Dé feesttrends van 2023 bij Delhaize

Delhaize (en de Kleine Leeuwtjes) biedt feestelijke menu's voor IEDEREEN

Donderdag 7 december 2023 - “Voor je feest moet je bij Delhaize zijn!” Ook dit jaar helpt Delhaize haar klantenom samen met familie en vrienden gezellig te tafelen. Met een feestelijk productaanbod, de budgetvriendelijke Kleine Leeuwtjes en inspirerende receptideeën staan we te popelen om geweldige producten te bieden voor elke eetgewoonte en ieders portemonnee. Liefhebber van zeevruchten, verstokte vleeseter, fervent vegetariër of liefst alcoholvrij? Onze supermarkt heeft suggesties voor alle smaken.  Delhaize schenkt samen met de Voedselbanken feestelijke maaltijden aan minderbedeelden en ook de strijd tegen voedselverspilling gaat ook tijdens de feestdagen door.

Traditionele hapjes

Hapjes zijn altijd van de partij tijdens de feestdiners. In deze tijd gaan de hapjes vlot over de toonbank met 80 000 verkochte stuks, tegenover 10 000 tijdens de rest van het jaar.

Delhaize schotelt weer zijn traditionele assortiment voor zoals zakouskis, miniburgers, zoute macarons ... En dit jaar proef je een extra vleugje magie op je bord met onze zakouskis in speelse kerstboomvormen. Het uitgebreide assortiment beantwoordt aan de eetgewoonten van ieder familielid.  Met het vegetarisme, veganisme en flexitarisme in opmars, biedt Delhaize nu een assortiment veggiehapjes in 3 verschillende smaken aan.

Delhaize houdt ook rekening met ieders portemonnee tijdens dezefeestperiode en verkoopt daarom dit jaar ‘Kleine Leeuwtjes’-aperoschotels in drie verschillende smaken. Zo shopt iedereen betaalbare kwaliteitsproducten.

Dips en koude hapjes strijken ook alle eer op in deze feestperiode. De populairste koude hapjes zijn truffelsalami, blokjes jonge kaas en olijven met kaas. Onze winkels hebben hiervoor ook aanbiedingen in petto van 21/12 tot 3/01, om ruim 1,2 miljoen aperitiefpotjes te verkopen.

Wijnen en bubbels

Dit jaar worden zo'n 750 000 flessen cava, 450 000 flessen prosecco, 550 000 flessen champagne en 200 000 flessen alcoholvrije wijnen en bubbels verwacht bij Delhaize.De Vranken promotie aan 1+1 is dé drankenpromotie van het eindejaar.

Dit jaar geeft de beroemde 'Spritz'-cocktail de toon aan bij het aperitief. Daarom surft Delhaize mee op deze trend met zijn exclusieve variant ‘St-Germain Spritz’. Deze makkelijk drinkende likeur op basis van zoete vlierbloesem brengt een vleugje originaliteit op jouw feest.

Maar ook de bierverkoop explodeert in december. Delhaize merkt een enorme vraag met 15 miljoen verkochte flessen. Dat is 50% meer dan tijdens de maanden januari en februari.

Deze eindejaarsperiode biedt de keten een bekroond kriekbier Boon Millésime aan dat dit jaar twee keer in de prijzen viel op de World Beer Awards en de Brussels Beer Challenge.

En voor de promojagers is het feestseizoen de beste tijd om voordeel te halen uit de vele speciale aanbiedingen bij onze wijnen en bubbels. Delhaize voorziet ruim 200 afgeprijsde wijnen en bubbels, met kortingen tot -25%, 2+1-aanbiedingen en wekelijks mooie 1+1-acties. Transformeer je feestsfeer met onze niet te missen exclusieve kortingen van 25% tot 30% op zorgvuldig geselecteerde flessen.

Gerechten voor het hele gezin

De vegetarische trend blijft in opmars onder de consumenten. Een traditionele feestmaaltijd is niet meer per se geschikt voor alle gasten. Daarom biedt Delhaize nu vegetarische en flexitarische opties aan die de nieuwe revolutie zullen zijn aan de feesttafel. Neem nu bijvoorbeeld een vegan 'gehaktbrood' op z’n Italiaans of 'voie gras', het veganistische alternatief voor foie gras met een feestelijke truffelsmaak.

