Delhaize lanceert “from waste to taste” soepen

5 verse soepen gemaakt van groentenoverschotten

100% vers – 100% Belgisch

90 ton groenten per jaar gered

Brussel (17 februari 2021) – Delhaize lanceert vanaf vandaag 5 zogenaamde “from waste to taste”-soepen, gemaakt van groentenoverschotten die anders nooit tot op de eettafel van de klanten zouden geraken. De soepen zijn 100% vers en gemaakt van Belgische groenten. Door dit project slaagt Delhaize erin op jaarbasis 90 ton groenten een tweede leven te geven.  Delhaize schat om per jaar 225.000 liter van deze verse soep te verkopen.

Strijd tegen voedselverspilling

Teveel voedsel wordt verspild en belandt eigenlijk nooit op ons bord. En daar wil Delhaize iets aan doen. Uit studies blijkt dat een derde van de geteelde groenten niet tot in de winkel geraken. Delhaize lost dit probleem deels op met zijn nieuwe soepen.. Concreet leveren verschillende Belgische producenten ons hun overschotten aan verse groenten en die worden dan gebruikt om heerlijke verse soep van te maken.

Vanaf vandaag lanceert Delhaize 5 soorten soep, allen met nutri-score B :

• Knolseldersoep
  • Preisoep
  • Witte koolsoep
  • Broccolisoep
  • Tomatensoep met basilicum

Bij deze soepen volgt Delhaize zoveel als mogelijk de seizoenen zodat er binnenkort naargelang het succes nieuwe smaken gelanceerd zullen worden. De soepen zitten in een glazen fles van 75 cl en worden verkocht aan 2,49 euro per fles. De klant kan deze soepen in de fruit & groentenafdeling van Delhaize vinden.

Lion’s Footprint : minder plastic, minder CO², minder voedselverspilling

Dit project is geen “one shot” maar maakt deel uit van een breder programma waarin Delhaize haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt. In 2019 lanceerde Delhaize “The Lion’s Footprint”, een ambitieus duurzaamheidsplan waarmee het bedrijf zich 100% inzet voor het milieu en zo zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit 3 grote delen: een ambitieuze doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en CO2-neutraal te zijn tegen eind 2021.

Roel Dekelver Head of External Communications Delhaize Belgium
Karima Ghozzi External Communications Manager Delhaize

Beter eten
Over Delhaize De Leeuw

Delhaize De Leeuw
In februari 2021 telt  Delhaize De Leeuw maar liefst 820 winkels in België en LuxemburgHet winkelnetwerk bestaat uit volgende formulessupermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop& Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaizeklanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 24,9% en telt meer dan 32.000 medewerkers. *Bron AC Nielsen

Ahold Delhaize
Delhaize maakt deel uit van de internationale retailgroep Ahold Delhaize die actief is in 10 landen met ongeveer 380.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 7.000 winkels, waar wekelijks bijna 54 miljoen klanten hun boodschappen doen.

Delhaize De Leeuw
Brusselsesteenweg 347, 1730 Kobbegem