Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
72% van de Belgen vinden eerlijke handel belangrijk
Terug
Beter eten

72% van de Belgen vinden eerlijke handel belangrijk

Delhaize biedt meer dan 260 Faitrade-producten aan

Koffie, chocolade en bananen blijven populairste Fairtrade producten

 

Brussel – Bij de start van de “Week van de Fair Trade”, die loopt van 6 tot 16 oktober 2021, bevestigt Delhaize de resultaten van de enquête door Fairtrade en iVOX die nogmaals aantoont dat de Belg veel belang hecht aan sociale rechtvaardigheid. Het is een thema dat ook het merk met de leeuw ter harte neemt, en dat al sinds 1989, het jaar waarin Delhaize een samenwerking met het Fairtrade-label is gestart. Maar de Belg vindt ook dat de detailhandel een extra inspanning zou kunnen leveren om een ruimer assortiment aan eerlijke producten aan te bieden. Zo kunnen ze bijdragen leveren aan deze sociale rechtvaardigheid door op een meer verantwoorde manier te consumeren. Vandaag heeft Delhaize een aanbod van meer dan 260 fairtradeproducten. Dat is in België het fairtrade-assortiment dat in het meest uitgebreide aantal categorieën is vertegenwoordigd. Bij Delhaize vind je immers eerlijke producten in 19 productcategorieën, gaande van chocolade en koffie tot bananen, wattenstaafjes en bloemen.

 

Meer samenwerking

Volgens een studie door Fairtrade en iVOX* hecht de Belg veel belang aan sociale rechtvaardigheid. Niet minder dan 4 op de 5 Belgen zeggen dat ze rechtvaardigheid/gelijke behandeling (80%) en gelijke kansen (78%) belangrijk vinden. 7 op de 10 Belgen zeggen dat ze ook eerlijke handel belangrijk vinden. 52% van de Belgen is bereid zijn steentje bij te dragen voor een sociaal meer rechtvaardige wereld. 1 op de 3 Belgen is ook van mening dat bedrijven en merken een rol te vervullen hebben. Zij zouden bijvoorbeeld graag toegang hebben tot meer eerlijke producten en door op een meer verantwoorde manier te consumeren mensen steunen die dat nodig hebben (36%).

 

Meer dan 260 referenties uit de eerlijke handel

De fairtradeproducten vormen nu een vast onderdeel van het boodschappenlijstje van de Delhaize-klant. Iets meer dan 30 jaar geleden was Delhaize in België de eerste retailer die producten uit de eerlijke handel aanbood. In de loop der jaren is het assortiment aangegroeid tot nu meer dan 260 eerlijke producten, waarvan 90 van het eigen merk. De producenten, hoofdzakelijk uit het globale Zuiden, ontvangen een eerlijke prijs (bestaande uit de minimumprijs en de Fairtrade-premie**) voor hun producten, die met respect voor het milieu en de mens worden geteeld. Om de beste garanties te krijgen, werkt Delhaize daarom al van bij het begin met het Fairtrade-label. Koffie, chocolade en bananen blijven populairste Fairtrade producten.

 

Eerlijke handel in de schijnwerpers

Tijdens de “Week van de Fair Trade” wil Delhaize een selectie van haar 260 fairtradeproducten in de kijker zetten. Klanten zullen kunnen genieten van kortingen op de de CO2-neutrale biologische bananen die afkomstig zijn van eerlijke handel, maar ook kortingen op Delicata-chocolade en Latitude 28-koffie. Meer informatie over eerlijke handel en Fairtrade-producten bij Delhaize vind je op https://www.delhaize.be/nl/fairtrade.


*Online enquête door het onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Fairtrade tussen 13 september 2021 en 17 september bij 1000 Belgen, representatief qua taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge op 1000 Belgen bedraagt 3,02.

**De Fairtrade minimumprijs is een prijs waaronder het niet mogelijk is te gaan om de productie van een boer te kopen, zelfs wanneer de prijzen op de wereldmarkt lager zijn. Deze prijs covert de kosten van een duurzame productie. De Fairtrade premie is een extra bedrag dat bovenop de prijs wordt betaald en dat moet worden gebruikt om te investeren in de gemeenschap en de coöperatie (infrastructuur, opleidingen, enz.).


Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager Delhaize