Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Terug
Betere toekomst

Trends: Prosecco maakt een sprong van 30% Verkoop van biologische wijnen stijgt met 10% Een exclusief fairtrade-wijnaanbod op de Belgische markt

 

Vanaf 21 februari lanceert Delhaize haar niet te missen wijnbeurs en gaat ze via haar "Vinolution Travels" verder op zoek naar atypische verhalen van personen die elke dag hun passie delen over bijzondere wijnen en/of bubbels. Of het nu gaat om familieverhalen of dapper ondernemerschap, Delhaize biedt een gevarieerd en kwalitatief hoogstaand aanbod van wijnen aan. De selectie is zorgvuldig en nauwkeurig gekozen door haar ervaren aankopers, waarbij wijnen uit de regio, ontdekkingen en topmerken worden gecombineerd. Uit de favorieten en nieuwigheden selecteerde Delhaize een Spaanse biologische witte wijn, Portugese schuimwijn en een biologische rode en witte fairtrade-wijn. Deze nieuwigheden illustreren duidelijk de toename van 10% in biologische en fairtrade-wijnen.

Dankzij haar 150 jaar ervaring in de wijnsector kan Delhaize niet alleen trots zijn op het onderhouden van duurzame relaties met haar producenten, maar ook op alle kennis die ze heeft opgebouwd om de behoeften van haar klanten zo doeltreffend mogelijk te identificeren. De aankopers van Delhaize analyseren regelmatig trends en reizen de wereld rond op zoek naar nieuwe parels. Zo ontmoeten ze mensen met een spannende achtergrond, zoals Christopher Heirwegh en Christel Weemaes, een Belgisch koppel dat enkele jaren geleden naar de omgeving van Barcelona is verhuisd en er een eigen zaak is begonnen. Sindsdien bieden ze innovatieve varianten van traditionele Spaanse producten aan die ze over de hele wereld verkopen. En het werd een succes! Hun vele producten (waaronder de HOLA¡ cava) zijn in België exclusief bij Delhaize verkrijgbaar.

Delhaize zal ook andere originele referenties aanbieden tijdens deze wijnbeurs, zoals de Kung Fu Girl van de Amerikaan Charles Smith. Deze rockster maakte de overstap van het toneel naar de wijngaard, van hem kan je een volle, fruitige wijn met een sterke persoonlijkheid verwachten. Weinig wijnboeren hebben een geschiedenis die lijkt op die van Charles Smith. Hoewel hij geboren en getogen is op een uurtje rijden van Napa Valley, in Californië, ontdekte Charles zijn liefde voor wijn pas nadat hij naar Europa verhuisde. Terwijl hij in het buitenland woonde, begeleidde hij verschillende rockbands. Het was de mode en gastronomie van het nachtleven, toen hij reisde, die ervoor zorgden dat Charles een passie voor wijn ontwikkelde. In 1999, tijdens een road trip naar Walla Walla, in de staat Washington, ontmoette Charles een wijnmaker. Trouw aan zijn eigen geschiedenis en visie kon deze laatste hem ervan overtuigen om zijn eigen wijn te gaan maken.

Story image

De "Vinolution Travels" nemen je ook mee naar andere gebieden zoals Asombra en Schlumberger. Deze verhalen zijn te ontdekken in de folder verkrijgbaar in alle Delhaize supermarkten.

De eerste vastgestelde trend is de "premiumisering" van de sector: consumenten zijn op zoek naar meer kwaliteit en zijn bereid de prijs te betalen die deze superieure kwaliteit oplegt. Voor amateurs die niet weten hoe ze hun keuze moeten maken om een zeldzame parel te vinden, is er nu naast de experts van de afdeling ook nog een beetje extra hulp beschikbaar in de winkel. Ze vinden de score van Vivino* op een aantal flessen in de winkel.

