Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Trends voor de feestdagen 2021: traditionele maaltijden, aperitieven, kerstbrunches, ...
Terug
Beter eten

Trends voor de feestdagen 2021: traditionele maaltijden, aperitieven, kerstbrunches, ...

Delhaize haalt alles uit de kast voor haar klanten

  • 35% meer capaciteit voor online boodschappen via delhaize.be
  • Traditionele klassieke ingrediënten en recepten om samen te feesten met vrienden en familie
  • Focus op kleinere porties door de kleinere groepen feestvierders
  • Hogere vraag naar vegetarische en alcoholvrije producten

Brussel - De eindejaarsfeesten zijn de laatste jaren grondig door elkaar geschud. Of het nu de impact van Covid-19 is of de veranderende gewoonten van de Belgen, feestmaaltijden zijn vandaag ​ veel meer dan een gewoon eindejaarsdiner geworden. Hoe je het ook viert - met een kerstbrunch of een nieuwjaarsdiner met aperitiefhapjes - het belangrijkste is dat je omringd bent door de mensen van wie je houdt en dat je kunt genieten. En Delhaize heeft hiervoor alles in huis gehaald:

  • 850.000 flessen cava
  • 600.000 flessen champagne
  • 450.000 flessen prosecco
  • 200.000 flessen alcoholvrije dranken
  • 2,3 miljoen oesters
  • 40 ton kreeft
  • 32.200 kg sint-jakobsschelpen
  • 165.000 gamba’s & scampi's
  • 545.000 pakjes gerookte zalm
  • 20.000 kalkoenen
  • 40.000 kg fonduevlees
  • 168.000 grill-/fondueschotels
  • 230.000 ijsbuches
  • 200.000 kerststronken in de patisserieafdeling

Volgens een enquête die Delhaize bij haar klanten heeft afgenomen, willen de Belgen de feestdagen vooral met familie en goede vrienden vieren, ondanks de omstandigheden. De meeste respondenten verklaarden ook dat zij maximaal naar 2 feestjes gaan en met 5 mensen samen zullen vieren.

Veel aperitiefhapjes in plaats van 1 diner
De trends van dit jaar tonen dat sommige Belgen ook van de traditionele feestmaaltijden durven afwijken. Zo vragen klanten steeds vaker om kleinere porties. Dankzij haar aperitiefgamma kan Delhaize dan ook alle mensen blij maken die een aperitiefdiner organiseren of die de traditionele formule van talloze voorgerechtjes willen vervangen door een langer aperitief alvorens tot het hoofdgerecht over te gaan.

Feestdranken : ​ cava als grote winnaar met 850.000 flessen
Steeds meer klanten willen de feestdagen thuis in beperkte kring vieren in plaats van in grote groepen. En daar hoort een glaasje bij, met alcohol of zonder alcohol. Delhaize zal 850.000 flessen cava, 450.000 flessen prosecco en 600.000 flessen champagne voorzien tijdens de feestperiode.

Ook voor alcoholische dranken en bieren zijn de vooruitzichten positief. De voorafbestellingen van de winkels liggen immers 13% hoger dan in 2020, wetende dat vorig jaar al uitzonderlijk was (+25% vs 2019). De trend van de thuisconsumptie blijft bestaan en zet zich door. Vooral gin, bruine rum en likeuren doen het heel goed. Vooral bij de bieren ziet Delhaize - naast de geschenksets - een sterke stijging in het segment van de speciaalbieren, vooral bij de kerstbieren en flessen van 75cl om samen te drinken. Het verkochte volume in de categorie bieren verdubbelt tijdens de feestdagen.

Alcoholvrije dranken in opmars
De vraag naar alcoholvrije wijnen en schuimwijnen blijft toenemen. Delhaize zal tijdens de eindejaarsfeesten bijna 200.000 flessen in haar rayons hebben staan.

Vlees, vis of vegetarisch: ook 4.500 vegetarische gourmetschotels
De trend die Delhaize ziet, is dat haar klanten op zoek zijn naar praktische producten met net dat ietsje meer. Daarom is het assortiment kant-en-klaarmaaltijden ook dit jaar weer uitgebreid.

