Dringend gezocht: bijtjes
Beter leven

Dringend gezocht: bijtjes

Nieuwe zomeractie delhaize: kids leren spelenderwijs het belang van bijen enandere bestuivers

Brussel – Wie kent er niet het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes? Bijtjes doen evenwel veel meer dan enkel bloemetjes bestuiven. Deze zoemertjes liggen ook aan de basis van ongeveer de helft van wat mensen kopen aan voeding in de supermarkt. Toch moeten we een ‘maar’ toevoegen aan dit verhaal. Bijen, hommels en andere bestuivers zijn in snel tempo aan het verdwijnen en daar wil Delhaize iets aan doen.

Delhaize sluit zich aan bij de oproep om het niet zo ver te laten komen. Daarom werken we actief mee aan het behoud van de 350 soorten bijen, 30 soorten hommels en andere soorten bestuivers in België. Dat doen we enerzijds door kids op een leuke manier duidelijk te maken hoe belangrijk bijen zijn en anderzijds door een bijvriendelijke omgeving te creëren op de daken van een aantal supermarkten

Spaaractie De Zoemertjes: Alle bijtjes helpen

Om kids op een leuke manier te laten kennismaken met de wereld van de bijtjes, heeft Delhaize een zomeractie opgezet waarin bijen de helden zijn. Via de spaaractie ontvangen Delhaize klanten stickerpakjes met daarin 1 Zoemertjes-spaarzegel en 4 Zoemertjes-stickers die ze in het album kunnen kleven dat gemaakt werd in samenwerking met Beeodiversity en Week van de Bij. Dit album bevat heel wat informatie en legt op een leuke manier uit hoe het leven van deze onmisbare bestuivers eruitziet en waarom ze onmisbaar zijn.

• Klanten kunnen een volle spaarkaart inruilen voor een van de vijf knuffels. Kids kunnen kiezen uit 3 bijen, 1 vlinder en 1 lieveheersbeestje genaamd Bea, Babs, Ben, Bo en Belle.
  • Door de bijtjesstickers op de juiste plaats in het album te kleven ontdekken kids het leven van de bijen via verhaaltjes, weetjes en concrete activiteiten zoals het bouwen van een bijenhotel. In totaal zijn er 168 stickers beschikbaar.
  • De stickers kunnen ook op de poster in het album gekleefd worden.
  • Ook online gaat het verhaal verder. Er zijn speciale stickers die je kunt scannen met de Zoemertjes app. Ze brengen extra karakters tot leven en nodigen uit om coole bijenspelletjes te spelen.

Hoe deelnemen?

Vanaf 6 juni t.e.m. 14 augustus 2019 ontvangt de klant per aankoopschijf van €20 een stickerpakje met daarin één Zoemertjes-spaarzegels en vier Zoemertjes-stickers die voor het verzamelalbum of de poster. De klant kan ook extra Zoemertjes-pakjes ontvangen door deelnemende producten te kopen.

Tot en met 28 augustus kan een volle spaarkaart met 12 Zoemertjesspaarzegels en €3,99, ingeruild worden voor één van de vijf zoemertjes-knuffels naar keuze.

Beeodiversity: bijenkorven op daken

In 2017 had Delhaize een lichtjes waanzinnig plan: de 320 m² dakoppervlakte van zijn vestiging in Boondael (Elsene) omtoveren tot moestuin, midden in de stad. Nu, in 2019, groeien er op de helft van de totale oppervlakte groenten in open lucht en op de andere helft in serre. En er staan twee bijenkorven. De zoemertjes doen hun werk goed en helpen volop met de bestuiving van de planten. Delhaize werkt aan een plan om dit initiatief verder uit te breiden.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.