geïnstalleerd. Ook werden er zonnepanelen geplaatst op de daken van winkels waar de dakconstructie dit toeliet. Qua verlichting ging Delhaize voor energiezuinige LED-verlichting en natuurlijk daglicht waar mogelijk. Voor de koelinstallaties koos Delhaize voor energie-efficiënte koelkasten en diepvriezers en werden er overal deuren geplaatst op de koelkasten.

Besparing van 93 000 ton CO₂ per jaar of het equivalent van 25 833 wagens minder op de wegen

Via een reeks van maatregelen slaagde Delhaize erin om maar liefst 70 % minder CO₂ uit te stoten dan 12 jaar geleden. Dit komt neer op meer dan 93 000 ton CO₂-uitstoot minder per jaar. Dit zijn hallucinante cijfers die moeilijk te vatten zijn. Vandaar dat het makkelijker is om ze uit te drukken in tastbare voorbeelden. De besparing per jaar komt neer op het equivalent van 25 833 auto’s minder op de Belgische wegen. Of het equivalent van de uitstoot van meer dan 11 000 huishoudens op jaarbasis.

Story image

Een hele verbetering dus maar de CO₂-uitstoot kan vandaag helaas nog niet tot nul herleid worden omdat de beschikbare technologieën dit nog niet toelaten. Maar dat wil niet zeggen dat Delhaize ook hiervoor haar verantwoordelijkheid niet neemt. Wat nog niet vermeden kan worden, wordt daarom gecompenseerdn of “goedgemaakt”. Delhaize nam hiervoor CO₂Logic onder de arm om impactvolle & gecertificeerde klimaatprojecten te selecteren en te ondersteunen in België en daarbuiten. Want CO₂-uitstoot stopt niet aan onze grenzen en we delen uiteindelijk allemaal dezelfde atmosfeer. Door externe projecten te ondersteunen probeert Delhaize een dynamiek op te starten om nog meer aandacht te creëren rond CO₂ en de vermindering ervan.

Zo ondersteunt Delhaize een project in Ghana waarbij er zogenaamde Gyapa-cookstoves worden aangekocht voor de lokale bevolking. Deze kleine keramische kookvuurtjes zorgen ervoor dat er minder houtskool en dus minder hout nodig is om te koken. Resultaat: 50% minder verbruik van houtskool, 50% minder ontbossing en dus 50% minder CO₂-uitstoot.

In Rwanda voorziet Delhaize dan weer ondersteuning voor het herstellen en in stand houden van waterputten zodat de lokale bevolking zuiver water heeft. In veel gevallen hebben ze enkel toegang tot onzuiver water dat dan gekookt moet worden voor consumptie. En dat leidt dan weer tot extra CO₂-uitstoot en ontbossing. Met dit project werden al 280 ha bos gevrijwaard en werd er 15.686 ton CO₂-uitstoot vermeden. Binnnenkort zullen er ook projecten opgestart worden in België met dezelfde doelstelling.

Story image

Stap voor stap naar een CO₂-neutrale wereld

CO₂-neutraliteit voor al haar winkels is maar een eerste stap. Ook haar kantoren en distributiecentra maken deel uit van deze oefening en zijn vandaag ook CO₂-neutraal. Elke dag is Delhaize op zoek naar oplossingen om de CO₂-voetafdruk verder te verkleinen. Daarvoor heeft Delhaize de ambitie om tegen eind 2021 al haar activiteiten CO₂ neutraal te organiseren, telkens vanuit dezelfde filosofie – de CO₂-uistoot tot een strikt mogelijk minimum beperken en compenseren waar nodig. Delhaize gaat deze uitdaging samen met de leveranciers aan.

Vandaag biedt Delhaize zo al CO₂-neutrale bananen en aardbeien aan en Delhaize heeft de ambitie om dit assortiment gradueel uit te breiden.

Lion’s Footprint: minder plastic, minder CO₂, minder voedselverspilling

Dit project is geen “one shot” maar maakt deel uit van een breder programma. In 2019 lanceerde Delhaize “The Lion’s Footprint”, een ambitieus duurzaamheidsplan waarmee het bedrijf zich 100% inzet voor het milieu en zo haar ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit 3 grote delen: een ambitieuze doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en CO₂-neutraal te zijn tegen eind 2021.

Hier zijn enkele links voor meer informatie over dit onderwerp :


Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management
Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager