Sssssstttt : Delhaize voorziet een stil uur voor mensen met autisme  en maakt winkelen voor hen zo gemakkelijker
Beter leven

Sssssstttt : Delhaize voorziet een stil uur voor mensen met autisme en maakt winkelen voor hen zo gemakkelijker

De retailer doet beroep op ASS-experten om de 'stille winkeluren' in te vullen volgens de noden van mensen die lijden aan ASS

EVERE – Op woensdag 30 november organiseerde Delhaize voor de eerste keer een ‘stil uur’ in één van haar supermarkten. Bedoeling hiervan is mensen met autismespectrumstoornissen de mogelijkheid te geven om een uur lang te winkelen in een prikkelarme supermarkt. Want waar wekelijkse inkopen doen voor velen een evidentie is, is dat voor mensen met autismespectrumstoornissen allerminst. De veelheid aan te verwerken impulsen maakt boodschappen doen voor sommigen onder hen zelfs onmogelijk. Dit uur stilte maakt deel uit van een test die 3 weken lang loopt in Delhaize supermarkt Léopold III in Evere, waarbij het vanaf vandaag mogelijk is om van maandag tot vrijdag één uur lang te winkelen in een ‘stille winkel’. Andere winkels zullen zich vanaf maandag 5 december bij dit initiatief aansluiten. Delhaize zal deze test vervolgens evalueren en de mogelijkheid overwegen om dit initiatief uit te breiden tot de overgrote meerderheid van haar supermarkten, afhankelijk van de technische mogelijkheden.

Delhaize is ervan overtuigd dat een bezoek aan haar winkels veel verder gaat dan alleen maar producten kopen. Boodschappen moeten gedaan kunnen worden in de meest aangename omstandigheden en daarom werkt de retailer dag in dag uit aan het verbeteren van de winkelervaring van haar klanten. Waar wekelijkse inkopen doen voor velen een evidentie is, is dat voor personen die lijden aan een autismespectrumstoornis allerminst. De overvloed aan prikkels waarmee ze te maken krijgen tijdens een winkelbezoek, maakt het voor sommigen onder hen bijna tot een onmogelijke activiteit en kan er zelfs voor zorgen dat ze winkels gaan mijden. “Delhaize wil een winkelketen zijn voor iedereen. Ook onze klanten met autismespectrumstoornissen moeten zich thuis en welkom voelen in onze supermarkten,” zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. Om hier werk van te maken, voert Delhaize gedurende vier weken van maandag tot vrijdag van 9 tot 10 uur een ‘stil uur’ in, in supermarkt Léopold III in Evere. Dit weloverwogen tijdstip is doorgaans het minst drukke moment in de winkels en geeft personen met ASS de kans om in alle rust hun boodschappen te doen. Aangezien het aantal zintuiglijke prikkels die iemand met ASS per dag kan verwerken snel wordt bereikt, is het ochtenduur geschikter voor hen om hun boodschappen te doen omdat ze op dat moment het minst overprikkeld zijn.

Stil winkeluurtje

​Tijdens het ‘stille uur’ worden sensorische prikkels in de winkel tot een minimum herleid: lichten worden gedimd, de muziek en commerciële winkelmededelingen worden afgezet, de biep-geluiden aan de kassa worden stiller gezet, winkelkarretjes worden op de parking even niet op hun plaats gerold en er worden voorrangskassa’s geopend. Dankzij deze ingrepen wordt het ook voor mensen met autismespectrumstoornissen een haalbare kaart om hun boodschappen op een comfortabele manier te doen. “Wij zijn enorm trots dat we de eerste Delhaizewinkel zijn die deze regeling mag testen,” zegt Benoît Leclerq, store manager Delhaize Léopold III. “Wij hopen dat het voor mensen met ASS een grote opluchting zal zijn om bij ons te komen winkelen, ver weg van fel licht en lawaai. En daar dragen we met heel ons team graag ons steentje toe bij!” De klanten van Delhaizesupermarkt Leopold III zijn op de hoogte gebracht van deze testmomenten door middel van affiches en de winkel blijft ook tijdens de ‘stille uren’ toegankelijk voor iedereen met het verzoek aan al onze klanten om rustig hun boodschappen te doen.

Hulp van ASS experten

​Door de hulp in te roepen van verenigingen zoals GAMP (Groupe d’Action qui dénonce le Manque de Places pour les personnes handicapées de grande dépendance) kan Delhaize nagaan hoe ze haar winkels beter kan aanpassen aan de noden van personen met autismespectrumstoornissen. "De impulsen die je als klant krijgt tijdens een winkelbezoek zijn niet te onderschatten," vertelt Cinzia Agoni, woordvoerder van GAMP. “Voor mensen met ASS worden die als zeer storend ervaren en ze maken boodschappen doen voor hen heel erg moeilijk wat, bij uitbreiding, leidt tot sociale uitsluiting. We zijn dan ook ontzettend blij met deze test van Delhaize want zij geven deze personen zo de kans een heel normale bezigheid op een comfortabele manier te doen".

Het implementeren van een ‘stil uur’ in supermarkten is al een succes in verschillende landen zoals Engeland en Frankrijk. “Ook bij ons ligt het onderwerp over welzijn van mensen met een beperking dagelijks op de politieke tafel. Het is belangrijk dat onze omgeving zich aanpast aan deze mensen, in plaats van omgekeerd. Ik ben dan ook erg blij dat Delhaize de handen uit de mouwen steekt voor dit sociaal deugdzaam project,” zegt David Weytsman, parlementslid MR/Vld-fractie stad Brussel en initiatiefnemer van de 'stille uren' in Belgische supermarkten.

Praktische info
SM Delhaize Léopold III
​Rue De Genève 2, 1140 Evere

Het stille uur wordt vanaf 30 november tot en met 21 december, van maandag tot vrijdag ingezet van 9 tot 10 uur. Andere winkels zullen zich op maandag 5 december bij het initiatief aansluiten.