Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Primeur in Belgische foodretail: Delhaize lanceert digitaal kassaticket in haar winkels
Terug
Betere toekomst

Primeur in Belgische foodretail: Delhaize lanceert digitaal kassaticket in haar winkels

Potentiële besparing van 162 ton papier per jaar

Brussel – Delhaize lanceert vanaf 20 januari in primeur het digitale kassaticket. Op die manier kunnen klanten via hun Superplus applicatie in de Delhaize winkels in België ​ van dan af een digitaal kassaticket vragen in plaats van het klassieke papieren ticket. Door voor een digitaal kassaticket te gaan, kiest Delhaize voor een duurzaam en milieubewust alternatief, in lijn met haar ambitieus Lion’s Footprint programma. Tegelijk kan de klant zo ook beter een overzicht houden over de verschillende aankopen bij Delhaize.

Het papieren ticket is dood, leve het digitale ticket! Na 154 jaar papieren kassatickets gebruikt te hebben, kiest Delhaize resoluut voor het digitale kassaticket én dit vanaf 20 januari 2022. Klanten kunnen vanaf dan zelf kiezen of ze bij het afrekenen aan de kassa een digitaal ticket ontvangen ofwel een papieren kassaticket. Het digitale ticket is raadpleegbaar via de MyDelhaize- app of de website van Delhaize. De keuze ligt dus bij de klant maar uiteraard zou het fantastisch zijn dat zoveel mogelijk klanten deze omslag maken. De klanten zullen deze keuzemogelijkheid hebben in alle winkels in België en dit zowel aan de traditionele kassa’s als de quickscan en selfscankassa’s.

‘Ik vind dit een heel goed initiatief van Delhaize en heb de app zelf ook meteen geïnstalleerd. Met dit digitaal ticket speelt de supermarkt in op de wensen van de moderne consument, die steeds digitaler werkt, minder paperassen bijhoudt en zich vooral bewust is van de milieu-impact daarvan. Tegelijk blijft het toch nog mogelijk om een papieren ticket te krijgen, waardoor minder digitale consumenten zich niet moeten aanpassen en dus niet uit de boot vallen.’ ​ aldus Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming.

Hoe gaat het concreet in zijn werk? Klanten kunnen via de MyDelhaize-app of de website aanvinken of ze vanaf nu enkel een digitaal ticket wensen bij het boodschappen doen. Eens dit geactiveerd is, ontvangen ze geen papieren kassaticket meer bij het boodschappen doen. De reden waarom die via de MyDelhaize app gebeurt, is simpel. Het is juridisch verplicht om een officieel aankoopbewijs te overhandigen bij elke aankoop. Tot nu toe gebeurde dit enkel via een papieren ticket. Vanaf nu kan de Superplus-klant, Delhaize’s getrouwheidsprogramma, dit ontvangen op een digitale manier én dus via een mailadres dat gekoppeld is aan de MyDelhaize- app. Een werkend mailadres is dus onontbeerlijk. Klanten die deze optie niet activeren via de MyDelhaize app blijven een papieren kassaticket ontvangen. De klant behoudt de mogelijkheid om op elk moment terug te keren naar het papieren ticket door dit aan te geven in de applicatie.

162 ton papier minder per jaar

De omschakeling van een papieren naar een digitaal kassaticket lijkt simpel maar de impact is enorm. In de eerste plaats voor onze planeet. Elke week ontvangt Delhaize meer dan 5 miljoen klanten dus worden er meer dan 5 miljoen kassatickets overhandigd. Mocht elke klant beslissen om vanaf nu enkel een digitaal ticket te ontvangen, dan bespaart Delhaize op jaarbasis potentieel maar liefst 162 ton papier wat overeenkomt met 3864 bomen of een CO2-uitstoot van 148 ton. ​ Dus zelfs als niet alle klanten overschakelen, dan nog is de besparing enorm.

Naast het duurzaamheidsaspect is het praktische voor de klant ook een belangrijke reden. De klant kan vanaf nu makkelijk en eenvoudig zijn ticket raadplegen en bekijken, op welk moment dan ook. Het verliezen van een kassaticket is dus geen optie meer.

Lion’s Footprint

The Lion’s footprint is een ambitieus actieprogramma dat Delhaize op alle fronten wil voeren om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen. Dit plan bestaat uit drie grote delen: minder plastic, minder voedselverspilling en minder CO2-uitstoot! Ga naar www.delhaize.be/thelionsfootprint om de acties en engagementen van Delhaize te bekijken.

Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management
Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager Delhaize