Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Project "Healthy UCoins" wordt verdergezet na positieve evaluatie
Terug
Betere toekomst

Project "Healthy UCoins" wordt verdergezet na positieve evaluatie

Delhaize heeft het grootste gamma producten met een Nutri-Score A en B op de Belgische markt volgens het onafhankelijke bedrijf Daltix

Brussel – Meer dan ooit groeit het besef bij iedereen dat er meer aandacht moet komen rond de voedingsgewoontes van de bevolking. Delhaize wil daarin ook haar verantwoordelijkheid nemen. Een jaar na zijn lancering is de Nutri-Score, ondersteund door het "Healthy UCoins"-project, een vanzelfsprekende keuze geworden voor Delhaize en haar klanten. Uit de eerste observaties van de verkoop aan klanten die hebben geprofiteerd van de eerste fase van "Healthy UCoins" en hun feedback, is het duidelijk dat de Nutri-Score, met een klein financieel duwtje in de rug, aan de verwachtingen voldoet. Om Nutri-Score nog beter te integreren in het dagelijks leven van de klant, lanceert Delhaize regelmatig innovaties.

Status na 1 jaar: een zeer positieve evaluatie

Eén jaar na de lancering van het Nutri-Score voedingslabel in België, maakt Delhaize een eerste positieve balans op. De lancering werd vooral gedreven door klanten, die een eenvoudig en duidelijk systeem vroegen voor een evenwichtige voeding. Missie geslaagd zo blijkt.
​De Nutri-Score in de winkel én online
​Delhaize heeft het afgelopen jaar hard gewerkt om Nutri-Score te integreren in haar dagelijkse activiteiten. Momenteel hebben al meer dan 1600 producten in de winkels een Nutri-Score op hun verpakking. De meeste zijn huismerkproducten, maar enkele bekende nationale merken, zoals Danone en Alpro, hebben het voorbeeld van Delhaize gevolgd. Ook Nestlé heeft onlangs aangekondigd dat het dit systeem zal overnemen.
​Online doet Delhaize het nog beter: alle huismerkproducten en de meeste nationale merkproducten hebben al een Nutri-Score. Of het nu online of via de applicatie is, klanten kunnen snel en eenvoudig de score van een product raadplegen en vergelijken met andere producten.

Nieuw is ook dat de Nutri-Score nu ook op de elektronische etiketten in de rayons staat vermeld. Voor het einde van het jaar zullen ook alle papieren etiketten deze Nutri-Score weergeven alle 786 Delhaize winkels in België en Luxemburg. Op deze manier kunnen klanten dezelfde informatie in de winkel en online vinden.

Het grootste productassortiment met een Nutri-Score A en B
​Volgens een studie* van het onafhankelijke bedrijf Daltix is Delhaize de supermarktketen die het grootste online assortiment producten met een Nutri-Score A en B aanbiedt. Daltix** toonde in zijn studie aan dat Delhaize 50% meer A en B-producten heeft dan Colruyt en twee keer zo veel als Carrefour. Hieronder volgt een overzicht van de cijfers op datum van 25 juli 2019:

  • 2.778 Nutri-Score A & B-producten bij Delhaize.be
  • 1.829 Nutri-Score A & B- producten bij Colruyt.be
  • 1.285 Nutri-Score A & B- producten bij Drive.carrefour.eu

Meer dan 40% van het volledige assortiment van Delhaize zijn producten met een Nutri-Score A of B wat maakt dat klanten het makkelijkste een evenwichtige voedingskeuze kunnen maken bij Delhaize.
*Studie online uitgevoerd, van 1 tot 25 juli 2019, op de volgende websites: https://drive.carrefour.eu/, https://www.delhaize.be, https://www.colruyt.be, www.aldi.be, www. Lidl.be
​**Daltix is een extern bedrijf, expert in retailgegevens en onafhankelijk van Delhaize.
Een geïntegreerde aanpak door middel van innovatie

Delhaize heeft de Nutri-Score altijd beschouwd als een doeltreffende manier om klanten te helpen bij het maken van evenwichtige voedingskeuzes. Bijgevolg werd het concept volledig geïntegreerd in de commerciële aanpak. De afgelopen maanden zijn enkele innovaties gelanceerd om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.

