Delhaize verstevigt haar leiderspositie in speciaalbieren met 10% groei en zet nog meer in op haar alcoholvrij aanbod
19/05/2025Kobbegem, 19 mei 2025 - Na een uitzonderlijk jaar 2024 blijft Delhaize het beter doen op de biermarkt. Met een groei van 10% in 2024 doet het merk het beter dan de markt, en dit zowel voor speciaalbieren als voor pilsbieren. In 2025 breidt Delhaize haar gamma uit met een 40-tal nieuwe producten, waaronder exclusieve Belgische producten in het alcoholvrije segment en abdijbieren. België staat bekend als het bierland, en als Belgische retailer zet Delhaize die tradie verder met een aanbod van zo’n 2000 variëteiten: van klassieke pils tot karaktervolle streek- en speciaalbieren – voor ieder wat wils.
Ver boven de markt
In 2024 kende de biercategorie bij Delhaize een groei van 10%, terwijl dit op de markt maar 2,7% was. Het marktaandeel van Delhaize is dan ook aanzienlijk gestegen.
De groei in pils is ook opmerkelijk: +7%, vergeleken met een marktdaling van -1,8%. Delhaize heeft zo haar positie in dit segment aanzienlijk versterkt.
Trends: alcoholvrije bieren en degustatiebieren in de lift
Alle segmenten van speciaalbier groeien bij Delhaize. Het alcoholvrije segment groeide met een indrukwekkende 23,1%, wat in lijn is met de veranderende verwachtingen van de consument. In de top 5 staan Jupiler 0.0, Leffe 0.0, Sportzot, Carlsberg 0.0 en Liefmans Fruitesse 0.0.
Ook degustatiebieren worden steeds populairder, met opmerkelijke stijgingen voor IPA's (+51%) en sterke blonde bieren (+23%). Leveranciers passen zich aan deze trend aan met een groter aanbod alcoholvrije bieren, krachtige blonde bieren en sterke amberbieren (>9°).
Bij de pilsbieren zijn het vooral de blikjes die voor de groei in dit segment zorgen, met aantrekkelijke prijzen en slimme promoties. En dat is exact wat de pilsdrinker zoekt.
"Bij Delhaize hebben we altijd geloofd in de rijke Belgische brouwcultuur. Onze klanten worden steeds nieuwsgieriger en willen graag nieuwe dingen ontdekken, maar letten tegelijkertijd ook op hun alcoholconsumptie. Daarom investeren we fors in kwalitatieve, lokale en innovatieve bieren, zowel met als zonder alcohol”, zegt Alain Lambert de Rouvroit, Category Manager Beers bij Delhaize
2025: exclusieve en lokale nieuwe producten
Delhaize versterkt haar leiderschap in alcoholvrije bieren met een aantal geplande lanceringen voor begin 2025, waaronder:
- Delirio alcoholvrij van de brouwerij Huyghe
- Delta alcoholvrij van het Brussels Beer Project
- Trottinette van de brouwerij Drinkdrink! - een exclusiviteit van Delhaize, beschouwd als "gewoon het beste alcoholvrije bier in België".
“We merken een sterke stijging in onze winkel dankzij de lokale initiatieven die we de voorbije maanden hebben uitgerold. Vooral de opvallende uitstallingen in samenwerking met onze Kortrijkse biermerken zoals Omer, Ypra en Martha zorgen voor een stevige duw in het zakencijfer én versterken de commerciële vibe in de winkel. Ook maken we graag plaats voor kleinere, lokale spelers zoals bijvoorbeeld brouwerij Ruimtegist die met hun authenticiteit en kwaliteit door klanten duidelijk geapprecieerd worden”, aldus Jeroen Demeersseman van Delhaize Kortrijk Noord en St-Rochus.
In het segment van de abdijbieren zal Delhaize ook drie bieren - blond, wit en IPA - van het exclusieve Belgische merk Lutgarde aanbieden uit de abdij Aywiers in Lasne.
Tot slot zal het pilsassortiment in blik, dat ook groeit, worden uitgebreid om beter aan de vraag te kunnen voldoen.
*Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid