Delhaize is klaar voor de feesten
Beter eten

Delhaize is klaar voor de feesten

Traditie blijft voorop staan tijdens de feesten
​Apero is de trend van het jaar
​Vegetarisch wordt meer en meer populair
​Meer en meer Belgen doen hun boodschappen voor de feestdagen op delhaize.be

Met het eindejaar voor de deur, staat Delhaize klaar om haar klanten te bedienen met de lekkerste feestproducten. En naar traditie deelt Delhaize ook enkele cijfers over trends in producten die onmisbaar zijn in deze feestperiode. De smakelijke feesten zouden niet mogelijk zijn dankzij alle 32.000 medewerkers die hard werken om niet alleen de producten in de rekken van de supermarkten te krijgen, maar ook om de online bestellingen voor de feesten klaar te hebben om afgehaald te worden in de Collect-punten of om bij de klanten thuis te leveren voor nog meer gemak. E-commerce maakt dan ook een grote sprong vooruit tijdens deze bijzondere periode.

De cijfers en tendensen achter de feestproducten

150.000 kreeften, 2 miljoen oesters en 489 ton grijze garnalen

De top 3 van de zeevruchten ligt in de lijn van de voorgaande jaren. Kreeft blijft de ster van de feesttafel met 150.000 kreeften die in december richting de winkels gaan. De oesters, waarvan we meer dan 2 miljoen stuks hebben voorzien, vullen het klassement aan. We merkten vorig jaar ook een sterke stijging in de verkoop van grijze garnalen, zo ging 489 ton grijze garnalen over de toonbank. En we verwachten hetzelfde volume dit jaar.

De feestdagen worden meer en meer vegetarisch

Vegetarische nuggets, vegetarische balletjes, vegetarische smeersalades,… zijn meer dan ooit van de partij tijdens de feesten. Delhaize heeft rekening gehouden met die realiteit en met het feit dat de consumenten meer en meer voor vegetarische opties kiezen. Daarom ook als kers op de taart de nieuwe ‘flexitariër schotel’, een duo gourmet tussen kip en vegetarische alternatieven. Voor zij die volledig vegetarisch willen gaan is er ook de Greenway vegan gourmetschotel. Uiteraard bestaat het feestmaal niet uitsluitend uit vegetarische alternatieven, ook de niet-vegetarische klassiekers zoals oesters en grijze garnalen krijgen een plaats op de Belgische feesttafel.

Champagne, cava en prosecco blijven de kampioenen van eindejaar

Champagne en andere schuimwijnen vormen een belangrijke productcategorie om Kerstmis en Nieuwjaar te vieren. Zo wordt tijdens de feestperiode 35% van de volledige jaarverkoop verwezenlijkt.

Cava is de favoriete schuimwijn van de Belgen met 850.000 flessen die klaarstaan om ontkurkt te worden, gevolgd door champagne (600.000 flessen). Prosecco tekent een verkoop van 350.000 flessen op, de grootste stijging.

Ook de niet-alcoholische (schuim)wijnen blijven groeien met een assortiment van 20 verschillende referenties. De verkoop wordt geschat op zo’n 150.000 flessen.

Delhaize zal 75.000 flessen gin, 15.000 flessen aperol en 1.000.000 flesjes premium mixers verkopen.

Meer en meer Belgen laten zich verleiden tot alcoholvrije opties: mocktails (cocktails zonder alcohol) zijn niet meer te stuiten. Kant-en-klare mocktails zitten in de lift.

140 ton kalkoen en 15 ton eend

Het wild ligt nog enkele weken in de rekken voor het einde van het seizoen. Delhaize wil haar klanten volop laten genieten van het wildvlees in afwachting van de lange maanden tot het volgende seizoen. Daarom biedt ze eerste keus vlees aan, 100% vers, 100% wild en 100% Europees. Ook eend blijft zeer populair met een verwacht volume van 15 ton. Voor kalkoen is dit zelfs 140 ton.

Pens werd tot ster van het jaar uitgeroepen voor de feesten bij Delhaize! Verse pens, zwart of wit, gemakkelijk te bereiden, doet ons denken aan onze kindertijd en wordt met bijzondere smaken, zoals foie gras, mandarijn,… in een feestkleedje gestoken. Ook het bio-assortiment werd uitgebreid met een witte pens met abrikozen en honing. We verwachten zo’n 500.000 stuks te verkopen.

Fondue blijft heel geliefd bij de Belgen, want dat is gemakkelijk en gezellig. De bestellingen voor fondue-, steengrill-, gourmet- en teppanyakischotels blijven stijgen. Delhaize voorspelt dat er tijdens de feesten meer dan 100.000 vleesschotels verkocht zullen worden.

Dit jaar zullen de Belgen met name fijne lever van niet-dwanggevoerde eenden in de rayons van hun Delhaize-supermarkt vinden, de zogenaamde foie-fin. De eenden hebben een gezonde lever en kunnen vrij binnen en buiten lopen en worden bereid volgens een traditioneel Frans recept.

Stijging voor klassieke ijsstronken

Ijsstronk blijft het meest gekochte feestdessert door de klanten van Delhaize. Met zo’n 224.000 ijsstronken ligt de verwachte verkoop 20% hoger dan vorig jaar.

De feesten worden makkelijker dankzij e-commerce

Delhaize wil haar klanten het leven makkelijker maken door hen alle mogelijke kanalen aan te bieden om hun aankopen te doen. Eindejaarsboodschappen kunnen ook gedaan worden op de site www.delhaize.be of via de mobiele applicatie van Delhaize. E-commerce blijft jaar na jaar groeien en kende vorig jaar een stijging van 31%.

Samen feesten in de winkels en logistieke centra

De komende dagen zal de drukte alleen maar toenemen. Bij Delhaize zullen de 32 000 medewerkers die in de 737 verkooppunten en in de logistieke centra werken, maar ook de leveranciers, zich dubbel plooien om de klanten de service te geven die ze verdienen. Net als de voorgaande jaren zullen de medewerkers van de ondersteunende diensten die gewoonlijk in de kantoren van Delhaize in Osseghem en Zellik werken, uitgenodigd worden om hun collega's in de winkels of distributiecentra te gaan helpen op de dagen vóór de twee grote feesten.

En om de klanten nog beter te bedienen tijdens de feestdagen, heeft Delhaize een ‘Samenbrenger’ aangeduid, een medewerker in iedere winkel die de klanten helpt met al hun vragen over de eindejaarsmaaltijden. In elke familie en in elke vriendengroep is er altijd die ene persoon die alles organiseert, lekker kookt, iedereen uitnodigt … Kortom: iemand die mensen samenbrengt. Wij maken het leven van die Samenbrengers graag makkelijker. Dat doen we met onze recepten en met de mogelijkheid om al je feestproducten op voorhand bij ons te reserveren.

Alle Delhaize-supermarkten zijn open op dinsdag 24 en 31 december van 8u tot 18u. Enkel Delhaize-supermarkten in commerciële centra zijn uitzonderlijk open op zondag 22 december. De meeste AD- en Proxy-winkels zijn open op zon- en feestdagen. De uurroosters zijn beschikbaar op vraag bij elk verkooppunt.

Persuitnodiging: Bezoek aan het distributiecentrum

Als u onze distributiecentra, onze winkels of onze leveranciers wilt bezoeken en de bereiding van de bestellingen van kreeften en andere feestproducten wil ontdekken, neem dan gerust contact met ons op. Wij leiden u graag rond achter de schermen van Delhaize tijdens de eindejaarsperiode.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.