Een andere populaire trend die we jaarlijks fors zien toenemen, is een kerstdiner met raclette en fondue. Deze budgetmaaltijden bieden pure gezelligheid aan jouw genodigden. Om aan de groeiende vraag te voldoen, voorziet Delhaize dit jaar 130 000 vleesschotels voor grills en gourmets, 36 000 kg fonduevlees en 40 000 kaasplankjes. En omdat de supermarkt aan iedereen denkt, zal er exclusief bij Delhaize een plantaardige grill- en gourmetschotel verkrijgbaar zijn voor vegetariërs.

Ook de visafdeling biedt voor elk wat wils. Natuurlijk zullen onze ware feeststerren de liefhebbers van traditionele gerechten in groten getale vergenoegen met 35 ton kreeft, 600 000 pakjes gerookte zalm, 650 000 schaaltjes garnalen en 1 750 000 oesters (6,3% meer dan vorig jaar volgens de voorafbestellingen). En om nog meer voor je klaar te staan tijdens de feesten, vind je ook nog de speciale kortingen in de visafdeling. Ontdek vooral de oesteracties, zoals de Fine de Normandie 6+6 gratis tijdens de kerstperiode, of gegratineerde oesters, een nieuw product met 20% korting tijdens de nieuwjaarsperiode.

Dankzij hun gemak en toegankelijkheid worden maaltijdboxen steeds geliefder tijdens de feestdagen. Dit jaar breidt Delhaize het assortiment uit met 3 extra feestboxen: een kersttomatensoep, een wildschotel en een visragout. De winkels plannen tussen kerst en nieuw 25 000 van deze speciale feestboxen te verkopen.

De bijgerechten zijn ook de must-have van het seizoen. Klanten grijpen regelmatig naar dezelfde bijgerechten, namelijk voorgewassen salades, in een seizoensaanbod van wel 75 000 zakjes, en voorgesneden, panklare groenten, met een geschatte verkoop van 60 000 zakjes.

Kers op de taart

Delhaize merkt opnieuw de populariteit op van de kerststronk in ijs- of taartvorm. Er zijn dus 400 000 stronken voorzien in de patisserierayon, maar ook 115 000 ijsstronken.

Naast het succes van de kerststronk ziet Delhaize dit jaar ook een desserttrend op basis van een briochebroodje, eveneens in promo tijdens de feesten.

Voor mensen die een streng dieet volgen, biedt Delhaize glutenvrije en suikerarme dessertalternatieven.

E-commerce nog steeds in de lift

De onlineverkoop stijgt alsmaar sneller, vooral tijdens de feestdagen wanneer levering aan huis en winkelafhalingen goede alternatieven zijn in de voorbereidingsrush. Delhaize ziet een toename van 58% onlinebestellingen in de week vóór Kerstmis.

Voedselbanken

In deze feestperiode vergeet Delhaize de minderbedeelden niet. Zoals het al 33 jaar de gewoonte is, organiseert Delhaize haar traditionele inzamelingsactie voor de Voedselbanken, bedoeld om mensen in nood te helpen. Bons ter waarde van € 3, € 6 of € 9 liggen aan de kassa van je supermarkt. Scan die samen met je aankopen of selecteer je SuperPlus-punten in de MyDelhaize-app en doe een donatie.

Daarnaast gaan de winkels ook verspilling tegen door onverkocht voedsel te doneren aan de Voedselbanken. Zo kan iedereen genieten van een geslaagde feestmaaltijd.

Feestelijke dranken:

Kwaliteitsvis en -zeevruchten:

• 750 000 flessen cava
  • 450 000 flessen prosecco
  • 550 000 flessen champagne
  • 200 000 alcoholvrije flessen
  • 15 miljoen flesjes bier
  • 35 ton kreeften
  • 1,75 miljoen oesters (stijging van 6,3% tegenover 2022)
  • 650 000 garnalenschaaltjes
  • 600 000 pakjes gerookte zalm