Herformulering
​De berekening van de Nutri-Score laat Delhaize toe om te zien hoe de samenstelling van de producten kan worden verbeterd, om ze een betere Nutri-Score te geven. Zo wordt de samenstelling van ongeveer 100 huismerkproducten momenteel herzien. Een voorbeeld hiervan is de hoeveelheid zout die werd gereduceerd in de ontvette ham, waardoor dit product van een C-score naar een B-score kon overgaan. Op jaarbasis betekent dit een vermindering van meer dan zeven ton zout.

Recepten
​De producten die in de winkels verkocht worden, zijn niet de enige met een Nutri-Score: dit is ook het geval voor de recepten die in onze folder of in het Delhaize-magazine worden aangeboden. Op die manier kan Delhaize haar klanten beter begeleiden en inspireren in hun dagelijks leven.

Gepersonaliseerde suggesties
​Op basis van het aankoopgedrag van de klant biedt Delhaize nu aangepaste alternatieven aan. Afhankelijk van de producten die de klanten kopen, biedt Delhaize hen bijvoorbeeld gelijkwaardige producten met een lagere Nutri-Score aan om hen te helpen om evenwichtiger te eten.

Story image

Healthy UCoins : stijging van verkoop van A en B-producten met 35 %
​In april 2019 zette Delhaize een nieuwe stap in de integratie van de Nutri-Score in het leven van haar klanten door hen te belonen voor hun evenwichtige keuzes en door hun koopkracht te vergroten. Tijdens de pilootfase ontvingen de deelnemende klanten 20% korting op de prijs van producten met een Nutri-Score A of B. In totaal namen 11.000 Delhaize-medewerkers en andere organisaties deel aan het pilootproject. Bij de populatie van dit proefproject kunnen we vaststellen dat de verkoop van A en B-producten met 35 % steeg. Na het succes van dit pilootproject en de stijging van de verkoop van producten met Nutri-Score A en B, verlengt Delhaize de actie en zal ze deze binnenkort uitbreiden naar een groter aantal van haar klanten.

Story image

Promoties
​Delhaize promoot evenwichtige voeding en wil dat haar producten toegankelijk zijn voor al haar klanten. Daarom heeft Delhaize ervoor gekozen om in haar promotiebeleid rekening te houden met de Nutri-Score. Zo heeft zij al verschillende campagnes gelanceerd waarbij haar producten met een A-, B- of C-score in de folder in de kijker werden gezet. In de meest recente versie van de folder staan vooraan in de folder producten met een goede score en achteraan producten met een zwakkere score.
​In lijn met deze promoties zet Delhaize haar inspanningen voort om de toegang tot evenwichtige voeding te vergemakkelijken. De winkelketen lanceerde een korting voor het nieuwe schooljaar dat startte op 15 augustus en zal lopen tot 25 september (6 weken). Gedurende deze periode volgen verschillende promoties elkaar op, acties 1+1 gratis, producten met Nutri-Score A of B tegen -50% en andere promoties.

Wat is de Nutri-Score? En waarom ? Het verbeteren van de voedingsgewoontes van de bevolking is één van de grootste uitdagingen in België, Europa en bij uitbreiding de wereld. Een evenwichtige voeding is de beste garantie voor de volksgezondheid. Onderzoek toont aan dat onevenwichtig eten en te weinig bewegen aan de basis kunnen liggen van verschillende kankers en hart- en vaatziektes. Evenwichtiger eten kan dus effectief bijdragen tot een beter en gezonder leven. En Nutri-Score kan daarbij een goede gids zijn.
​Waaruit bestaat de Nutri-Score? Het zijn vijf letters en vijf kleuren die de voedingsinformatie van een product samenvatten. Op de voorzijde van de verpakking is een duidelijk leesbaar logo aangebracht. De Nutri-Score vat complexe voedingstabellen op een begrijpelijke manier samen. Deze vijf letters en kleuren maken het voor de klant gemakkelijker om voedingsmiddelen te vergelijken. Het Nutri-scoresysteem is gebaseerd op een internationaal onderzoek en heeft als doel de consument te helpen bij het samenstellen van evenwichtige voeding. Elke letter en elke kleur geeft informatie over de voedingswaarde van het product door twee categorieën voedingsstoffen en levensmiddelen in evenwicht te brengen: vezels, eiwitten, groenten en fruit enerzijds en calorieën, verzadigde vetzuren, suikers en zout anderzijds. Meer informatie vindt u op https://www.delhaize.be/nl-be/nutriscore.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen 

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management