Delhaize schakelt een versnelling hoger rond haar e-commerce ambities
31/03/2025Kobbegem, 31 maart 2025 - Met haar e-commerce activiteiten in volle groei, schakelt Delhaize een versnelling hoger voor een nog vlottere klantenervaring en een complementaire aanpak tussen haar e-commerce diensten en de winkels. Studies wijzen uit dat de Delhaize klant resoluut kiest voor de omnichannel aanpak. Want maar liefst 80% van de klanten die de afhaalservice gebruikt, doet ook boodschappen in de winkel. Daarom moeten er vanaf nu geen kosten meer betaald worden voor e-commercebestellingen die worden opgehaald in de winkel. Delhaize is de eerste en enige voedingsdistributeur in België die deze dienst gratis aanbiedt aan zijn klanten, een echte revolutie op de markt. Tegelijkertijd heeft Delhaize ook besloten om de kartonnen dozen waarin klanten hun online boodschappen ontvangen, te vervangen door duurzame herbruikbare plooiboxen voor alle e-commerce-diensten.
In 1989 was Delhaize pionier met de lancering van Caddy Home, de teleshop van Delhaize. Sindsdien analyseert het voortdurend de markt en ontwikkelt haar e-commerce-activiteiten om haar klanten nog beter te bedienen. Vandaag kunnen klanten gebruik maken van de e-commerce-diensten Collect (afhaling in de winkel), Delivery (levering aan huis), Delivery+ (abonnement met onbeperkte leveringen en voorrang voor het gewenste tijdsslot) en Delivery Professional (levering voor bedrijven). Dit kan via de website www.delhaize.be of de MyDelhaize applicatie.
De voorbije twee jaar zijn de online diensten van Delhaize voor een groot deel van de klanten een essentiële manier van winkelen geworden. Met de uitbreiding van e-commerce in de hele voedingsmarkt maken steeds meer gezinnen gebruik van online diensten voor hun dagelijkse boodschappen. Voor veel klanten van de retailer zijn de online diensten een waardevolle en onmisbare hulp geweest bij de zoektocht naar de juiste balans tussen werk, gezin en privé. Dit wordt ook weerspiegeld in het gebruikspercentage van de diensten bij gezinnen met kinderen, die online aanzienlijk hoger ligt. Met de dienst Collect kunnen ze bij Delhaize kostbare tijd besparen door hun bestellingen vooraf te doen, zodat ze die alleen nog maar moeten afhalen in een winkelpunt, op een moment dat hen het beste uitkomt. Levering is al mogelijk de dag nadat de bestelling is geplaatst op de app of de site. Maar gezinnen met kinderen zijn niet de enigen die de online diensten van Delhaize gebruiken. Ook klanten met beperkte mobiliteit, pendelaars die van het werk komen of mensen die in de stad wonen en geen auto hebben, maken er gebruik van. Gemak en flexibiliteit zijn voor alle klanten enkele van de belangrijkste tevredenheidsfactoren die Delhaize vaststelt in de vele ingevulde tevredenheidsenquêtes.
Kostenloos afhalen in de winkel voor iedereen
Tot nu toe moesten klanten tussen de € 2,95 en € 4,95 betalen voor de Collect-service. Deze kost viel weg bij aankopen van € 150 of meer of bij aankoop van de producten van de week. Vanaf nu zijn er geen voorbereidingskosten meer voor het ophalen bij Collect-punten, voor iedereen, voor altijd. Het Delhaize-netwerk telt nu 119 Collect-punten over het hele land. Dankzij deze marktinnovatie maakt Delhaize deze dienst nog toegankelijker voor zoveel mogelijk mensen, want de bestellingskosten waren voor veel klanten een mogelijk struikelblok.
Complementaire diensten online en in de winkel
De ervaring van de afgelopen jaren heeft geleerd dat online en fysieke diensten complementair zijn.
"We proberen aan alle behoeften van onze klanten te voldoen. Onze e-commercediensten worden daarom sterk geapprecieerd door onze klanten. Onze cijfers laten trouwens een hogere loyaliteit zien voor klanten die zowel in de winkel als online kopen. Door hun interactie met onze digitale kanalen leren we onze klanten ook beter begrijpen, waardoor we ons aanbod kunnen personaliseren en verbeteren. Dankzij onze verschillende diensten zijn we relevanter en staan we dichter dan ooit bij onze klanten” zegt Jennifer Nemry, VP E-Commerce, Foodservices & Data.
"Als zelfstandige winkeleigenaar met een Collect-punt zien we het extra verkeer dat deze service genereert in onze twee winkels in Waterloo en Eigenbrakel", voegt Stéphane de Wilde toe, mede-uitbater van de twee AD Delhaize-winkels in Eigenbrakel en Waterloo.
Nieuwe klanten aantrekken
Niet enkel bestaande klanten laten zich verleiden door het antwoord dat deze diensten bieden. Ongeveer de helft van de nieuwe klanten die Delhaize online verwelkomt, komt van buiten haar netwerk. Dit zijn klanten die geen ervaring met Delhaize hebben en het ontdekken via thuislevering (Delivery) of ophaling in de winkel (Collect). Vooral de jongere generatie, maar ook expats, gezinnen en professionele klanten (kruideniers voor kleine bedrijven) vinden hun weg naar Delhaize precies en vooral dankzij de aangeboden online diensten.
Maar ook dit is zelden een exclusief online verhaal. De meeste van extern verworven klanten vinden gemakkelijk hun weg naar de winkels. 80% van deze Collect-klanten bezoekt ook de winkels.
Zorg dragen voor het milieu... en de boodschappen
Het gebruik van herbruikbare plooiboxen is niet enkel een praktische keuze, het is ook een bewuste stap naar een duurzamere toekomst. Door herbruikbare plooiboxen te gebruiken, spaart Delhaize maar liefst 1 205 ton karton per jaar uit. Dit staat gelijk aan het redden van 14 000 bomen - een aanzienlijke impact op bos en milieu. Zo verkleinen de klanten van Delhaize hun ecologische voetafdruk zonder bijkomende inspanningen.
Herbruikbare plooiboxen zijn niet alleen een milieuvriendelijke oplossing, maar bieden ook praktische voordelen voor het vervoeren van boodschappen. Dankzij hun stevige en veilige structuur zijn de producten beter beschermd tijdens transport.
Deze twee innovaties versterken het omnichannelaanbod waarmee Delhaize de Belgen wil helpen beter te eten op een manier die voor iedereen toegankelijk is. Het gemak dat wordt geboden door winkels en online services vormt daar de steunpilaar van.