Meer dan 100 Delhaizefietsen krijgen tweede leven
Betere toekomst

Meer dan 100 Delhaizefietsen krijgen tweede leven

De retailer zet hiermee schouders onder circulaire economie

Lokeren/Asse, 11 mei 2023 - Delhaize geeft 102 elektrische en gewone bedrijfsfietsen een tweede leven door ze te schenken aan Mo-Cyclette, een initiatief van het maatwerkberijf Mo-Clean vzw. Die knapt ze op of maakt van herbruikbare onderdelen nieuwe fietsen en verkoopt ze opnieuw als circulaire fietsen. Op die manier werkt Delhaize mee aan een circulaire economie en helpt het de CO2 uitstoot die vrijkomt door het maken van nieuwe (elektrische) fietsen in te perken. Mo-Cyclette zet op zijn beurt niet alleen in op duurzaamheid, maar ook op sociaal ondernemen. Door extra jobs in de sociale economie te creëren en werknemers daarbij voldoende ondersteuning te geven, bieden ze het perfecte alternatief voor thuiszitten.

Tweede leven voor 102 fietsen

Meer dan 2000 werknemers van Delhaize genieten vandaag van een (elektrische) bedrijfsfiets. Van al die fietsen zijn er op dit moment 102 aan het einde van hun leasingtermijn en dus klaar voor een tweede leven. Delhaize schenkt deze fietsen aan Mo-Cyclette, onderdeel van het maatwerkbedrijf Mo-Clean. Zij zetten maatschappelijk kwetsbare mensen aan het werk om de fietsen – onder het toeziend oog van een professionele fietsenmaker – te herstellen.

Niets gaat verloren

De nog bruikbare fietsen worden onder handen genomen en zijn na onderhoud zo goed als nieuw. Van fietsen die niet meer hersteld kunnen worden, worden zoveel mogelijk onderdelen herbruikt om er nieuwe fietsen van te maken. "Wij zetten sterk in op de ontwikkeling en productie van circulaire stadsfietsen en elektrische fietsen, die wij op de markt brengen als nieuwe kwaliteitsfietsen. Op die manier nemen we het voortouw om de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus van de fiets aanzienlijk te verminderen", zegt Jo De Niel, directeur van Mo-Cyclette.

Door haar oude bedrijfsfietsen een nieuw leven te geven, geeft Delhaize niet alleen de circulaire economie een duwtje in de rug, het helpt dus ook de CO2 uitstoot verminderen die vrijkomt bij het maken van nieuwe (elektrische) fietsen. Want hoe minder nieuwe fietsen er nodig zijn, hoe minder CO2 er uitgestoten wordt voor het produceren ervan. ​

Mo-Cylclette ontwierp een klein logo dat op de opgeknapte fietsen wordt aangebracht om gebruikers te laten weten dat zij actief deel uitmaken van een eerbaar recyclinginitiatief.

Sociale economie

Naast haar expertise in reparatie, onderhoud en wederverkoop van tweedehands fietsen heeft Mo-Cyclette – als maatwerkbedrijf actief in de sociale economie – als missie om werkgelegenheid te creëren voor mensen die elders moeilijk aan de slag kunnen. Mo-Cyclette leidt hen op tot deskundige fietsherstellers en biedt hen zo een goed alternatief voor thuis blijven zitten.

Delhaize hecht langs haar kant veel belang aan de ondersteuning van kleine lokale bedrijven, zowel door ze materieel te steunen als door ze maximale zichtbaarheid te geven. "Deze schenking is voor Delhaize een gelegenheid om het opmerkelijke werk van Mo-Cyclette in de verf te zetten en het belang van dit soort duurzame initiatieven onder de aandacht te brengen”, zegt Frank Meire, directeur Sustainability & Wellbeing bij Delhaize. “We zijn er trots op om op een actieve manier ons steentje bij te dragen aan een circulaire en duurzame economie en schenken met heel veel plezier deze 102 fietsen aan Mo-Cyclette”.

The Lion’s Footprint: het duurzaamheidsprogramma van Delhaize

De drie pijlers van Delhaize zijn voedselverspilling tegengaan, het gebruik van plastiek verminderen en het verminderen van CO2 uitstoot. De samenwerking met Mo-Cyclette past perfect binnen de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Delhaize is ambitieus als het gaat over het beperken van zoveel mogelijk CO2 uitstoot: tegen 2030 wil het de emissies van haar eigen winkels en acitiveiten verminderen met 50% (in vergelijking met 2020) en de emissies van alle activiteiten voor en achter zich in de supply chain met 45%.