Afhankelijk van de tijd van het jaar en de wijnbeurzen merken de experts van Delhaize variaties in volumes per kleur op. Hoewel de seizoensgebondenheid van bijvoorbeeld roséwijnen plaats heeft gemaakt voor een consumptie het hele jaar door, is er een stijging van de verkoop van witte en roséwijnen op de wijnbeurs van maart. De klassieke wijnen daarentegen worden eerder in september aangekocht, wanneer de eindejaarsfeesten voor de deur staan. In 2017-2018 zijn bijvoorbeeld de roséwijnen met 12% vooruitgegaan. Dit wordt verklaard door de zeer zachte zomer van het voorgaande jaar en door de "premiumisering" van roséwijnen in het algemeen. 75% van de productie van roséwijn komt uit 5 regio’s verdeeld over 2 landen. De top 3 bestaat uit Frankrijk met Languedoc-Roussillon op kop, gevolgd door de Provence en Spanje sluit de rangen. Voor witte wijnen was er in 2018 een toename van de volumes van de wijnen uit Bordeaux, Australië en Portugal, terwijl de stijgende volumes rode wijn aan Spanje te danken zijn. Rode wijn is nog steeds goed voor het grootste volume, maar wit en rosé winnen terrein.

Wat de volumes van de 3 kleuren betreft, stellen we ook vast dat 20% van de door Delhaize aangeboden volumes afkomstig is uit landen buiten Europa: Chili staat op de eerste plaats, gevolgd door Zuid-Afrika, Australië, Argentinië, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Daarnaast zijn bubbels altijd een groot succes. Hoewel cava en champagne nog steeds het grootste deel van het volume bubbels vertegenwoordigen (60%), gaat prosecco duidelijk vooruit met een stijging van 30% tussen 2017 en 2018.

*Vivino is de grootste wijncommunity en de meest gedownloade mobiele wijnapp ter wereld. De 33 miljoen gebruikers van Vivino beoordelen iedere dag miljoenen wijnen van over de hele wereld. Al die beoordelingen bij elkaar vormen de grootste wijnbibliotheek ter wereld. Met Vivino drink je wijn op een nieuwe manier.

Een andere manier van consumeren: biologisch & fairtrade

Consumenten zetten de toon voor wat ze willen zien in de winkel, en Delhaize merkte op dat ze meer lokaal, biologisch en fairtrade willen. Delhaize biedt uiteraard al een selectie van Belgische wijnen en schuimwijnen aan, maar heeft besloten om er voor het eerst 2 voor te stellen op de wijnbeurs. De consumenten zullen de Meerdael en de Triturus 2017/2018 kunnen ontdekken. Als pionier die in de jaren '90 het eerste bio-assortiment van de grootdistributie voorstelde, is de evolutie van het biologische wijngamma voor Delhaize een vanzelfsprekendheid. De aankopers van Delhaize ontmoeten steeds meer bezorgde wijnboeren die volop voor de productie van biowijnen willen gaan. We kunnen zien dat er voor dit voorstel een publiek is in de winkels. De nieuwe stijging van 10% tussen 2017 en 2018, waardoor we een volume van 1,2 miljoen liter kunnen bereiken, is hiervan het bewijs. De trend die zich nu aftekent op dit gebied, is dat biologische landbouw de norm wordt. De volgende evolutie is het aanbieden van biodynamische wijnen. Wijnbouwers die deze methode gebruiken, hanteren bepaalde technieken om de kwaliteit van hun bodem te verbeteren en de wijnstok te helpen zichzelf te versterken. Ze maken onder meer gebruik van preparaten op basis van ingespoten of gemacereerde planten en de maankalender voor een betere afstemming tussen de plant, de bodem en de maaninvloeden.

Het aanbod van fairtrade-wijnen op de markt is nog steeds zeer beperkt. Er is wel vraag naar meer duurzame en milieuvriendelijke producten bij de consumenten. Daarom lanceert Delhaize nu 2 referenties van biologische en fairtrade-wijnen rechtstreeks uit Chili: Bonastro Cabernet Sauvignon en Bonastro Sauvignon, die zowel biologisch als fairtrade zijn. Het aanbod van fairtrade-wijnen op de markt is echter nog steeds zeer beperkt.

