Primeur in België: een wijnfles gemaakt van papier !

Nieuw en duurzaam dankzij nieuwe technologie : 84% minder CO₂

Brussel – Delhaize introduceert vanaf vandaag een nieuwe innovatie in haar wijnafdeling: de wijn “Planet B”, waarvan de verpakking gemaakt is van gerecycleerd papier. De fles, een zogenaamde "Frugal bottle", bestaat voor 94% uit gerecycleerd papier en heeft een binnencoating om de wijn in te bewaren. De introductie van deze innovatie past binnen de ambitie van Delhaize om de beste keuzes te maken op het vlak van duurzaamheid.

Een nieuwe wijn in een vernieuwende en milieuvriendelijkere fles

De nieuwe Spaanse wijn “Planet B” verschijnt vandaag in de Delhaizewinkels. Deze wijn is niet alleen veganistisch en biologisch, maar ook milieuvriendelijker dan de rest van de flessen in het assortiment. Planet B gebruikt de Frugalpac-technologie, die verschillende voordelen heeft:

• De fles is lichter: omdat hij slechts 83 g, weegt, is hij tot vijf keer lichter dan een gewone glazen fles, waardoor hij dus ook gemakkelijker te vervoeren is.
  • De fles is duurzamer: de Frugal-fles, die chemievrij gemaakt is van gerecycleerd karton, heeft een koolstofvoetafdruk die tot zes keer (84%) kleiner is dan een glazen fles1. Voor de Frugal-fles wordt ook minstens vier keer minder water gebruikt dan voor een glazen fles2.
  • De fles is gemakkelijk te recycleren: je kunt de plastic binnencoating gewoon losmaken van de papieren verpakking en alles vervolgens in de daarvoor bestemde recyclagebakken gooien.

Bovendien is de fles esthetisch aantrekkelijk omdat je geen klein etiket nodig hebt. De volledige fles kan bedrukt worden!

De heerlijke “Planet B”-wijn, die aangeleverd wordt in een fles van 75 cl, is een Spaanse rode wijn van tempranillo- en monastrelldruiven (respectievelijk 70% en 30%). De fles kost € 7,99 en is nu verkrijgbaar in de supermarkten of op de website www.delhaize.be.

The Lion’s Footprint: minder plastic, minder CO₂, minder voedselverspilling

Deze innovatieis geen “one-shot” maar maakt deel uit van een bredere bedrijfsstrategie. In 2019 lanceerde Delhaize "The Lion's Footprint", een ambitieus duurzaamheidsplan waarmee de onderneming zich voor 100% inzet voor het milieu en zo haar ecologische voetafdruk wil verkleinen. Het plan heeft drie ambitieuze luiken: plasticneutraliteit bereiken, (voedsel)afval verminderen en streven naar koolstofneutraliteit tegen eind 2021.

1 Volgens een onafhankelijke levenscyclusanalyse van Intertek.

2 Volgens een onafhankelijke levenscyclusanalyse van Intertek.

Roel Dekelver Head of External Communications Delhaize Belgium

Beter eten
Over Delhaize De Leeuw

Delhaize De Leeuw
In februari 2021 telt  Delhaize De Leeuw maar liefst 820 winkels in België en LuxemburgHet winkelnetwerk bestaat uit volgende formulessupermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop& Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaizeklanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 24,9% en telt meer dan 32.000 medewerkers. *Bron AC Nielsen

Ahold Delhaize
Delhaize maakt deel uit van de internationale retailgroep Ahold Delhaize die actief is in 10 landen met ongeveer 380.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 7.000 winkels, waar wekelijks bijna 54 miljoen klanten hun boodschappen doen.

Delhaize De Leeuw
Brusselsesteenweg 347, 1730 Kobbegem