Wild blijft ook populair tijdens de feestperiode en het is ook gemakkelijk klaar te maken dankzij de marinades, kruidenmixen en diverse kant-en-klare sauzen die ook bij Delhaize verkrijgbaar zijn.

Kalkoen is nog steeds een klassieker op de feesttafel. Delhaize zal haar rekken bevoorraden met 20.000 kalkoenen in de 3 beschikbare formaten. Dit jaar zal de focus liggen op iets kleinere formaten van kalkoen op specifieke vraag van de klant.

Voor zij die liever vis en schaaldieren eten, zal Delhaize 2 miljoen oesters, 457.000 schaaltjes gepelde garnalen, 40 ton kreeft, 32.200 kg sint-jakobsschelpen, 165.000 gamba’s & scampi's en 545.000 pakjes gerookte zalm aanbieden.

En er zijn ook meer dan voldoende vegetarische opties. De vegan gourmet wint aan populariteit. Vorig jaar verkocht Delhaize tijdens de feestdagen in twee weken tijd zo’n 4.500 vegetarische schotels.

Een goede dosis fruit en groenten: 500.000 citroenen als decoratie of voor consumptie
Champignons zijn elk jaar een succes: tijdens de kerstweek merkt Delhaize een vertienvoudiging van de volumes op. Citroen is ook een topproduct op de feesttafel omdat het ook als versiering wordt gebruikt. Delhaize verkoopt er bijna 500.000 in één week. En bij de kruiden wordt er in deze periode ook 10% meer peterselie verkocht. De populairste fruitsoorten voor de feestdagen zijn rode vruchten, vooral frambozen en aardbeien.

Vers of diepvriesdessert: 430.000 kerststronken naar ieders smaak
Of het nu vers of diepgevroren is, de trend voor de komende feestdagen is speculaas. De Belg kiest ook voor typische Belgische smaken. Delhaize heeft voor deze kerst niet minder dan 200.000 verse kerststronken en 230.000 ijsbuches voorzien.

Het succes van online boodschappen doen
Covid-19 heeft duidelijk een impact gehad op de onlineverkopen en tijdens de feestdagen neemt het online boodschappen doen alleen maar toe. In het vierde kwartaal wordt de capaciteit opgevoerd om te voldoen aan de vraag tijdens de feestperiode. De absolute piekcapaciteit in het vierde kwartaal is 35% hoger dan in het derde kwartaal.

Hulp aan de Voedselbanken
Tijdens deze warme periode steunt Delhaize de Voedselbanken opnieuw op drie verschillende manieren. Voor elke aankoop van een bepaalde soep (7 referenties van 600 ml van het merk Delhaize) schenkt Delhaize 1 euro aan de Voedselbanken. Delhaize De Leeuw geeft haar klanten ook de mogelijkheid om bij te dragen via waardebonnen van 3, 6 of 9 euro in de winkel of door dezelfde bedragen te schenken via hun SuperPlus-kaart. Delhaize heeft tussen 2016 en 2020 al €2,7 miljoen ingezameld voor de Voedselbanken.

 

Decoratie en geschenkideeën
De klanten weten al dat ze bij Delhaize een mooi assortiment decoratie-artikelen kunnen vinden. Voor deze non-foodcategorie zijn de feestdagen de belangrijkste tijd van het jaar. Houten decoraties zijn in de loop der jaren heel populair geworden en zijn dan ook topproducten tijdens deze feesten. De traditionele kleuren verkopen nog altijd het best, maar Delhaize probeert ook elk jaar een paar originele accenten toe te voegen. Verreweg het grootste volume is dat van de zakjes theelichtjes en servetten.

Naast decoratie kunnen de Delhaize-klanten zich ook laten inspireren door de vele geschenkideeën, zoals geschenkmandjes met koekjes, chocolade, bier, enz.

Praktisch
De Delhaize-supermarkten zullen open zijn op vrijdag 24 en 31 december 2021 van 8 tot 18 uur. De meeste AD- en Proxy Delhaize-winkels zijn open op zon- en feestdagen. Op vrijdag 24 en 31 december wordt er tot 14 uur aan huis bezorgd.

Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management
Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager Delhaize