Opvallende formaten

Ook op gebied van formaten en houders veranderen de trends. Delhaize test en implementeert enkele initiatieven zoals de splinternieuwe wijnzak. Dit nieuwe formaat, dat afgelopen lente werd gelanceerd en het equivalent van een magnum bevat (1,5l) heeft het publiek reeds voor zich gewonnen. Er zijn reeds 20.000 wijnzakken verkocht in de Delhaize-winkels. Dit formaat is gemakkelijker op te bergen in een koelkast en is ideaal voor uitstapjes buiten, zoals een picknick.

De experts van de wijnkelders van Delhaize zijn ook op zoek naar innovaties om het leven van wijndrinkers gemakkelijker te maken. Er wordt nagedacht over een alternatief voor de bag-in-box van 5 liter. De kleinere formaten van 3 liter lijken in dit geval populairder te zijn bij de consumenten. Delhaize hoopt dit formaat binnenkort te introduceren om tegemoet te komen aan de vraag van haar klanten. In de wijnkelders van Delhaize wordt jaarlijks 20 miljoen liter wijn gebotteld, waarvan 35% in bag-in-box formaat. Op de productielijnen van de wijnkelders in Molenbeek wordt elke 3 seconden 1 bag-in-box-zak geproduceerd. Ook de volumes van kleine flessen (25 en 37,5 cl) veranderen.

Perfect samenspel tussen wijn, kaas en charcuterie

Tussen de talloze gerechten om van te genieten met goede wijn, zijn kaas en charcuterie een ideale optie wanneer u vrienden wilt ontvangen zonder uren achter het fornuis te moeten doorbrengen. Het is echter noodzakelijk om te weten hoe de wijnen het best kunnen worden gecombineerd. Delhaize heeft daarom beslist om haar klanten een duwtje in de rug te geven door hen advies te geven, in het bijzonder via de leaflet die gedurende de hele looptijd van de Wijnbeurs beschikbaar zal zijn in de winkels. Experts in de categorieën wijn, kaas en charcuterie hebben de kwestie onderzocht om originele en smakelijke combinaties voor te stellen. Zo kunt u bijvoorbeeld genieten van een Château Juguet met een Brie de Meaux AOP voor een succesvolle Cheese & Wine. Als perfect begin van een maaltijd kunt u genieten van een heerlijke Saumur De Chanceny met een rauwe ham uit de Belgische Ardennen van Taste of Inspirations.

Vier weken met promoties op 150 wijnen en schuimwijnen

De wijnbeurs is een echte buitenkans voor wijnliefhebbers die hun collectie willen uitbreiden, mét aanzienlijke kortingen. Van 21 februari tot 20 maart 2019 biedt Delhaize een rijke selectie van 150 wijnen en schuimwijnen te koop aan uit haar ruime assortiment. Tijdens deze vier weken kunnen de Delhaize-klanten genieten van een reeks uiterst voordelige aanbiedingen: 2+1 gratis bij aankoop van identieke flessen of kortingen van 20% of 30% op geselecteerde wijnen, champagnes, cava's en schuimwijnen. Gedurende de hele actie zal Delhaize elke week een andere 1+1 aanbieding voorstellen.

Een limited edition Wine Premium Box op www.dehaize.be

En de Vinolution eindigt niet als de deur van de winkel achter je dichtgaat. Dehaize.be zal een "Wine Premium Box" aanbieden tegen een prijs van €39,99 (in plaats van €79,97), die 3 wijnen zal bevatten die geselecteerd zijn door experts en goedgekeurd door critici (scores van 90 of hoger door 2 wijncritici). Deze doos is verkrijgbaar in een beperkte oplage van 500 exemplaren.

Contact

Roel Dekelver
​ External Communications Manager Delhaize België
[email protected]
​ Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
​ Communications Manager Delhaize België
[email protected]
​ Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen 

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.