Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Jaarlijks 86 ton minder plastic in kaasverpakkingen
Terug

Jaarlijks 86 ton minder plastic in kaasverpakkingen

Delhaize blijft zich inzetten voor het milieu 

Kobbegem, 9 april 2024 - Met plezier kondigt Delhaize aan nog een nieuwe stap vooruit te hebben gezet om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Vanaf vandaag en in de komende weken kunnen klanten een brede selectie kazen ontdekken in milieuvriendelijkere verpakkingen. Hierdoor wordt het gebruik van plastic in het ​ kaasassortiment aanzienlijk teruggedrongen.  

Dit belangrijke initiatief is het resultaat van voortdurend werk aan een engagement rond duurzaamheid. Delhaize kondigt een enorme vermindering aan van 86 ton plastic per jaar, ofwel 58% minder plastic in de verpakkingen van 3 kaasassortimenten onder het Delhaizemerk (Oudendijk, de vers verpakte kaasspecialiteiten en vanaf juni ook Belgische Gouda). Deze bijzondere actie maakt deel uit van het engagement van Delhaize om haar ecologische voetafdruk te verkleinen.  

Indrukwekkende cijfers 

Er zijn concrete maatregelen genomen om plastic in kaasverpakkingen te verminderen.

"Deze metamorfose betreft 21 referenties van kazen onder het Delhaizemerk. Er zal 37 tot 64% minder plastic gebruikt worden ten opzichte van onze huidige verpakkingen. Zo gaan we vanaf juni bij onze jonge Gouda in sneetjes (Delhaizemerk, 330g) het plasticgebruik indrukwekkend verminderen en maar liefst 20 ton plastic kunnen besparen, wat ons engagement voor een duurzamere toekomst mooi illustreert", legt aankoper kaas van Delhaize Camille Broquet uit.   

Uitdagingen en oplossingen 

Delhaize werd bij deze overgang geconfronteerd met een aantal uitdagingen. Allereerst moesten er op de markt bestaande verpakkingen gevonden worden waarbij het plastic aanzienlijk verminderd kon worden, maar zonder de houdbaarheid van de kaas in het gedrang te brengen; een cruciaal aspect om zo weinig mogelijk voedsel te verspillen. Bovendien moesten leveranciers investeren in productielijnen die aangepast waren aan de nieuwe verpakking, en daarvoor waren specifieke technologieën nodig.

"De nieuwe verpakking verandert niets aan de smaak van de kaas. De echte prestatie is de inspanning die is geleverd om voedselverspilling tegen te gaan. Hoe? We hebben de houdbaarheidsdata verlengd voor 16 referenties, maar liefst drie vierde van het assortiment. Sterker nog: bij sommige referenties is de houdbaarheid niet alleen verlengd, maar zelfs verdubbeld", vervolgt Camille Broquet. 

Plasticvermindering en verpakkingen in monomateriaal  

Naast het verminderen van plastic door over te stappen van sterke verpakkingen (thermogevormd plastic) naar meer flexibele, dunnere verpakkingen, stapt Delhaize voor haar kaasverpakking ook over naar een versie waarbij maar één soort materiaal wordt gebruikt. Hierdoor wordt sorteren nog makkelijker en kan de verpakking volledig gerecycleerd worden.  

Geleidelijke overgang  

Deze overgang naar milieuvriendelijkere verpakkingen is één van de vele initiatieven die Delhaize onderneemt om haar ecologische voetafdruk te verkleinen, en het is de bedoeling om geleidelijk aan hetzelfde te doen met andere producten of productassortimenten. 

Het Lion’s Footprint-initiatief: groene verwezenlijkingen van Delhaize sinds 2019 

Delhaize kondigt met trots aan dat het Lion’s Footprint-initiatief, dat in 2019 gelanceerd is in het kader van haar milieu-engagement, al vruchten heeft afgeworpen. Sinds mei 2019 heeft dat geleid tot indrukwekkende besparingen, waaronder een vermindering van meer dan 3.251 ton plastic, 81.116 ton koolstof en 6.252 ton afval. Deze resultaten tonen dat Delhaize zich voortdurend inzet om actief bij te dragen aan het behoud van het milieu en het promoten van een duurzame levensstijl. 


Karima Ghozzi
Karima Ghozzi Porte-parole, Delhaize