Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Week van de Fair Trade 2025: Delhaize vergroot haar impact met een uitgebreid assortiment en een recordpremie   
Terug

Week van de Fair Trade 2025: Delhaize vergroot haar impact met een uitgebreid assortiment en een recordpremie   

Kobbegem, 25 september 2025 - Ter gelegenheid van de Week van de Fair Trade, die dit jaar doorgaat van 1 tot 11 oktober, zet Delhaize haar engagement t.o.v. eerlijke handel in de kijker. Delhaize biedt momenteel 41 Fairtrade-producten aan, van bananen tot koffie, chocolade, koekjes, rijst en confituur. In 2024 leverde de verkoop van Fairtrade-producten een Fairtrade-premie op van € 329 000, een stijging van 12,7% ten opzichte van 2023. Deze premie wordt rechtstreeks toegekend aan de producenten in het Zuiden.    

Consumenten maken bewustere keuzes   

Steeds meer consumenten willen weten waar hun producten vandaan komen en of de producenten er een eerlijke prijs voor krijgen. Bij Delhaize komt bijna de helft van de premie van de bananenverkoop (47%), gevolgd door koffie (38%). Deze cijfers tonen aan dat eerlijke handel geen niche meer is, maar dat veel consumenten er dagelijks mee bezig zijn.  

Het assortiment uitbreiden voor een maximale impact   

Delhaize heeft als eerste supermarktketen Fairtrade-producten geïntroduceerd, en vanaf het begin haar rol als pionier in de eerlijke handel bevestigd. Delhaize heeft momenteel 41 Fairtrade-referenties, zowel bij de huismerken als bij de nationale merken, en bewijst daarmee dat bewust winkelen eenvoudig en lekker kan zijn. De Week van de Fair Trade is een unieke gelegenheid om klanten te inspireren om hun dagelijkse boodschappen duurzamer en verantwoordelijker te maken. 

"Onze klanten zijn steeds meer op zoek naar producten die lekker zijn én een positieve impact hebben op zowel de producenten als de consumenten", zegt Nathalie Angillis, Sustainable Product Specialist bij Delhaize. "Daarom blijven we investeren in Fairtrade-producten en in innovatieve merken zoals Skilup. We willen onze klanten niet alleen de mogelijkheid geven om bewuste keuzes te maken, maar hen ook inspireren met ons Fairtrade assortiment."   

Innovatie voor duurzaamheid   

Naast het bestaande assortiment wil Delhaize het assortiment Fairtrade-producten zoveel mogelijk uitbreiden. Hiervoor werkt Delhaize samen met gelijkgestemde producenten en leveranciers. Dat is ook het geval voor Loïc Daemen, oprichter van het Belgische bedrijf Skilup, een Belgisch merk dat klassieke koekjes een nieuwe twist geeft. De koekjes van SKILUP worden gemaakt in de provincie Namen en met Belgische of Fairtrade-grondstoffen. Ze bevatten maar half zoveel suiker als het gemiddelde van de beschikbare alternatieven op de markt. De SKILUP-koekjes bevatten geen zoetstoffen, geen alternatieve suikers en weinig verzadigde vetten. Ze onderscheiden zich omdat ze rijk zijn aan vezels, omega-3, vitaminen D3 en B12 en essentiële mineralen zoals zink. Hierdoor zijn ze een smakelijk en evenwichtig tussendoortje.  

 "Als chocolatier die al vele jaren actief is in de cacaowereld, ben ik maar al te goed bekend met de onrechtvaardigheid die daar kan heersen. Het was dan ook een logische keuze om voor Fairtrade te kiezen, zodat het Fairtrade-aandeel kan bijdragen aan het verbeteren van de levensomstandigheden van cacaoboeren en hun gezinnen. Het is een serieuze partner, gecertificeerd en gecontroleerd door een externe organisatie (Flocert), die milieuvriendelijkere landbouwpraktijken ondersteunt. Al deze elementen sluiten aan bij mijn waarden en ook bij die van Delhaize, dat mij het vertrouwen heeft gegeven om dit assortiment te lanceren", aldus Loïc.  

Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager | Porte-parole, Delhaize
Sarah De Meester
Sarah De Meester External Communications Manager