Test met Ecover navulstations in twee Delhaize-winkels

Een milieuvriendelijke innovatie, exclusief bij Delhaize

Brussel (10 februari 2021) - Na een succesvolle test in de supermarkt in Kessel-Lo, zal Delhaize een nieuw Ecover navulstation plaatsen in de AD Delhaize in Lochristi. Dankzij deze navulstand kunnen klanten Ecover-producten (wasmiddel, afwasmiddel en wasverzachter) navullen in hun originele Ecover fles, in de winkel. Zodoende kunnen consumenten actief hun plastic voetafdruk verkleinen. Deze innovatie motiveert Delhaize en haar klanten om samen te werken aan een duurzamere planeet met als doel per jaar tot 9 000 kilo plastic minder te verbruiken. Een REFILLUTION®.

Nee tegen de plastic wegwerpcultuur

De vloeibare wasmiddelen van Ecover worden nu verpakt in plastic flessen die 100% gerecycleerd en 100% recycleerbaar zijn, een eerste stap in de strijd tegen wegwerpplastic. Met REFILLUTION® lanceert Ecover het idee om zoveel mogelijk verpakkingen te recupereren en te hergebruiken in plaats van ze weg te gooien.

"Als fabrikant zijn wij van mening dat we plastic niet mogen vergeten: hoe we het maken, gebruiken, hergebruiken en recycleren. Bij Ecover willen we het idee van een unieke verpakking en onze wegwerpcultuur introduceren. Deze samenwerking met Delhaize is een belangrijke stap om REFILLUTION® te lanceren en ons doel te bereiken om navullingen toegankelijker te maken voor iedereen", zegt Tom Domen, manager langetermijninnovatie bij Ecover.

De huidige navulstations helpen het plasticverbruik bij de klanten van Delhaize te verminderen door bestaande Ecover-flessen te hergebruiken en terug te vullen. De REFILLUTION® van Ecover is ook voordelig voor de klanten. Zij besparen ongeveer 10% op de aanbevolen verkoopprijs, wat een kleine stimulans is voor gedragsverandering. Het uiteindelijke doel van de Ecover & Delhaize REFILLUTION® -navulling is om tot 9 000 kilo plastic per jaar te besparen, zodra alle Ecover-gebruikers bij Delhaize het navulsysteem in gebruik hebben genomen.

Reeds zeer succesvolle test met klanten

In Delhaize Kessel-Lo werd in augustus 2020 al een Ecover navulstation geplaatst. De supermarkt onderzocht eind 2020 via een enquête wat hun klanten van dit initiatief vonden en de resultaten waren overtuigend. De gebruikers beschouwden het navullen als handig in gebruik, het kostte hen geen extra tijd, en ze zijn postief over zowel het duurzame karakter van dit initiatief als over de prijs incentive als beloning voor hun postieve gedragsaanpassing. Dankzij deze REFILLUTION® zijn er in Delhaize Kessel-Lo 67 % meer Ecover-producten verkocht over 6 weken in vergelijking met dezelfde periode voordien. Als de resultaten van de testfase in Kessel-Lo en Lochristi unaniem positief zijn, zal dit systeem in meerdere Delhaize-winkels geïmplementeerd worden.

Lion’s Footprint: minder plastic, minder CO², minder voedselverspilling

Het Ecover-concept is geen one-shot voor Delhaize. Meer en meer kiest Delhaize voor bulkproducten waar mogelijk. Zo bieden we al veel fruit en groenten aan in bulk en hebben we een ruim assortiment van zaden, noten en granen waardoor klanten zichzelf kunnen bedienen.

Deze inspanningen maken deel uit van een breder programma. In 2019 lanceerde Delhaize “The Lion’s Footprint”, een ambitieus duurzaamheidsplan waarmee het bedrijf zich 100% inzet voor het milieu en zo zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit 3 grote delen: een ambitieuze doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en CO2-neutraal te zijn tegen eind 2021.

Roel Dekelver Head of External Communications Delhaize Belgium

Betere toekomst
Over Delhaize De Leeuw

Delhaize De Leeuw
In februari 2021 telt  Delhaize De Leeuw maar liefst 820 winkels in België en LuxemburgHet winkelnetwerk bestaat uit volgende formulessupermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop& Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaizeklanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 24,9% en telt meer dan 32.000 medewerkers. *Bron AC Nielsen

Ahold Delhaize
Delhaize maakt deel uit van de internationale retailgroep Ahold Delhaize die actief is in 10 landen met ongeveer 380.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 7.000 winkels, waar wekelijks bijna 54 miljoen klanten hun boodschappen doen.

Delhaize De Leeuw
Brusselsesteenweg 347, 1730 Kobbegem